Stökigt på Pocono när Will Power tog säsongens första seger…

Will Power tog till slut en efterlängtad seger denna säsong

Will Power tog till slut en efterlängtad seger denna säsong

Det blev en ganska stökig historia på Pocono Raceway igår när Will Power tog säsongens första seger, Power som nu vunnit minst ett lopp i tretton raka säsonger. Loppet på Pocono kom annars att präglas väldigt mycket av kraschen på första varvet där fem bilar blev indragna, däribland Felix Rosenqvist.

Takuma Sato satte igång det hela på väg mot ”Tunnel turn” (kurva 2) när han med Alexander Rossi och Ryan Hunter Reay innanför sig kom tre i bredd mot ingången till kurvan. Sato sa själv att han trodde sig vara förbi Rossi och såg ut att vika ner för att försöka följa Scott Dixon som låg precis framför. Nu blev det en touch med Rossi istället som i sin tur tog med sig Hunter Reay, hela gänget ner i muren på insidan och sen ut på banan igen där Satos bil kraschade med Rosenqvist och där James Hinchcliffe fick slut på plats och även han hamnade i muren.

Värst drabbad både kraschmässigt och fysiskt blev Felix Rosenqvist som tvingades åka vidare till ett närbeläget sjukhus för vidare kontroll men kunde senare under kvällen skrivas ut utan några allvarliga skador. Felix skrev efteråt att han hade lite ont i huvudet och i ryggen men var annars ok.

Självklart en tråkig incident som kändes lite onödig på första varvet av ett 200 varv lång race. Givetvis diskuterades skuldfrågan där många menar att Takuma Sato får ta på sig skulden, vissa vill t o m att att ska få någon form av bestraffning för det hela. Personligen tycker jag det är svårt att tydligt dela ut någon skuld men visst såg det ut som att Sato var lite oförsiktig och att detta fick stora konsekvenser och hade med lite otur kunna bidra till en ny krasch med svåra personskador. Vi minns alla hur det gick för Robert Wickens i förra årets race och något sådant vill man absolut inte ska kunna hända igen.

Robert Wickens skrev på twitter just efter kraschen att han är kritisk till att köra på Pocono Raceway som han menar inte lämpad för Indycar. Banans bredd bjuder in till många bilar bredvid varandra in i kurvorna och när det då tightar till genom sväng finns inte plats för alla och när bilar riskerar att kroka ihop är det även lätt att bli luftburen och hamna i staketet en bit upp och därmed stor risk för allvarliga personskador typ den Wickens drabbades av. Känns just nu som att Pocono är i riskzonen att inte får förnyat kontrakt med Indycar för nästa säsong.

Det, p g a väder, förkortade racet blev inte speciellt spännande i övrigt, svårigheten att köra om gjorde loppet ganska statiskt på banan där det istället handlade om att få strategin rätt. Penske och Power fick till detta perfekt och säsongens första seger för Will Power var ett faktum. Gårdagens resultat med Scott Dixon som tvåa gör att mästerskapsfighten tightar till sig. Just Dixon kändes nästan avhängd i titelkampen för några helger sedan men är nu med på allvar igen drygt 50 poäng bakom ledande Newgarden som dock drygade ut till tvåan Rossi efter dennes krasch igår. Tre race återstår av säsongen och fyra förare med chans på totalsegern i årets mästerskap.

Marcus Ericsson såg ett tag ut att kunna vara med och köra om en skapligt framskjuten placering, speciellt med en briljant omstart där han tog sig upp till femte plats ett kort tag och han trodde nog då att en pallplats kanske kunde vara möjlig. Tyvärr fick Marcus i det läget order om att köra en lite lenare inställning på motorn och tappade snabbt fyra platser på bara något varv och hade sen svårt att komma tillbaka. Ericsson hade också hela racet igenom problem med en understyrd bil och längre in i racet mer generellt dåligt grepp. ”Bilen var piss” som han skrev till mig efter loppet.

Nya tag för Indycarförarna redan nästa helg på Gateway, en betydligt mindre oval med förhoppningsvis lite större säkerhetsmarginal. Blir intressant och se hur Felix Rosenqvist hanterar en ett nytt ovalrace direkt veckan efter en större smäll. Rosenqvist är inte överförtjust i ovalracing och har nu två rejäla smällar plus den av aningen lindrigare natur under själva Indy500-racet den här säsongen vilket säkert har sätter sig en aning i huvudet.

Blogginlägget postades i IndyCar.