Will Power i pole på COTA…

Will Power tog idag sin 56:e pole position i IndyCar på COTA

Will Power tog idag sin 56:e pole position i IndyCar på COTA

Det blev kvalkungen Will Power som grejade historiens första pole position i Indycar på COTA. Ingen skräll att det blev just Power som valde att köra Q3 på två olika set av de röda mjuka däcken, som han såg på det den enda möjligheten att få till den bästa varvtiden. Power var 15 hundradelar före Alexander Rossi och ytterligare 15 hundradelar före Ryan Hunter Reay.

Felix Rosenqvist fortsätter att visa storform och har genom hela helgen varit med i toppen under träningarna. I kvällens kval var han allra snabbast i Q2 med en tid som gått och väl räckt för pole om han lyckats upprepa den i Q3. Tiden i Q2 gjordes dock på helt nya röda däck medan han i Q3 tvingades köra skrubbade och då fick han inte tillbaka den goa känslan från andra kvalrundan. Femte startposition för Rosenqvist ger honom ändå ett väldigt bra läge att på allvar köra om karriärens första seger i morgon.

Marcus Ericsson har lite att klura på innan han är helt nöjd med sin bil i kvaltrim

Marcus Ericsson har lite att klura på innan han är helt nöjd med sin bil i kvaltrim

Marcus Ericsson hade det lite tuffare där han hela helgen kämpat med att få till en kvalsetup som han är bekväm med. En avåkning för Ericsson i slutet av FP3 gjorde att han inte riktigt visste vad han hade att vänta sig när kvalet drog igång. Marcus gjorde som alla andra och bankade in ett första varv på svarta däck innan han kom in för den mjukaste blandningen. Tyvärr hade han lite oflyt med timingen och han aldrig göra något varv på röda däck innan det blev rödflagg och Q1 var över. Det blir precis som i St Petersburg start en bit ner i startfältet från P16 men som vi såg i premiären finns stora möjligheter att köra upp sig, inte minst på den här banan, och då Ericsson sagt sig ha en väldigt snabb bil när den är inställd för race så finns anledning till viss optimism.

Avgörande i racet i morgon kommer däcken att vara, alla pratar om hur hård denna bana är på däcken och hur snabbt de tappar prestanda. Nyckeln blir att ha bra känsla för detta för at kunna sträcka ut sin stint till en perfekt strategi. Just detta är inte så vanligt i Indycar och god kännedom kring smart körning för däcken blir naturligtvis oerhört värdefullt.

Resultat Kval Indycar Classic Circuit of the Americas

Skärmavbild 2019-03-23 kl. 21.54.59

Blogginlägget postades i IndyCar.