Hamilton vinnare i Kanada efter domarkontrovers…

Sebastian Vettel och Lewis Hamilton vid den omdiskuterade händelsen som avgjorde dagens race

Sebastian Vettel och Lewis Hamilton vid den omdiskuterade händelsen som avgjorde dagens race

Mycket känslor ikväll efter ett riktig bra race i Montreal. Det har väl inte undgått någon att Lewis Hamilton vann dagens race men där Sebastian Vettel var först över mållinjen. Sebastian Vettel fick, i ledning, fem sekunders tillägg för att ha varit av banan och kört ut på den igen på ett sätt att Lewis Hamilton fick göra en undvikande manöver för att undvika kollision. Det är åtminstone domarnas åsikt kring händelsen som alltså snuvade oss på en briljant fight om segern som annars pågick genom hela racet från de att lamporna slocknade.

Fakta är att Lewis Hamilton stressade Sebastian Vettel till ett misstag in i kurva 3, Vettel fick överstyrt och tvingades släppa bilen rakt fram för att sedan komma ut på banan igen precis framför Hamilton. Efter detta går meningarna isär där många, framförallt aktiva och f d förare, tycker Vettel inte gjorde något fel utan mer kämpade för att hålla bilen under kontroll och på vägen gjorde så att Hamilton fick hålla tillbaka lite för att de inte skulle köra ihop. Domarnas åsikt var att Vettel kom upp på banan igen och att Hamilton då tvingades göra en undvikande manöver för att undvika sammanstötning vilket bestraffades med fem sekunders tillägg.

Förarrepresentant hos domarna denna helg var italienaren Emanuelle Pirro, f d F1-förare femfaldig Lemans-vinnare och således erfaren så det räcker men ingalunda ensam som domare utan bara en av flera som var delaktiga i beslutet. Ingen avundsvärd position han och de övriga domarna hamnade i under stor press att ta det ”rätta” beslutet och gärna medan racet pågick så vi inte fick en situation där vi hade ett resultat vid målgång som sedan eventuellt kunde ändras flera timmar senare. Just detta har domarna många gånger fått mycket kritik för tidigare, att slutresultatet ändrats i efterhand och jag tror det spelade stor roll i att man kände sig tvingade att bestämma sig innan man hört de inblandade förarnas version. Just i detta fall tycker jag man borde väntat och verkligen lyssnat på vad Vettel och Hamilton haft att säga och inte snuvat oss på en fight som vi inte sett på länge om segern i ett Formel 1-lopp. Efter vad jag läst mig till så har Ferrari överklagat beslutet något de kan göra om mer bevisning kan presenteras annars inte.

Min uppfattning kring denna situation är att jag inte tycker det var 100 procent tydligt att Vettel gjort något som borde bestraffas och därför borde man friat snarare än fällt i detta fallet. Jag tycker dock inte att man ska ta hänsyn till att man snuvade publiken på en briljant fight mellan två av modern tids bästa förare, mer att det var för otydligt huruvida en förseelse verkligen begåtts.

Jag och Björn Wirdheim har givetvis ”stött och blött” detta massor av gånger efter målgång och Björns åsikt väger tungt för mig och han tyckte inte det var rätt att dela ut någon bestraffning, en åsikt som delas av väldigt många andra både aktiva och f d förare som delat med sig av sin syn på det hela på främst social medier. De flesta är eniga om att det var en raceincident och racet borde istället avgjorts på banan. Tycker Mario Andretti utrycker det hela på ett klok sätt, jag delar den uppfattningen i detta fallet.

Självfallet blir åsikterna bland alla fans präglade av vem man ”håller på” och det dyker upp exempel på både det ena och det andra bakåt i tiden som man vill ska visa på att liknande saker hänt förr där t ex Hamilton kommit undan eller där andra bestraffats men sådant blir lite svårt att ta hänsyn till. Varje fall måste bedömas enskilt för sig och vad som hänt andra gånger blir inte relevant för en domare som inom loppet av några minuter ska komma fram till sin bedömning. Ingen har tid att backa tillbaka och titta på gamla händelser och även om man kan kräva konsekventa bedömningar blir det ändå känslan och bedömningen för stunden som måste gälla.

Angående ”fem sekunders tidstillägg” så är tycker jag det är en rimlig bestraffning för en förseelse av detta slaget (om det nu var någon förseelse). Lättare att få ligga kvar framför och försöka öppna upp en lucka än att behöva släppa förbi föraren bakom och sedan behöva köra förbi igen. Fem sekunder på tiden skulle jag säga motsvarar att behöva släppa föraren bakom förbi sig men man får en rimlig chans att reparera straffet man fått.. Och just nu gick Sebastian Vettel förbi mig här i loungen på Montreals flygplats, såg inte alltför sur ut:)

Dagens incident kommer diskuteras länge och kanske även får återverkningar i framtiden kring hur man ska se på andra ”prejudicerande” fall. En sak är dock säker det är ingen lätt uppgift att vara domare och hantera den press de utsätts för sådana här gånger, dels från allmänheten som många gånger ”spyr ur sig” både det ena och det andra men även från de som utövar sporten.

En sak är dock klar det snackas mycket Formel 1 ikväll vilket får anses som positivt även om det skulle ha varit tack vare ett briljant race vilket det var.

Resultat Kanadas GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 70 1h29m07.084s
2 Sebastian Vettel Ferrari 70 3.658s
3 Charles Leclerc Ferrari 70 4.696s
4 Valtteri Bottas Mercedes 70 51.043s
5 Max Verstappen Red Bull/Honda 70 57.655s
6 Daniel Ricciardo Renault 69 1 Lap
7 Nico Hulkenberg Renault 69 1 Lap
8 Pierre Gasly Red Bull/Honda 69 1 Lap
9 Lance Stroll Racing Point/Mercedes 69 1 Lap
10 Daniil Kvyat Toro Rosso/Honda 69 1 Lap
11 Carlos Sainz Jr. McLaren/Renault 69 1 Lap
12 Sergio Perez Racing Point/Mercedes 69 1 Lap
13 Antonio Giovinazzi Alfa Romeo/Ferrari 69 1 Lap
14 Romain Grosjean Haas/Ferrari 69 1 Lap
15 Kimi Raikkonen Alfa Romeo/Ferrari 69 1 Lap
16 George Russell Williams/Mercedes 68 2 Laps
17 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 68 2 Laps
18 Robert Kubica Williams/Mercedes 67 3 Laps
- Alexander Albon Toro Rosso/Honda 59 Withdrew
- Lando Norris McLaren/Renault 8 Brakes