Morgontur på båt i Monaco…

Fredagen började med en härlig båttur...

Fredagen började med en härlig båttur…

Precis tillbaka efter en kortare tur med båt här i Monaco där jag fick möjlighet att intervjua Red Bulls teamchef Christian Horner och för att spara lite tid så skedde den på båten han åker mellan sitt hotell och Red Bulls Energy Station.

För det första en fantastisk upplevelse att bara glida bland de stora yachterna i hamnen men också en trevlig pratstund med Horner som kom direkt från frukost med sin mamma som bor på samma hotell. Vi snackade Red Bull så här långt under säsongen och han var väl skapligt nöjd med hur det rullat på så här långt, han tror deras bästa chans att utmana Mercedes är här i Monaco även om det inte flöt på helt och fullt första träningsdagen. Vi pratade även om förarna där han tycker sig ha fältets snabbaste förare i Max Verstappen vilket i sin tur gör Pierre Gaslys jobb lite tuffare. De försöker göra livet så enkelt som möjligt för Gasly för att underlätta hans omställning från Toro Rosso till Red Bull enklare men sa samtidigt att på den här nivån måste föraren i huvudsak själv klara pressen. Horner verkar dock nöjd än så länge med Pierre Gaslys som sakta men säkert börjar få upp farten vilket också kommer krävas om de ska kunna slå åtminstone Ferrari i år.. Fortfarande är Red Bulklast rätt klar bakom Mercedes vilket Horner knappast tror kommer ändras under säsongen även om man jobbar hårt på att komma ikapp.

Inte bara Viasat fick intervjutid med Christian Horner, Netflix fick också hänga med på ett hörn

Inte bara Viasat fick intervjutid med Christian Horner, Netflix fick också hänga med på ett hörn

En annan nyhet som kommit under morgonen är uppgifter i fransk press att Renault har haft problem med vevstaken på sin uppdaterade motor vilket gjort att de inte kunna använda all tillgänglig effekt. Problemet ska vara åtgärdat till denna helg men har även mer nyheter på bilen på gång som manb räknar kunna köra med från Frankrikes GP

Ang Ferrari och uppgifterna om att deras framvingeskoncept är anledningen till bristen på fart så här långt så säger teamet själva att det INTE handlar om det utan andra grejer på bilen som man upptäckt inte fungerar och att man såklart jobbar på att lösa problemet. På samma ämne fick jag mejl från allas vår vän ”Ferpe”, ni vet han som kan så mycket om aerodynamik och han förklarade hur han ser på Ferraris aerokoncept i förhållande till Mercedes.. så här skriver han till mig

”Re Ferrari och deras aero. Mitt tips: Det handlar inte om att de kan få downforce på frontvingen, det är trivialt. Med Mercas/Red Bulls concept och med Ferraris/Alfas. Det handlar istället om hur frontvinge sätter areon för resten av bilen.

De två delarna som ger mycket downforce (som är helt dominanta) är början av golvet och slutet av golvet, backom kicken. Hur mycket du får ut av dessa områden beror av Q eller dynamiska trycket, dvs luftens täthet och fart i dessa områden.

Ferraris 2019 frontvige kröker luften upp framför inre delen av framegolvet vilKet ger lägre Q där. Det kan du inte reparera sen på andra ställen på bilen, dessa år sweet spott ställen. Merca och RB tar hitten med mer störd luft efter hjulet., de prioriterar att inte ta bort så mycket tät och fartig luft från golvets framkant med an framvinge som kröker luften mindre framför golvet.”