Montreal 2.0…

Ny fin depå till detta års upplaga av Kanadas GP i Montreal

Ny fin depå till detta års upplaga av Kanadas GP i Montreal

Tillbaka i Montreal där man äntligen byggt klart den nya depån vilket såklart är välkommet för teamen som annars hade det väldigt trångt just här. Det som dock, ur mitt perspektiv, är det bästa av allt är vi nu fått helt nya kommentatorsplatser. Istället för att behövs gå en bra bit tillbaka längs sista raksträckan och sen över en bro till insidan av banan och in i en gammal träbyggnad så ligger de nya hytterna nu ovanför depågaragen vilket är mycket uppskattat.

När det gäller själva banan så har inget förändrats, samma banlayout av karaktären ”startstopp” där traction, bra toppfart och stabila bromsar är att föredra men även en bil som sväljer aggressiva kerbs och är distinkt när det gäller riktningsförändringar.

På pappret ser banan här i Montreal ut att kunna passa Ferrari, påminner inte så lite om t ex Baku och delvis också Bahrain där Ferrari varit starka i år. Fortfarande dras Ferrari med problemet att försöka få däcken att arbeta optimalt och där tittar man på lite olika lösningar som t ex mer värme från bromsarna men också att köra bilen med lite mer downforce som dock får påverkan på toppfarten. Såg en bild från garaget där det ser ut som att Ferrari kommer testa två olika bakvingar, en med lite mer downforce än den andra.

Mercedes kommer till Kanada med en nyuppdaterad motor som säkerligen kommer göra nytta på de långa raksträckorna här. Jag och Björn satt också en stund med F1-journalisten Mark Hughes och vi pratade då om Mercedes framsteg man gjort i år i främst långsamt kurvor. Bilder från Monaco visade att man har en extra länkning på pushrodstaget fram som man fått att fungera, denna gör nytta vid extra mycket styrutslag då framänden på bilen trycks ner lite till och ger både en bättre anläggningsyta mot asfalten för däcken men troligen också en aerodynamisk fördel. Just denna lösning är dock inget nytt, t ex Ferrari och Red Bull har det också.

Den stora grejen med Mercedes i långsamma svängar är hur bakvagnen fungerar, de lyckas på något sätt simulera fyrhjulsstryning vilket betyder att de kan styra in väldigt aggressivt, få bilen att snabbt peka mot apex vilket gör att föraren sedan bara kan öppen upp ratten och gasa sig ur sväng. Både Mark Hughes och Björn Wirdheim hade sett hur Mercedes bil fungerade i t ex sista chikanen i Barcelona och båda slogs av hur väl bilen fungerar i den typen av kurvor. Denna fördel man skaffat sig gör nog att ingen kommer att rå på dem under året mer än undantagsvis, t ex här i Montreal kanske även i Frankrike och på Monza. Mercedes har gjort ett jättejobb med att förbättra sitt koncepts svaga punkter, en bil med så lång hjulbas ska inte också vara snabbast i långsamma kurvor. Extra kul att jag idag har intervjutid med Mercedes tekniske direktör James Allison som självklart kommer få frågan om hur de gjort, vad han svara återstår att se men jag gissar att han inte är sugen på att avslöja några hemligheter kring årets storform.

Jag förstår om många av er vill ha en bättre och mer detaljerad förklaring på det jag beskrivit ovan problemet är bara att ingen riktigt kan beskriva i detalj hur det fungerar och jag själv har inte kompetensen på detta område och har fullt att bara förstå principen kring vad Mercedes gjort och gör med bilen. Att hitta något som Mercedes gjort med sin bil tycker jag är tjusningen med sporten samtidigt som det tyvärr dödar all spänning. Men visst det är fränt när det ibland dyker upp en ”dubbel diffusor” ala Brawn GP igen, det tycker åtminstone jag.