Briljant start på F1-säsongen…

 

Charles Leclerc presenterade sig i söndags med eftertryck för världens F1-.fans, men också för Sebastian Vettel

Charles Leclerc presenterade sig i söndags med eftertryck för världens F1-.fans, men också för Sebastian Vettel

Sent omsider ett blogginlägg efter Bahrains GP. Anledning är att vi i söndags hade en tidsmässigt tight flight hem, trodde vi, som istället visade sig vara fyra timmar sen. Att flyget blev sent berodde på den starka vinden i söndags vilket gjorde att vårt flyg in till Bahrain blev omdirigerat till Kuwait innan det senare under natten kunde landa i Bahrain.

Men vilket race det blev med dramatik från början till slut. Var länge sedan jag såg ett lopp som innehöll så mycket action hela tiden och jag tror de nya aeroreglerna är en av anledningarna. Som jag uppfattar det har möjligheterna att följa en annan bil förbättrats avsevärt samt att däcken verkar mer anpassade för den racing vi vill se. En sak ska vi dock vara medvetna om, banan i Bahrain är väldigt tuff för bakdäcken medan t ex den i Shanghai är raka motsatsen. I Kina är det framdäcken som tar mest stryk vilket man måste ställa in bilen för och därför bör nästa F1-helg ge ett ännu bättre svar på hur stor förbättring de nya aeroreglerna är för möjligheten att följa en annan bil.

Att Charles Leclerc fick sitt absoluta genombrott i söndags är ingen underdrift, vi visste alla att han var bra men som han dominerade i racet och faktiskt hela helgen var extremt imponerande. Sebastian Vettel har verkligen fått en utmanare, inte bara internt i teamet utan även om årets VM-titel. Just vad som händer internt i Ferrari blir nu oerhört spännande och följa, hur ska ledningen egentligen tackla detta faktum. Vettel ansågs ju på förhand vara den man skulle ”köra för” under 2019 där teamchefen Mattia Binotto, innan säsongen startade, var rätt tydlig med att Leclerc var där för att ”se och lära”. Efter söndagens race tror jag man börjat omvärdera detta dels tack vare Leclercs fart rent generellt men också baserat på att Sebastian Vettel återigen gjorde ett avgörande misstag som kostade honom dyrt och som kan kosta än mer längre fram under säsongen.

Mercedes har fått en smakstart på säsongen men att man har saker at jobba på blev tydligt i Bahrain, man hängde helt enkelt inte med Ferrari och lite överraskande såg det ut som om det var farten ut på rakorna som var skillnaden. Hela den gångna helgen hörde vi Mercedes säga att anledningen till att man inte hängde med på träningarna var att Ferrari körde sin motor hårdare och att det skulle bli betydligt jämnare när det blev allvar under kval och race. Detta stämde till viss del men även i kvalet såg vi att främst Leclerc körde ifrån Mercedes i sektor 1, som stort sett är två raksträckor. Det var betydligt jämnare i sektor 2 och 3 med enbart hundradelar som skilde dem åt. Det var inte heller någon dramatisk skillnad i toppfart vilket leder mig att tro Ferrari har hittat något när det gäller sin ERS som gör att de frigör den extra energin effektivare och därmed snabbare når toppfarten och de där extra tiondelarna på Mercedes som avgjorde i Bahrain. Självklart kan Ferrari även ha en bättre bil aerodynamiskt men då borde det var större skillnad i toppfart kan jag tycka.

Om det var spännande och jämnt om segern så var det inte mindre spännande i mittfältet där Mclaren imponerade mest på mig. Renault gjorde också ett bra race där framförallt Nico Hülkenberg hade en väldigt stark helg fram till kvalet när hans motor inte gick som den skulle och start långt bak. Till racet hade han återigen bra fart och tog sig snabbt upp genom fältet men fick tyvärr bryta med 10-talet varv kvar att köra. Daniel Ricciardo har inte riktigt hittat rätt i sitt nya team ännu men gjorde även han ett hyggligt race på en alternativ strategi som kanske inte fungerade till 100 procent. Ironiskt nog fick ju även Ricciardo bryta, i samma kurva och på samma varv som teamkollegan Hülkenberg.

Tillbaka till Mclaren som ser ut att ha gjort stora framsteg under vintern. Vi såg glimtar av det under testerna och i söndags visade man tydligt att de just nu tillhör toppen av mittfältet. Båda bilarna hade sannolikt varit på poängplats om inte Carlos Sainz haft sin incident med Max Verstappen i början av loppet. Sjätteplatsen för Land Norris är dock tämligen imponerande även om han själv tyckte han bitvis var lite för försiktig i racet. Just hans racecraft har för mig varit ett frågetecken efter det jag sett av Norris i F2 och han behöver nog tuffa till sig lite till så kommer det bli än bättre resultat framöver.

Ser redan fram mot nästa race i Shanghai, vi kan har en riktigt bra säsong framför oss om detta vi upplevt hittills fortsätter på samt sätt.