Ferrari favorit till segern på Monza…

Stor fest på torget utanför katedralen i Milano när Ferrari igår firade 90 år

Stor fest på torget utanför katedralen i Milano när Ferrari igår firade 90 år

Det har här på Monza, tvärt mot hur det var i Belgien för en vecka sedan, varit en väldigt lugn torsdag utan några större nyheter. Alla är som vanligt glada över att vara här och såklart stort fokus på Ferrari, speciellt efter Charles Leclerc seger senast. Ferrari som igår också passade på att fira 90 år med ett stort event inne i centrala Milano.

Ferrari kommer, i mina ögon, hit som favorit till segern på söndag. Monzabanan är, ännu mer än Spa senast, en bana som gynnar bilar som är snabba på raksträckorna. Jag säger på snabba raksträckorna och inte nödvändigtvis den bil med högst toppfart. Ferrari har i år en motor och ett ”low drag-koncept” som gör att man snabbare når toppfart och avverkar därmed raksträckorna på kortare tid än konkurrenterna snarare än att den alltid har högsta toppfart. Just toppfartsmätningarna under ett race är väldigt beroende på förutsättningarna med nyttjande av DRS och om får en bra ”tow” och säger därför inte hela sanningen. Självklart kommer dock alla att försöka få till en bil som har så lite luftmotstånd som möjligt här på Monza och vi vet at man förra året hade stor nytta av draghjälp från bilen framför. Kan säkert bli en liknande situation som senast där man i slutet av Q3 är noga med att försöka komma ut på banan på ”rätt” ställe sådär 3-4 sekunder bakom framförvarande bil för kunna dra nytta av hålet i luften som blir. Viktigt med timingen när det gäller detta, kommer man för nära bilen framför kan man istället tappa downforce, det lilla man nu har tillgängligt från de slimmade vingarna resten av chassit, och istället tappa varvtid.

Ferrari väljer denna helg att köra sin nya uppdaterade motor på sina båda bilar vilket knappast kommer göra saker och ting sämre, enda orosmomentet är möjligen att Giovinazzis motor, som var av senaste specen, gick sönder senast och jag tror inte Ferrari fullt ut kunnat utreda varför på de få dagar man haft på sig. Samma läge för Mercedes som tog en ny spec på motor senast och råkade ut för inte mindre två haverier.

Max Verstappen får en ny spec 4-motor från Honda denna helg och och kommer starta långt bak. Detta innebär att åtminstone 3 av 4 Honda-bilar kör den nya specen denna helg och från Hondas sida säger man sig sikta på att närma sig Ferrari och Mercedes i kvaltrim. Den nya versionen ska enligt uppgift ge förarna möjlighet att köra en mer aggressiv inställning på motorn på de avgörande kvalvarven, vi får väl se väl Honda lyckats med detta denna helg. Daniil Kvyat körde den nya Hondamotorn senast men hade inte så mycket att kvala för så vi fick nog aldrig se dess rätta potential. Alexander Albon tog också en ny motor i Belgien men Honda valde att vila den i racet för att gå för fullt denna helg istället. Samma gjorde Renault med sina båda bilar där man hade en ny ICE (förbränningsmotor) senast som bara kördes på träning och inte i kval och race.

Apropå Antonio Giovinazzi så var han idag, på presskonferensen, väldigt noga med att påpeka att hans race senast var det bästa han gjort i karriären så här långt – d v s fram till han körde av på näst sista varvet. Det märktes att han bestämt sig för strategin att verkligen lyfta fram just detta och därmed försöka skyla över det faktum att han faktiskt kastade bort två viktiga VM-poäng I Belgien med sin avåkning.

Har idag också haft en pratstund med Pierre Gasly. Fransmannen ser fortfarande lite låg ut och har nog inte riktigt accepterat nerflyttningen till Toro Rosso fullt ut än. Han tycker dock att han gjorde en bra helg senast och var nöjd med de två nya VM-poängen. Gasly pratade även en del om hur svårt det faktiskt är att gå från en bil till en annan, speciellt från en som snabbare. Jag frågade om han kunde beskriva på vilket sätt och han menade t ex att känslan i pedalerna skiljer sig en hel del där motståndet i bromspedalen är på ett annat sätt men även hur gaspedalen svarar. Han sa också att servostyrningen känns annorlunda och alla dessa små detaljer kräver en anpassning som kan ta lite tid.

Som många redan vet så har Monza säkrat nytt kontrakt med Formel 1 fram till 2024. Bra tycker jag, Italiens GP är ett av de race som funnits på kalendern längst och är en av de riktiga klassikerna och har för mig en självklar plats på F1-kalendern. Anläggningen behöver dock rustas upp och jag hoppas det nya kontraktet kan leda till en allmän uppfräschning av faciliteterna.