A star is born!

Felix Rosenqvist stod för en strålande insats i sitt första IndyCar-race

Felix Rosenqvist stod för en strålande insats i sitt första IndyCar-race

Årets första Indycar-race blev en riktig höjdare och för oss svenskar främst tack vare Felix Rosenqvist som stod för en strålande insats rakt igenom hela helgen. Dels hade han bra fart under träningarna, lite extra flyt under kvalet som han backade upp med ett grymt kvalvarv i Q3 och avslutningsvis ett otroligt race där han verkligen visade att han är att räkna i år.

Själva racet började på bästa tänkbara sätt med en grym start där han tog sig upp till andra plats. I omstarten, efter att Ryan Hunter Reay fått bryta i ett rökmoln, gjorde han kanske racets vassaste omkörning när han tryckte sig förbi Will Power in i kurva 1 och ledde därefter länge loppet med bra fart utan att nämnvärt vara hotad bakifrån. Tyvärr blev inte den valda strategin och taktiken för loppet perfekt och han fick se sig passerad av Josef Newgarden Scott Dixon och Will Power i samband med depåstoppen. Rosenqvist lät faktiskt lite besviken efter målgång när han intervjuades då segern varit inom räckhåll men där istället blev en tämligen snöplig fjärdeplats.

Självklart kan jag förstå känslan av att ha blivit snuvad på konfekten men samtidigt tror jag Felix, efter att ha fått sova på saken, kan se tillbaka på en grym debuthelg i Indycar där en samstämmig mediakår ändå utsåg honom till den stora överraskningen och stjärnan i racet. Tycker det är riktigt uppfriskande att han inte var helt nöjd, han ville mer vilket syntes tydligt på honom efter målgång. Att så respektlöst attackera på storstjärnorna i indycar är helt rätt och Will Power var inte nöjd över att ha blivit passerad i en av omstarterna och bjöd tillbaka ordentligt vid ett av depåstoppen när Felix var sånär att klämma sig förbi på vägt ut ur depån.

Marcus Ericsson hade inte en lika lyckad helg där han börjande bra på fredagen men misslyckades i kvalet, I racet däremot såg det betydligt bättre ut där han länge hade loppets snabbaste varv. Teamet valde en lite annorlunda strategi för Ericsson som kom in för sitt första depåstopp först av alla, väl av med den mjukaste däckblandningen började upphämtningen på allvar och när han kom in för sitt sista stopp så hade han häng på teamkamraten Hinchcliffe och då en reell chans på topp 8, kanske ännu bättre, innan han fick bryta då en sten slagit hål på kylaren med varmgång på motorn som följd. Det hade med andra ord kunnat bli en riktig succéhelg för svenskt vidkommande med båda förarna topp 10 i mål.

En sak som slog mig igår är att Indycar verkar var mer restriktiva med användningen av gulflagg (caution) i år. Bara två riktiga gulflaggsperioder på hela loppet, vilka båda var självklara med Hunter Reays motorhaveri och en rejäl krasch för Ed Jones som även drabbade Matheus Leist. Att man är mer restriktiv i år blev dock tydligt när man inte använde ”caution” när en reklambanderoll hamnade mitt i banan. Jag tycker absolut detta var en säkerhetsrisk då banderollen hade kunnat ställa till med stora problem om en bil plockat upp den så att den fastnat. Vi hörde James Hinchcliffe efterloppet säga att han fick en del av banderollen under sin bil där den fastnade vilket gjorde att han tappade mycket downforce och tänk också om den flugit upp i luften och någon föraren fått den över t ex hjälmen, då hade det kunnat gå riktigt illa.

Att kommentera var också en utmaning med helt annorlunda format än vad jag är van med från t ex Formel 1 men efter några varv blev man varm i kläderna och någon brist på saker att prata om var det definitivt inte. Tyvärr drabbades sändningen av bildbortfall en period, detta berodde på en överhettad upplänk i USA nånstans och var inget vi kunde göra åt. Dessbättre fick man så småningom ordning på detta så vi kunde följa loppet igen som planerat.

Sammantaget en kul första Indycarhelg som lyftes än mer av ett lyckat svenskresultat, nya tag för Indycargänget om två veckor, då på COTA, en helt annan bana en den det kördes på igår. Blir spännande och se vilka som är starkast i Texas. För min del är det nu fullt fokus på F1-premiären i Melbourne och denna text skrivs på flyget mot Singapore vidare mot Melbourne där jag anländer sent tisdag kväll Australisk tid.

Blogginlägget postades i IndyCar.