Spansk satsning på nytt team i Formel 1…

Ett nytt team i Fornel 1 kan bli aktuellt från 2021

Ett nytt team i Formel 1 kan bli aktuellt från 2021

En satsning på ett nytt team i Formel 1 har dykt upp idag där flera medier skriver om ett spansk försök att få ett team på Formel 1-gridden till 2021. Det är en satsning länkad till nuvarande Formel 2-teamet Campos racing som är aktuell där Adrian Campos tillsammans med delägaren Salvatore Gandolfo nu ämnar använda det nya reglementet med tillhörande budgettak för att komma till start och pengarna sägs komma från Monaco Increase Management, ett bolag som ägs av Gandolfo och där Daniele Audetto finns med som rådgivare, Audetto med erfarenhet från bl a Ferrari, Arrows och senast Super Aguri. På förarsidan sägs Pascal Wehrlein vara aktuell även det känns väl tidigt att prata om förare innan vi ens vet om det finns något team att köra för.

Dagens besked har tagits emot med viss skepsis, FIA-presidenten Jean Todt sa t ex i Singapore att inget team som visat intresse så här långt är på samma nivå som Haas när de valde att ansluta. Satsningen säger sig dock vara i långt gångna förhandlingar med existerande team och motorleverantörer för bästa tänkbara partnerskap inför 2021.

Svårt att ha någon riktig uppfattning om allvaret i detta, det är en enorm utmaning att starta ett helt nytt team även om det sker med lite nya förutsättningar från 2021. Fortfarande handlar det om stora pengar och de måste ju fram innan man på allvar kan säga något om framtiden. En annan satsning  under namnet Panthera Team Asia har också visat intresse men har av Ross Brawn fått rådet att vänta till 2022 vilket nog kan vara klokt då det nya reglementet har fått ett år på nacken om tydligare kan ge en indikation om vad som krävs.

Hemma i Sverige laddar man för fullt för finalhelgen på Mantorp som dock ser ut att bli en kylig  historia. Om du ändå tänker åka dit så kan du bl a får se unga stjärnskottet Rasmus Lindh köra gästbilen i Porsche Carrera Cup Scandinavia. Ska bli kul och se vad han går för i en ”vanlig” bil och motståndet är det verkligen inget fel på. Mästerskapsfighten står mellan Lukas Sundahl och Robin Hansson där Sundahl kommer till Mantorp med 18 poängs ledning g med två race kvar att köra.

Sundahl var i ett liknande läge 2018. Då åkte han till finalen på Mantorp Park med 15 poängs försprång på Roar Lindland.

– En repris från i fjol hade varit fint, säger Sundahl, som vann båda racen då och inte gav Lindland en chans i kampen om titeln.

– Men det känns lite jobbigare att lyckas med det den här gången. Robin är riktigt grym och snabb och i år tillkommer dessutom flera vassa förare i finalen. Därför ser det lite tuffare ut att fixa en ny dubbelseger.

Robin Hansson är inne på samma linje.

– Det är ingen idé att hetsa upp sig utan jag tar den här racehelgen som den kommer. Det har svängt mycket under säsongen och kan svänga igen. Allt kan hända och därför kan man inte lägga så mycket vikt vid spekulationer om hur det kommer att gå. Jag kan tvingas bryta redan i den första kurvan och det samma kan hända Lukas. Det är tyvärr så det är, säger Hansson, som resonerar så här med anledning av att han har 18 poäng att ta ikapp:

– Jag funderar inte över det. Det är bättre att köra och låta det rulla in. Jag kan inte göra mer än att vinna båda racen.

För att göra det kan Hansson tvingas ta en del risker.

– Jag är övertygad om att Robin kommer att ge allt och eftersom han inte har jättemycket att förlora kommer att ladda för fullt, ta chanser och risker och allt. Han vill självklart vinna och kommer att vara riktigt snabb, säger Sundahl.

När vi frågar Hansson hur han tror att Sundahl kommer att agera svarar han:

– Det struntar jag egentligen i om jag ska vara helt ärlig. Det är upp till honom att sköta sitt och för mig att sköta mitt.

Finalfältet är också kryddat med en rad mycket kompetenta förare. Oscar Palm och Kevin Kleveros, som var med redan på Rudskogen senast, är tillbaka och får som sagt, på Mantorp Park, sällskap av USA-satsande talangen Rasmus Lindh (kör Porsche Sveriges gästbil), trefaldige Porsche Carrera Cup-mästaren och dubble rallycrossvärldsmästaren Johan Kristoffersson samt Henric Skoog och Richard Wagner från tyska Huber Racing.

Mycket ögongodis på Mantorp i helgen, bl a Porsches Formula E-bil Porsche 99X Electric

Mycket ögongodis på Mantorp i helgen, bl a Porsches Formula E-bil Porsche 99X Electric

Porsche Carrera Cup Scandinavia mönstrar tävlingarnas största startfält, men även i depån kommer det tyska märket troligtvis att dominera. I sociala medier och via återförsäljare har Porsche nämligen erbjudit Porsche-ägare fri entré och gratis parkering inne på området. Intresset har varit stort och 1000 bilar och dubbelt så många Porsche-entusiaster väntas till Mantorp Park.

I utställningen Porsche Expo kommer dessutom flera mycket exotiska racerbilar att visas upp för allmänheten. Porsche 935, fabriksracern Porsche 911 RSR och den helt nya Formula E-bilen, Porsche 99X Electric. Bara att få se Formula E-bilen kan vara ett besök på Mantorp i helgen.

Väljer du att stanna hemma i TV-soffan är det inget problem, båda racen från PCCS sänds nämligen LIVE på lördag i Viasat Motor och Viaplay. Race 1 med start 11.00, sändningen från race 2 drar igång kl 14.00.