VM-helg nummer 1000…

Specialutseende på en utställningsbil i depån för att fira den 1000:e VM-helgen i Formel 1

Specialutseende på en utställningsbil i depån för att fira den 1000:e VM-helgen i Formel 1

På plats i Shanghai och laddar upp för den 1000:e VM-helgen i Formel 1. Det är alltså inte det 1000:e Formel 1-loppet då det under ett par år kördes VM i Formel 1 med Formel 2-reglemente, dessutom ingick Indy500 under ett antal år i Formel 1-VM men Formel 1 har kommit fram till att detta är den 1000:e VM-helgen och detta ska alltså firas här i Shanghai. Som vanligt lite kallt och ruggigt här med strax över 10 grader i luften prognoserna talar dock om att det ska bli varmare resten av helgen, upp mot 20 grader, vilket uppskattas. 

Finns vissa likheter med denna 1000:e tävlingshelg och den första som kördes på Silverstone 1950. Alfa Romeo fanns t ex på startlinjen i historiens första VM-lopp, dessutom med Pirellidäck på bilarna. Vidare fanns en Thailändare och en Monegask till start 1950, Prins Bira (ett namn att vara avundsjuk på) och Louis Chiron, vilket det också gör denna helg med Alexander Albon och Charles Leclerc i Toro Rosso respektive Ferrari.

Mycket snack också under dagen med alla förare om huruvida de nya aeroreglerna för året med bl a en förenklad framvinge bidrog till att Bahrains GP blev så bra som det blev med många fighter på banan och mer omkörningar än vanligt. Det är lite blandade åsikter om detta från förarhåll där vissa helt klart tycker det har blivit enklare att följa en annan bil medan andra inte upplever någon skillnad alls. Min egen uppfattning är att det har blivit något enklare att hänga på en annan bil men att det fortfarande är svårt att hålla yttemperaturen i framdäcken under kontroll men ett steg i rätt riktning är det absolut. Om vi får samma typ av racing i Kina som i Bahrain är det förstås ingen som vet ännu men bl a Kimi Räikkönen trodde att trenden kan hålla i sig.

Pratade med Günther Steiner om vad som hände med Kevin Magnussen i Bahrain där han kvalade väldigt starkt men tappade all fart i racet och Steiner menade att det på något sätt handlade om däckshanteringen. Kevin gick snabbt bakåt i racet då han tappade prestandan i däcken väldigt snabbt in på varje stint, under testerna i veckan efter Bahrains GP fick man dock möjlighet att prova lite olika lösningar för att komma tillrätta med problemet som bl a var att man kört med lite för hög downforcenivå vilket gjorde Magnussen sårbar på raksträckorna. Problemet ska förhoppningsvis vara löst till denna helg och jag gissar att Haas är med i toppen av mittfältet även i racet denna helg.

Det blir tidig uppstigning för alla som vill vara med från start denna F1-helg med FP1 redan 03.55 i morgonbitti. Kval och race drar igång något senare under morgonen med första bil ut på på kvalet kl 08.00 svensk tid, racet går igång 08.10 och vi kör som vanligt en halvtimmes uppsnack på lördag och 55 minuter på söndag.