”Här är karusellen som ska gå till kvällen”

Marcus Ericsson laddad för en ny utmaning kommande helg i Iowa

Marcus Ericsson laddad för en ny utmaning kommande helg i Iowa

Till helgen körs säsongens 12:e race i Indycar och det är på Iowa Speedway den 1,7 km ”korta ovalen som med sin varierande bantning kallas för ”The World’s Fastest Short Track”. Snitthastigheten liggen på ca 240 km/tim vilket är imponerande snabbt på en bana där det går runt runt i stort sett hela tiden. Har precis roat mig med att se förra årets race som var synnerligen spännande och som slutade med James Hinchcilffe som vinnare, blir spännande och se om ”Hinch” och SPM kan få till en bra bil även i år.

Inför den här säsongen av Indycar så var jag minst sugen på ovalerna men faktum är att jag börjar att svänga lite (vänster ha ha). Indy500 är självklart en höjdare oavsett vad man tycker om ovaler men även loppet i Texas var grymt spännande och helgens ”short track” ser också ut att kunna  bjuda på riktigt rolig racing i väldigt höga farten på en både fysiskt och mentalt påfrestande bana för förarna.

Förra året körde man dagtid medan man i år lagt kvalet dagtid och racet under kvällstid med start 18.00 lokal tid i Newton Iowa där banan ligger. Träning och kval körs dock förmiddag respektive tidig eftermiddag med ett avslutande träningspass vid samma tid som racestart för att alla någorlunda ska få känna på rätt förutsättningar.

Vädermässigt är det varmt på prognosen med drygt 30 grader dagtid och med risk för åskskurar under lördagen, jag tror och hoppas risken för regn minskar ju längre mot kvällen man kommer och att det därför inte ska störa körningen.

Felix Rosenqvists (t v) och Scott Dixons bilar under Iowa 300 i helgen. nytt utseende för Rosenqvist igen alltså

Felix Rosenqvists (t v) och Scott Dixons bilar under Iowa 300 i helgen. nytt utseende för Rosenqvist igen alltså

Både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist kör Iowa 300 för första gången i helgen även om båda två var på plats och testade på banan för några veckor sedan. Ericsson säger så här till Indycar.com om helgens utmaning.

“Jag har sett loppet från förra året på video och det ser ut att kunna bli en vild historia”  “Jag testade på banan för några veckor sedan och det var en riktigt bra test. Jag kom in i körningen mycket bra och hade bra fart hela tiden. Vi hade en väldigt bra bil kändes det som och jag tror vi kan ha en chans där. Min teamkamrat, James Hinchcliffe, vann där förra året så vi vet hur man är snabb på den banan och jag ser verkligen fram mot racet som jag tror kan bli riktigt kul!”

Felix Rosenqvist har ungefär samma känsla inför helgens race i en kommentar på sin hemsida felixracing.se

“Vi testade på Iowa Speedway bara veckan innan Toronto och lärde oss massor. Scott (Dixon) var på plats och hjälpte till med setup-arbetet vilket var toppen. Jag har aldrig varit i Iowa  så att han var på plats och ställde in bilen hjälper ju oerhört mycket i förberedelserna. Jag ska försöka lära mig så mycket jag kan från Scott och teamet. Helgens race blir återigen en ny utmaning då banan är så kort jämfört med tidigare ovaler, men jag tror både jag och teamet är redo för utmaningen.”

Ska bli spännande och se vem av svenskarna som gillar och behärskar en kort oval bäst. Att Marcus Ericsson gillar ovalracing vet jag, Felix har väl inte varit lika komfortabel men samtidigt ändå varit bra med fartmässigt, främst på Indy500. Denna korta oval blir som sagt en ny utmaning där det handlar om att vara med hela tiden och så långt det går stanna kvar på ledarvarvet. Baserat på förra året verkar det gå att få däcken att hålla upp mot 80 varv och bränslet räcker för tiotalet varv ytterligare. Målet för det flesta är att klara racet och de 300 varven på tre depåstopp, sen får vi se hur det blir med antalet gulflaggor som självklart kan kasta om förutsättningarna en hel del.

Helgens körning ser ni med start i kväll och kvalet som drar igång 20.00 på Viasat Motor och Viaplay. Racet blir en nattmangling med sändingstart 00.40 natten mot söndag på Viasat Motor och Viaplay, allt med mig tillbaka bakom mikrofonen tillsammans med Richard Göransson

Blogginlägget postades i IndyCar.