Äntligen!

SKÅL Kompis, bra kört!

SKÅL Kompis, bra kört!

Aldrig har Gert Fylking känts så rätt att citera som denna dag. Hans ”äntligen” vid presenterandet av Nobels litteraturpris blev ju tämligen känt och då sagt med viss ironi då det ofta är väldigt få människor som känner till mottagaren av detta prestigefyllda pris. Idag säger vi ”äntligen” utan någon som helst ironi efter att Marcus Ericsson blev den av våra svenskar i Indycar som tog den första pallplatsen.

Det man kan konstatera är att marginalerna är väldigt små, Felix Rosenqvist gjorde en kanonhelg på Belle Isle och var så när den som blev ”hjälte” i racingsverige redan på lördagen då han höll en tredjeplats mot slutet av race 1 men fick tyvärr se sig passerad av en aggressiv Takuma Sato och ta målflagg som fyra istället. Igår hade Felix ett stökigt race med incidenten på första varvet som kostade mycket tid, att efter detta ändå vara med o köra på en stabil topp-10 placering var starkt. Tyvärr körde Felix mot slutet en aning över gränsen och touchade muren med mindre än 10 varv kvar, hjulupphängningen vänster bak gick sönder av kontakten och tre kurvor senare körde han av rejält in i kurva 1 då hjulupphängningen kollapsade.

Marcus Ericsson och Alex Elgh hade igår besök från några i Alfa Romeo F1, bl a hans nr 1 mekaniker i Formel 1

Marcus Ericsson och Alex Elgh hade igår besök från några i Alfa Romeo F1, bl a hans nr 1 mekaniker och dataingenjör  i Formel 1

Marcus Ericsson gjorde ett felfritt lopp där han från sin startposition hade bestämt sig för ett tidigt stopp för att bli av med de röda däcken. Tanken var att komma in redan efter 2-3 varv och sen resten av racet på tre stint svarta däck. Detta skulle då förhoppningsvis göra att Ericsson kom lite ur synk med resten av fältet och med hjälp av starka utvarv efter sina depåstopp i relativt fri trafik kunna tjäna positioner.  Taktiken fungerade bra även om tanken med att komma ur synk försvann då i stort sett alla på röda däck gick in för svarta däck direkt när depån öppnade vid den första gulflaggen efter start. Bara Scott Dixon och Spencer Pigot hängde kvar på röda och sett till slutresultatet i gårdagens race var det inte helt givet ville taktik som var snabbast. Dixon vann ju loppet före Ericsson men var på vippen att förlora racet redan på den första stinten då de röda däcken helt plötsligt, med något varv kvar till depåfönstret för en tvåstoppare var öppet, bara dog och tidstappet blev massivt. Scott Dixon hängde dock i och hann in i depå för nya däck och bränsle precis innan det blev gulflagg igen efter kollision mellan Sebastien Bourdais och Spencer Pigot och depån stängde vilket till stor del gjorde att han fick chans på seger igår.

Bra race för Felix Rosenqvist igår på väg mot en stabil topp 10 placering när han tyvärr gick lite över gränsen och körde av

Bra race för Felix Rosenqvist igår på väg mot en stabil topp 10 placering när han tyvärr gick lite över gränsen och körde av

Marcus Ericsson segade sig sakta upp genom fältet och när hans teamkamrat James Hinchcliffe åkte ihop med mästerskapsledaren Newgarden och så när även tog med sig Alexander Rossi ut ur racet stod det klart att Ericsson faktiskt hade chans på pallen, t o m segern. Scott Dixon visade sig dock vara för snabb i omstarterna på slutet men Marcus hade bra koll bakåt och fart nog att hela tiden skaka av de som jagade vilket främst var Will Power. Att ha superrutinerade Will Power i backspegeln under omstarterna med några få varv kvar kan inte ha varit någon skön känsla, extra spännande blev det när Rosenqvists avåkning på slutet gjorde att tävlingsledningen rödflaggade loppet då man absolut ville ha ett race till målflagg de sista tre varven. Lite typiskt Indycar att ibland ha en tolkning av reglementet som gynnar spänningen för fansen mer än det sportsliga, eller ska vi kallade det viss flexibilitet i bedömningarna.

Hur stort är det då med denna pallplats för Marcus Ericsson?

Som nämndes igår var det 2003 senast en svensk stod på pallen i Indycar då Kenny Bräck var tvåa på japanska Motegi så i det avseendet är det stort och på tiden. Jag tror dock att pallplatsen har absolut störst betydelse för Marcus Ericsson personligen. Allt detta jobbande i uppförsbacke tar på krafterna mentalt och han behövde desperat denna framgång för att bevisa för sig själv att kapaciteten finns, inte bara i teorin utan även i praktiken. Vad andra tycker om insatsen är nog mindre viktigt även om det säkerligen piggar upp att få lite positiv feedback från omgivningen. Ska bli spännande och se vad andraplatsen igår betyder för resten av säsongen för Ericsson, vi kan dra parallellen med Felix Rosenqvist här som nu haft två fina fjärdeplatser i race och en pole postistion så här långt och verkar surfa gott på den framgångsvågen även om gårdagens resultat inte gick hans väg och att det är lite tungt att kliva ur sängen just idag.

Avslutningsvis fick sändningen lite kritik för att prisutdelningen inte visades när vi nu äntligen hade svenskt på podiet. Vi var helt enkelt tvungna att följa NBC här som slutade sin sändning innan podieceremonin och det producerades helt enkelt inga bilder. Tilläggas bör också att Amerikanerna inte ser på prispodiet på samma sätt som man gör i t ex F1. Mer viktigt för TV att få med reaktionerna från förarna där de då självklart nämner sina sponsorer. TV-tid i USA är dyrt och man väntar därför inte på podiet om det drar ut på tiden.. Bara ett litet förtydligande

Blogginlägget postades i IndyCar.