Snöpligt misstag kostsamt för Rosenqvist på Laguna Seca…

Felix Rosenqvist snurrade och snuvades på möjligheten att köra om pole position på Laguna Seca

Felix Rosenqvist snurrade och snuvades på möjligheten att köra om pole position på Laguna Seca

Säsongens sista kval i Indycar kördes som bekant igår kväll svensk tid på klassiska Laguna Seca. För svensk vidkommande hade det inför kvalet sett väldigt bra ut för främst Felix Rosenqvist som varit med i absoluta toppen genom alla passen. Väl kvalet såg det också bra ut inledningsvis men på ett av ”banker” varven på hårda däck råkade Felix Rosenqvist tyvärr snurra ut på Rahal Straight, gul flagg förstås och olyckligtvis kom James Hinchcliffe strax efter som såklart fick backa av. Reglerna i Indycar är sådana att om du orsakar gulflagg så blir du av med dina snabbaste varv och när du dessutom hindrar en annan förare är det inte någon förmildrande omständighet. Felix bvlkev således av med sina två snabbaste varv som båda var snabba nog för att enkelt ta sig vidare till Q2, även hans tredje varv var tillräckligt snabbt men som ett tillägg till varvbestraffningen nekades Felix även avancemang till nästa kvalomgång – ridå! Felix tid justerades så att han hamnade 1 hundradel bakom de som gick vidare till Q2 och har 14:e startposition i kvällens race.

Felix Rosenqvist leder, inför finalracet, ”Rookie of the year”-tabellen före Colton Herta och var innan helgen favorit att säkra den titeln, inte minst av mig. Nu ändrades förutsättningarna för den kampen radikalt med gårdagens kvalresultat där Herta tog pole med ett dyrbart misstag från Rosenqvist. Med dubbla poäng i finalracet finns nu stor risk/chans att Colton Herta kan gå förbi Felix i totalen.

Textade lite snabbt med Felix i morse och han var såklart allt annat än glad, snarare riktigt arg över sin bestraffning som han tyckte var väl hård då det han gjorde inte påverkade resultatet i slutänden. Felix är av uppfattningen att reglerna i Indycar många gånger kanske är lite luddiga men att de appliceras med sunt förnuft vilket han tycker är bra. Gårdagens, från hans horisont, tuffa bestraffning däremot menar Felix helt plötsligt är strikt enligt reglerna utan någon hänsyn till ”the bigger picture” vilket gör det än tuffare att smälta. Samtidigt var det Felix Rosenqvists eget misstag, man ska som bekant köra på det svarta och regeltolkningen som sådan är inget nytt påfund.

Vi kan bara konstatera att de har en annan syn på den här typen av grejer i Indycar mot racing i t ex Europa och hur surt det än känns så är det bara att tugga i sig. Det känns dock extra tråkigt med tanke på hur snabb Felix varit hela helgen fram till kvalet och en pole position för honom var inte långt borta om han fått vara med till slutet. Den enda trösten är väl möjligen att Rosenqvist varit just snabb och kan säkert klättra en hel del i racet, frågan är bara om det räcker för att försvara sin ledning i rookie-mästerskapet. Colton Herta är snabb men har darrat lite i flera av racen under säsongen och jag vet att bakdäcken är känsliga denna helg och rätt däckshantering blir otroligt viktigt.

Marcus Ericsson startar säsongsavslutningen från P11

Marcus Ericsson startar säsongsavslutningen från P11

Marcus Ericsson gjorde ett ok kval på Laguna Seca och startar dagens race P11. Ericsson var trea från sin kvalgrupp i Q1 och ganska enkelt vidare till Q2. I andra kvalrundan lyckades han dock inte komma ner på en tid som räckte för Fast Six, näst långsammast av de 12 som gick till Q2. Jag är osäker då vi inte såg några bilder på hans avgörande varv på mjuka däck men jag tror han kanske gjorde någon liten miss som kostade värdefulla tiondelar. Ericsson har dock ett hyfsat utgångsläge ändå, kan han bara ta igenom första två kurvorna på första varvet utan att bli indragen i något vet jag att han är nöjd med sin bil i racetrim.

20.40 ikväll börjar sändningen från säsongens sista Indycarrace och ni ser det som vanligt på Viasat Motor eller Viaplay.

Blogginlägget postades i IndyCar.