Valtteri Bottas och Lewis Hamilton i topp på Silverstone…

Valtteri Bottas fredagssnabbast på Silverstone

Valtteri Bottas fredagssnabbast på Silverstone

Valtteri Bottas toppade andra träningspasset inför Storbritanniens GP 7 hundradelar före Lewis Hamilton, så långt ser allt ut att vara tillbaka till normalt läge i Formel 1 igen. faktum är också att varken Lewis eller Valtteri såg ut att få till sina kvalsimuleringar perfekt och bör rimligen ha mer marginal än de knappa två tiondelar som idag skilde ner till Charles Leclerc på tredje plats.

Silverstonebanan har till år fått ny asfalt och det såg ut som om många hade problem med att få däcken att fungera optimalt. Många, däribland Max Verstappen och Charles Leclerc, klagade på graining på vänster framdäck något som håller tillbaka förarna ganska rejält när det gäller vartid med mest högersvängar runt varvet och många dessutom väldigt snabba. De som såg ut att ha detta bäst under kontroll idag var Mercedes och Mclarens Lando Norris. Norris var P6 på andra träningen och hamnade därmed mellan de båda Red Bull-bilarna där Pierre Gasly för ovanlighetens skull var den snabbare av de två, Gasly t o m snabbast av alla under FP1.

Tillbaka till Norris så blir jag mer och mer imponerad av honom, helg efter helg håller han en väldigt hög nivå och det är inget tvivel om att Mclaren hittat en riktig guldkalv i 19-åringen från Glastonbury. Lite kul med Norris när jag träffade honom efter presskonferensen och frågade hur han kände kring förlängt kontrakt med Mclaren. Norris svarade att han inte funderat speciellt på detta med nästa år och att det var han som blev approachad av teamet snarare än att hans management startat diskussionen om en eventuell förlängning.

Om vi bortser från Lando Norris i Mclaren så var hans teamkompis Carlos Sainz bäst av resten i ett väldigt jämnt mittfält där det från Sainz på 8:e inte skilde mer än 3 tiondelar ner till Alfa Romeos Antonio Giovinazzi på 17:e. Kommer bli en stenhård kamp i mittfältet om tiondelarna i morgondagens kval där varje förlorad sådan kan betyda många platser ner på gridden.

Haas, som haft en stökig helg så här långt med allt strul kring sin titelsponsor, har det fortsatt tufft. även om Kevin Magnussen är med i mittfältskampen. Romain Grosjean däremot började dagen med att snurra ut ur depån och slå sönder framvingen och ingen vidare fart i övrigt efter detta. Andra träningen började för Grosjean i garaget med någon form av tekniskt problem, när han väl kom ut blev det blott 18:e tid för fransmannen. Grosjean har till denna helg, till slut, fått sin vilja igenom och gått tillbaka till Melbourne-spec på bilen när det gäller aerodynamiken, detta för att komma tillrätta med vad som gör att han inte får saker och ting att fungera, framförallt i racetrim. Haas famlar verkligen i mörkret kring bilens prestanda och vet uppenbarligen inte vad som är den verkliga orsaken till att man kan få till riktig vassa kvalvarv för att sedan falla bakåt som en sten i racen. Ingen av förarna har något kontrakt klart för 2020 och jag undrar verkligen om främst Romain Grosjean får förnyat förtroende efter 2019. Kevin Magnussen däremot känns betydligt stabil trots en knepig bil att komma underfund med och bör ha en bra chans att få förlängt.

Vad har vi då, från träningarna, lärt oss inför söndagens race? Att Mercedes verkar ha läget skapligt under kontroll, att Ferrari och Red Bull har en hel del jobb kvar att göra och där Gasly kanske har gjort någon form av genombrott när det gäller vilken setup han behöver för att ha förtroende för Red Bull-bilen. Jag tyckte mig också se att den mjuka gummiblandningen inte riktigt stod pall för påfrestningarna och att toppteamen nog tittar på att försöka kvala sig vidare från Q2 på medium, ett däck där t ex Hamilton såg väldigt stark ut under racesimuleringarna. Mercedes bör klara detta men frågan är om Ferrari och Red Bull har tillräckligt stor marginal till mittfältet på ett hårdare däck. Pirelli bedömer att skillnaden just nu är ca 0,7 sekunder mellan medium och soft och därmed på marginalen för Ferrari och Red Bull att kvala sig vidare från Q2 på mediumdäck.

Om de mjuka däcken visar sig vara att hålla liv i, hur ska då toppen av mittfältet göra? Ska man offra startposition för att ett bättre läge taktiskt med däcken? Jag tror t ex Mclaren överväger en chansning på medium i Q2. Jag skulle säga att Silverstone är medium när det gäller omkörningsmöjligheter med DRS på Wellington straight och Hangar straight men med relativt snabba ingångar i både Brooklands och Stowe corner som inte gör en omkörning speciellt enkel. Med ett övertag däckmässigt bör det ändå med hjälp av bättre utgång och DRS kunna fungera att klämma sig förbi.

Resultat FP1 Storbritanniens GP

1 Pierre Gasly Red Bull/Honda 1m27.173s - 25
2 Valtteri Bottas Mercedes 1m27.629s 0.456s 29
3 Max Verstappen Red Bull/Honda 1m28.009s 0.836s 21
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m28.122s 0.949s 26
5 Charles Leclerc Ferrari 1m28.253s 1.080s 21
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m28.304s 1.131s 21
7 Nico Hulkenberg Renault 1m28.803s 1.630s 21
8 Daniel Ricciardo Renault 1m29.031s 1.858s 24
9 Alexander Albon Toro Rosso/Honda 1m29.093s 1.920s 26
10 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1m29.162s 1.989s 31
11 Lando Norris McLaren/Renault 1m29.170s 1.997s 23
12 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 1m29.453s 2.280s 27
13 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 1m29.500s 2.327s 26
14 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1m29.657s 2.484s 25
15 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1m30.099s 2.926s 24
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m30.605s 3.432s 24
17 George Russell Williams/Mercedes 1m30.741s 3.568s 25
18 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 1m30.747s 3.574s 12
19 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m30.811s 3.638s 22
20 Robert Kubica Williams/Mercedes 1m32.121s 4.948s 27

Resultat FP2 Storbritanniens GP

1 Valtteri Bottas Mercedes 1m26.732s - 25
2 Lewis Hamilton Mercedes 1m26.801s 0.069s 35
3 Charles Leclerc Ferrari 1m26.929s 0.197s 30
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m27.180s 0.448s 30
5 Pierre Gasly Red Bull/Honda 1m27.249s 0.517s 31
6 Lando Norris McLaren/Renault 1m27.546s 0.814s 38
7 Max Verstappen Red Bull/Honda 1m27.562s 0.830s 32
8 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 1m27.987s 1.255s 39
9 Alexander Albon Toro Rosso/Honda 1m27.997s 1.265s 38
10 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 1m28.002s 1.270s 32
11 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 1m28.008s 1.276s 36
12 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m28.059s 1.327s 30
13 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 1m28.126s 1.394s 33
14 Daniel Ricciardo Renault 1m28.128s 1.396s 17
15 Nico Hulkenberg Renault 1m28.217s 1.485s 34
16 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 1m28.240s 1.508s 37
17 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 1m28.294s 1.562s 28
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m28.794s 2.062s 26
19 Robert Kubica Williams/Mercedes 1m29.935s 3.203s 37
20 George Russell Williams/Mercedes 1m30.514s 3.782s 11