Valtteri Bottas på pole position med 9 tusendelars marginal…

Bottas tog idag sin första pole sedan Spaniens GP i våras

Bottas tog idag sin första pole sedan Spaniens GP i våras

Det blev alltså Valtteri Bottas som tog en åtråvärd pole position på Silverstone idag, hans första sedan Spaniens GP i Barcelona tidigare i våras. Det blev en dramatiskt avslutning i Q3 där Bottas första försök blev hans bästa medan Lewis Hamilton gjorde en miss på första försöket för att sedna förbättra sig på det andra men ändå slagen med några tusendelars marginal. Charles Leclerc såg ut att kunna utmana med en otroligt stark öppning på sitt sista försök men till slut slagen med knappt 8 hundradelar av Bottas längst fram. Topp 3 åtskilda med enbart 8 hundradelar vilket ännu mindre marginal än förra året då det var 98 tusendelar som separerade de tre första förarna. Rätt anmärkningsvärt små marginaler med tanke på hur långt varvet är här på Silverstone.

Max Verstappen startar fyra i morgon och var idag mindre än två tiondelar bakom Mercedes, luckan krymper och det är bara en tidsfråga innan Red Bull inte bara kan matcha farten på söndagar utan även i kvaltrim. Extra kul för teamet vare också att Pierre Gasly ser ut att ha hittat något som gör honom mer bekväm i bilen, idag slagen av Verstappen med 3 tiondelar vilket är klart mindre än genomsnittet under säsongen hittills.

Sebastian Vettel hade en tung dag långt ifrån lika snabb som Leclerc i den andra bilen. Vettel var 6 tiondelar långsammare än Leclerc i Q3, ett försprång som är svårt att förklara. Normalt brukar så stor skillnad mellan teamkamrater betyda att nått inte varit helt bra med bilen men samtidigt så kan det var jaså enkelt att den setup han valt inte jobbade däcken tillräckligt effektivt. Ska bli intressant att höra hans inga kommentera om dagen senare i eftermiddag.

Renault blev bäst av resten med Daniel Ricciardo P7 fyra hundradelar före Mclarens Lando Norris och ytterligare en dryg tiondel före Toro Rossos Alexander Albon och Nico Hülkenberg i den andra Renault-bilen. Det är för övrigt nästan löjligt jämnt i mittfältet där enstaka tiondelar kan betyda 4-5 platser sämre startposition.

Inför racet i morgon har vi nu Mercedes och Red Bull på medium medan Ferrari valde att ha båda sina bilar på soft. Leclerc hade nog även han tänkt att starta på medium men där valde man i sista stund att ändra upplägg när han på sitt andra försök i Q2 på soft valde att förbättra sin tid. Jag missade faktiskt detta till att börja med då jag tog för givet att han, som brukligt är, bara tig chansen at känna på balansen på bilen på soft islutet av Q2 för att sedan avbryta varvet eller åtminstone slå av på farten för att att inte vara snabbare på den mjukaste gummiblandningen. Kanske var det just taktiken på andra försöket i Q2 som avgjorde kampen om pole mellan Lewis Hamilton och Valtteri Bottas där finländaren gjorde just ett sådant varv för balanskontroll medan Hamilton gick ut en gång till på medium, ett varv som han sedan avbröt ändå. Hamilton saknade kanske därför de rätta referenserna när han gick ut på sitt första försök på soft i Q3 och gjorde också ett kostsamt misstag.

Överlag var det ett märkligt kval där banan uppförde sig lite konstigt. Tror rätt många blev tagna på sängen över banevolutionen som inte riktigt blev som man tänkt sig och där balansen ändrades åt ”fel” håll för vissa. Tänker främst på kommentarerna från Romain Grosjean och Carlos Sainz som båda var var överraskade över den förändra balansen i bilen där man faktiskt, mot hur det brukar vara, faktiskt körde långsammare i Q2 än i Q1.

Spännande race nu att vänta med lite olika däckstrategier längst fram. Charles Leclerc bör ha en bra möjlighet att kunna ta sig om Mercedesbilarna i starten med sin mjuka däck med bättre grepp initialt än mediumdäcken på Mercedesbilarna. Mercedes är dock stora favoriter till segern i morgon men räkna inte bort Red Bull och Max Verstappen som är vassare på söndagarna än han är på lördagarna och kan därför säkert blanda sig i leken även han.

Resultat kval Storbritanniens GP

1 Valtteri Bottas Mercedes 1m25.093s -
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m25.099s 0.006s
3 Charles Leclerc Ferrari 1m25.172s 0.079s
4 Max Verstappen Red Bull/Honda 1m25.276s 0.183s
5 Pierre Gasly Red Bull/Honda 1m25.590s 0.497s
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m25.787s 0.694s
7 Daniel Ricciardo Renault 1m26.182s 1.089s
8 Lando Norris McLaren/Renault 1m26.224s 1.131s
9 Alexander Albon Toro Rosso/Honda 1m26.345s 1.252s
10 Nico Hulkenberg Renault 1m26.386s 1.293s
11 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1m26.519s 1.426s
12 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 1m26.546s 1.453s
13 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1m26.578s 1.485s
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m26.757s 1.664s
15 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 1m26.928s 1.835s
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m26.662s 1.569s
17 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 1m26.721s 1.628s
18 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1m26.762s 1.669s
19 George Russell Williams/Mercedes 1m27.789s 2.696s
20 Robert Kubica Williams/Mercedes 1m28.257s 3.164s