Valtteri Bottas revanschsugen inför Österrikes GP…

En revanschsugen Valtteri Bottas i Österrike

En revanschsugen Valtteri Bottas i Österrike

Torsdag i ett stekhett Österrike och Spielberg, nu på eftermiddagen 34 grader varmt trots en del moln på himlen faktisk också några få regndroppar. Rickard, jag och Mange på plats fick det tvivelaktiga uppdraget att göra en trackwalk och även om vi såg till att göra den tidigt på förmiddagen så var det ändå runt 30 grader och ganska slitsamt. 

Men vilken fin bana detta är, snabb som bara den där drygt 60 procent av varvet spenderas på full gas och med enbart 9 riktiga kurvor fördelat över de 4,3 km av bansträckning. Gillar att kurva 3 (efter den första DRS-zonen) har grus på utsidan vilket betyder att att man inte kan kasta sig huvudstupa in där på utsidan utan att riskera att fastna eller åtminstone tappa massor med tid. Intressant det där hur det svänger med vad man vill ha, vill minnas att jag själv var för asfalterade avåkningszoner en gång i tiden då det alltid var så tråkigt att bilar fastnade och med all den tid det tog att bärga bort dem. Nu måste jag säga att jag mer ansluter till dem som vill ha mer grus i avåkningszonerna då det är ett bra sätt att förhindra att förarna missbrukar ”track limits”. Jag vet att jag slår in en öppna dörrar här men vill ändå vara ärlig med att min uppfattning i frågan svängt en del.

På nyhetssidan finns att rapportera om ytterligare ett möte mellan teamen, FIA och Pirelli angående att eventuellt ändra tillbaka till förra årets specifikation på däck. Som vi alla sätt och även hört från förarna är årets däck väldigt ”peaky” och för många väldigt knepiga att hålla i arbetsfönstret. Vissa gånger handla det om en differens på enbart 5 grader för att däcken ska arbeta optimalt och då förstår alla att det är väldigt knepigt att få det rätt. Pratade med en senior ingenjör hos Alfa Romeo som beskrev situation som en mardröm där man ena helgen trodde man listat ut hur däcken ska köras för att nästa vara helt fel på det igen, han var absolut för att byta tillbaka till förra årets däck.

För att kunna ändra till förra årets däck krävs att 7 av 10 team är överens och ett byte skulle då kunna bli aktuellt till omstarten efter sommaruppehållet på SPA. Enligt vad jag förstått står det just nu 6-3 i favör av ett byte med Alfa, Haas, Ferrari, Red Bull, Toro Rosso och Renault för en förändring och Mercedes, Williams och Mclaren som just nu är emot. Detta innebär, av allt att döma, att Racing Point just nu är vågmästare och har avgörandet i sin hand. Racing Point kör som bekant med Mercedesmotor och borde rimligen följa fabriksteamets önskemål men jag hörde att Lawrence Stroll inte är intresserad av att vara i Mercedes ficka utan tar sitt beslut enbart baserat på vad som är bäst för teamet och i slutänden hans son. Blir spännande att följa detta framöver då många tror det kan få tämligen stor påverkan på hur hösten blir om man ändrar däckspecifikation.

Har i eftermiddag också suttit ner med Valtteri Bottas som även om han haft det lite tyngre sista tiden ändå var på gott humör fast besluten att hålla liv i mästerskapsfighten trots underläge med 36 poäng i tabellen. Bottas menade att det varit en kombination av otur, egna misstag och att han inte nått upp till sin högstanivå som är anledningen till att han halkat efter. Vidare menade han att Lewis Hamilton nästan varit osannolikt stabil genom säsongen hittills. Bottas tror banan här i Österrike passar honom bra men är väldigt medveten om att det kommer krävas körning på absolut högsta nivå för att kunna plocka poäng på Hamilton denna helg. Ni ser intervjun i vårt införprogram på söndag. Inför kvalet på lördag har vi också en spännande gäst i nye teamchefen för Mclaren, Andreas Seidl. Kul att få träffa denna relativa nykomling i Formel 1-sammanhang och höra hans tankar om sitt nya jobb och i vilken riktning han tycker teamet är på väg i.

Avslutningsvis vet nog ganska många av er att Marcus Ericsson är på väg hit till Österrike och det kom också en artikel på bl a Autosport om att Marcus ska köra Alfa Romeos bil under tisdagens däcktest. Detta bekräftades nu i eftermiddag även av Alfa Romeo där Ericsson tillsammans med Antonio Giovinazzi kör tisdagens test. Kul för Ericsson som då alltså får chansen att köra även årets Alfa Romeo-bil. Träffar Marcus lite senare ikväll och ska förhöra mig om alla detaljer kring detta, återkommer om det.