Många nyheter på bilarna i Barcelona…

Mycket nytt på bilarna denna helg i jakten på tiondelar

Mycket nytt på bilarna denna helg i jakten på tiondelar

Torsdag inför Spaniens GP och som vanligt stort intresse för hur stora uppdateringar som teamen tagit med sig hit. Även om detta med att uppdatera bilen är en ständigt pågående process så är ändå Circuit de Catalunya Barcelona den bana man har som referens efter allt testande och därför ett populärt ställe att försöka förbättra bilen på.

Ferrari har som jag redan rapporterat om en ny spec på motor däremot kommer kundteamen inte köra den nya motorn än, gissar att man håller sig till ursprungsplanen och väntar till Kanada med detta. Ferrari har även en uppdaterad framvinge, nya ändplattor på bakvingen och säkert en hel del andra småändringar på bilen denna helg

Mercedes ligger inte heller på latsidan och har en hel del nytt på bilen till denna helg, störst fokus runt sidepods men också nya luftintag till bromsarna och nya backspeglar på bilen bland mycket annat.

Alla team har mer eller mindre nya delar på bilarna och hur detta kommer påverka vet vi inte förrän man börjar köra men allt som oftast brukar inte alla uppdateringar påverka ordningen nämnvärt då alla troligen förbättrar sig samtidigt.

I helgen gör vi ett reportage med och om Giorgio Piola som är den journalist som varit på flest lopp av alla som är ackrediterade. Piola är specialiserad på det tekniska och ni  har alla troligen sett hans dataritningar som är väldigt detaljerade. Mycket intressant att höra om hans karriär som startade med Monacos GP 1969.

En sak Piola berättade var att Mercedes till denna säsong gjorde något ingen annan har klarat hittills. Den bil man körde första veckan under testerna, som många inte tyckte såg tillräckligt konkurrenskraftig ut, utvecklades bara fram till november månad förra året innan man slutade jobba med den. Den bilen togs fram enbart som en ”reserv” med fokus på främst tillförlitlighet, till andra veckan hade man i princip en helt ny bil med ca 1000 nya delar som man väntat ändå in i det sista med att producera. Enligt Piola ett verkligt styrkebesked rent produktionsmässigt, att ha resurser att göra på sättet vilket också gett resultat och som samtidigt vaggade in alla i att Ferrari var det starkaste teamet under testerna. Hur det sett ut i verkligheten har vi tydligt bevis på nu efter fyra körda race och fyra raka dubbelsegrar för Mercedes. Självklart inte enbart på ren fart där Ferrari var klart starkare i Bahrain men i övrigt har man faktiskt varit bäst så här långt.

Kring övriga team så är jag nyfiken på Haas som kommer köra sina båda bilar med olika spec i morgon, bara den ena med alla nya delar som sägs var många, för att kunna göra ”back to back” tester och förhoppningsvis få ordning på sina problem att hålla liv (temp) i däcken i racetrim. Att man haft stora bekymmer med detta visar bl a det faktum att man, i sin desperation att avhjälpa problemet, överhettade bromsarna på Romain Grosjeans bil i Baku när man med hjälp att värmen från bromsarna försökte hålla tempen uppe i däcken.

Renault gör som Ferrari och kommer med en uppdaterad version av motor, inte främst för mer hästkrafter utan för att få den att hålla vilket varit ett stort problem i början av årets säsong.

Känns på förhand som en intressant helg framför oss men samtidigt är åtminstone jag lite pessimistisk kring vilket race vi får på söndag, alltid svårt att få till underhållande lopp här i Barcelona men hoppet är det sista som överger en.

Det blir 18 tums hjul i Formel 2 redan nästa säsong

Det blir 18 tums hjul i Formel 2 redan nästa säsong

Här i Barcelona har vi också fått en första titt på hur däcken med 18″ fälgar kommer se ut när de införs till 2021. Formel 2 har bestämt sig för att gå över till 18″ redan nästa år och Pirelli har tillsammans med Formel 2-organisationen nu visat upp det nya utseendet på en bil här i depån.

Avslutningsvis en nyhet som även är relaterad till Indycar. Mexikanen Patricio Oward, som sent om sider fick en plats på Indycargridden i år ihop med Carlin, är numera Red Bulljunior. Intressant att Red Bull har fiskat upp en förare från andra sidan Atlanten och jag gissar att man gör det med tanke på att eventuellt ha honom redo för Formel 1 någon gång i framtiden. Tycker det är kul att man inte bara spanar i de traditionella serierna efter duktiga talanger.