Fast friday…

Idag är det "Fast Friday" och fullt fokus på kval inför Indy500

Idag är det ”Fast Friday” och fullt fokus på kval inför Indy500

Det börjar så smått dra ihop sig på Indianapolis Motor Speedway, efter tre träningsdagar så är det nu dags för ”Fast Friday” där alla team nu lägger fullt fokus på kval och som grädde på moset får man 50 hästkrafter till (höjt turbotryck – 1,3 > 1,4) av motorleverantörerna att utnyttja.

Veckan så här långt har rullat på för de allra flesta med lite blandat körning i trafik och ensam där man söker fria varv. Det är verkligen två helt skilda saker att köra Indycar-bilen på en superspeedway ensam eller när du kör bland andra bilar, inte minst visar det sig på genomsnittsfarten som varierar rejält om du har ett varv med bra ”tow” eller om du får klara dig själv, det kan skilja upp mot 5-6 mph. Viktigaste farten att hålla koll på för er som följer resultatlistorna är den utan ”tow”. Att få en bra snittfart om du ligger i en bra klunga kör är inte stå himla knepigt men kan betyda att du får lite extra exponering för sponsorerna.

Marus Ericsson har känt sig hyfsat komfortabel så här långt

Marus Ericsson har känt sig hyfsat komfortabel så här långt

I helgen körs alltså kvalet och ”Fast Friday” är till för att optimera bilen för körning ensam på banan. Generellt körs Indycarbilen med understyrning på ovalen, det går liksom inte att köra den annars, det är bara en fråga om hur mycket och vad föraren är bekväm med. Till kvalet försöker man dock köra bilen så neutral det bara går för det fyra tidtagna varven då all eventuell understyrning skrubbar av fart och det är dessa inställningar man testar idag. Pratade med Marcus Ericsson för en stund sedan som sa att SPM för hans del enbart kommer köra 6 kvalsimuleringar idag, ett uppvärmningsvarv, fyra tidtagna varv och sen in, precis som under kvalet.

Marcus kände sig annars tämligen komfortabel så här långt där han jobbat noggrant under de två första dagarna med att ställa in bilen så att den känns bekvämt i trafik. Igår testade man dock lite justeringar på bilens setup, mer åt kvalhållet, och det fungerade hyggligt när han var själv på banan men så fort Marcus hamnade i trafik var det inte lika bekvämt längre.

Felix Rosenqvist har lite fått "börja om från början" efter sin krasch häromdagen

Felix Rosenqvist har lite fått ”börja om från början” efter sin krasch häromdagen

Fick även en snabb rapport från Felix Rosenqvist som också började veckan bra men som andra dagen kraschade rätt ordentligt. Dessbättre utan några fysiska skador, mer lite stukat självförtroende som krävde en lite annan approach dag 3, som de säger där borta - confidence building. Felix kör dessutom i reservbilen efter sin krasch då chassit på hans racebil fick lite för stora skador. En väldigt viktig fredag där han måste hitta tillbaka till den goda känslan han hade innan kraschen.

Rent allmänt går snacket därborta att det blir tre Hondabilar som får lämna efter kvalet, Chevroletmotorn är helt enkelt lite bättre än Hondan vilket Marcus också påpekade. Det går, med en bra ”tow”, att köra förbi en annan Hondabil hyfsat enkelt men om du försöker samma sak på en bil med Chevorletmotor så är det betydligt svårare.

Mclarens och Fernando Alonsos satsning på årets Indy500 inte alls går som planerat. Teamet har både haft tekniska problem med bilen (elfel dag 1) och en rejäl krasch för Alonso (dag 2) som bl a gjorde att man inte körde under gårdagen (dag 3) och totalt bara 96 varv för Alonso så här långt. Som förberedelserna sett ut så här långt för Alonso finns stor risk att han inte kvalar in och det vill han knappast utsätta sig för, fortsätter det krångla även idag så finns det dom som tror att han inte kör kvalet till helgen.

Apropå kval så sitter jag redo på kommentatorsplats i helgen, kval 1 22.55 på lördag och fast nine på söndag med start 17.55 – allt på Viasat motor eller Viaplay.

Blogginlägget postades i IndyCar.