Colton Herta yngste vinnaren i Indycarhistorien…

Colton Herta blev idag den yngste föraren att vinna ett Indycarrace

Colton Herta blev idag den yngste föraren att vinna ett Indycarrace

Det blev blott 18-årige Colton Herta som vann Indycar Classic på på Circuit of the Americas ikväll. Herta blev därmed den yngste vinnaren i Indycarhistorien, en prestation det kommer pratas om länge. Colton Herta var hela racet med i täten bakom polesittern Will Power och Alexander Rossi, och hade långa stunder en bra kamp med Rossi om andraplatsen. När det började dra ihop sig för det avslutande depåstoppet var Herta först in och när det med knappt 20 varv kvar att köra blev gulflagg och varken Power eller Rossi varit inne befann sig Herta helt plötsligt i virtuell ledning. Depån i Indycar stänger i samband med en ”caution” vilket gjorde att varken Power eller Rossi kunde gå in, när depån till slut öppnade tappade duon, som hela tiden legat längst fram, hela racet och chansen till seger var borta. Alexander Rossi gjorde ändå en stark uppkörning de avslutande varven och slutade 9:a medan Power tvingades bryta med en trasig drivaxel som gick sönder när han skulle köra iväg för efter sitt stopp.

Colton Herta vann racet före Josef Newgarden och Ryan Hunter Reay, både Newgarden och Hunter Reay hade ett bättre läge än Herta i omstarten när det gällde antal sekunder med ”push to pass” men Herta var helt enkelt för snabb idag och hans avslutande varv i loppet var inget annat än mästerliga. Newgarden var ändå nöjd med att vara tvåa idag och leder fortsatt mästerskapet efter segern i premiären och en andraplats idag.

För svenskt vidkommande såg det återigen ut att bli ett bra resultat, idag med Marcus Ericsson som körde upp sig rejält från sin 16:e startposition och hade häng på en 4:e plats i mål. Tyvärr sabbade teamet Ericssons chanser till ett bra resultat när man, vid Marcus avslutande depåstopp, släppte iväg honom precis när Spencer Pigot var på väg in till sin depåplats så att de nästan körde ihop vilket även resulterade i att Pigot missade sin depåbox. Teamet och Ericsson blev bestraffade för förseelsen och Marcus tvingades släppa nästan hela fältet precis innan omstarten. Marcus körde ändå upp sig 4 platser de avslutande varven och slutade P15 men det hade kunnat bli så mycket bättre.

Felix Rosenqvist såg ut att ha ett tufft race där han inte lyckades ha samma fina fart racet som han visade under kvalet. Felix använde tidigt väldigt mycket av sina sekunder av ”push to pass” men hade ändå svårt att hålla farten uppe och hade även en snurrning i kurva 12 som inte gjorde saken bättre. Felix hade ändå bra häng på en topp-10 placering när hann blev påkörd av James Hinchcliffe vilket resulterade i den ”caution” som avgjorde racet till Colton Hertas fördel. Konstigt nog klarade sig James Hinchcliffe från en bestraffning vilket åtminstone jag tycker är lite märkligt då Hinchcliffe tydligt missbedömde farten och helt sonika körde in i Rosenqvist som for in i räcket i höjd med depåinfarten.

Sammanfattningsvis ett bra race med mycket action, måste även hålla med Will Power i hans kritik mot regeln som säger att depån stänger vid en gulflagg. Power var snabbast idag och hade bra koll på läget och ska inte bestraffas för att det blir en incident på banan. Nu slutade det som det gjorde för honom ändå, med en trasig bil, vilket sannolikt hänt oavsett denna regel men jag kan som sagt förstå hur han känner kring detta.

För Marcus Ericsson handlar det om att tillsammans med teamet nu komma fram till varför man kvalar för dåligt. Den racefart Ericsson visat både i St Pete och idag på COTA räcker gott och väl för att vara med allra längst fram men han måste starta längre upp på gridden. För Felix Rosenqvist var det denna helg lite tvärtom, ursnabb i kvalet men svårare att omsätta detta racet, åtminstone i dagens lopp på COTA. Känns som att Chip Ganassi kanske gått lite för långt med inställningarna för att vara snabba i kval vilket blev på bekostnad av Rosenqvist fart i dagen lopp.

Resultat Indycar Classic

Skärmavbild 2019-03-24 kl. 22.06.54

Blogginlägget postades i IndyCar.