Succé för Rosenqvist!

Succé för Felix Rosenqvist i karriärens första Indycarkval

Succé för Felix Rosenqvist i karriärens första Indycarkval

Vilken prestation av Felix Rosenqvist när han i karriärens första Indycarkval lyckades knipa 3:e platsen på startgridden till dagens race. Man kan inte annat än imponeras av det han gjorde igår även om han lite turligt slank med till ”Fast Six” efter att Colton Herta blockat en annan förare i slutet av Q2 och blev av med sin snabbaste tid. Väl med till Q3, med de sex snabbaste förarna, fortsatte Rosenqvist att köra hur stabilt som helst och såg ett tag ut att t o m kunna ta pole men fick ge sig mot Penskes båda förare Will Power, som tog pole och Josef Newgarden.

Det som slagit mig den här helgen är hur lätt Felix Rosenqvist ser ut att hitta bilens ”sweet spot”, varvtiderna är nästan omedelbart bra och han ser inte ut att behöva någon inkörningstid. Detta är speciellt imponerande på den typen av bana som i St Petersburg där greppnivån hela tiden förändras med alla målade linjer och ojämnheter.

Det är kanske inte heller någon skräll att det är sex bilar från de tre stora teamen – Penske, Chip Ganassi och Andretti Motorsport som startar längst fram. man har helt enkelt bäst koll på den set up som gäller men även bland dessa team fick man slita lite för att hitta rätt, tänker främst på Scott Dixon som till skillnad mot Rosenqvist inte hade en lika ”enkel” resa till P4 igår. Dixon snurrade t ex av i Q2 och hade bara tur att han inte orsakade en lokal gulflagg vilket kostar det snabbaste varvet i segmentet som bestraffning. Detta öde drabbade istället Takuma Sato när han missbedömde en inbromsning och försvann ut i en av avåkningszonerna med en lokal gull flagg som följd. Just denna incident gjorde faktiskt att Dixon gick vidare till Q3 på bekostnad av Sato.

Rent allmänt började kvalet väldigt stökigt med två rödflaggor under den 10 minutersperiod som grupp 1 hade tillgänglig i Q1. I Indycar rullar klockan på trots rödflagg och därför var det flera som inte kunde göra några varvtider och redan där hade faktiskt Rosenqvists kval kunnat vara över. Dessbättre fick Felix ihop vad som krävdes och gick vidare till andra kvalrundan.

Jag kan tycka det är en konstig regel att inte stoppa klockan under rödflagg när det är så lite tid tillgängligt ändå, flera förare fick ju inte en sportslig chans att vara med p g a detta, däribland de två senaste årens vinnare i St Pete, Sebastian Bourdais.

Marcus Ericsson hade förutspått att det skulle bli ett svårt kval medveten om att bara ta sig till Q2 var en riktigt tuff uppgift. Han hade tionde tid i sin grupp 2, som hade bättre ordning på körningen än grupp 1, men blev klassad som 9:a och startar därmed som 18:e i kvällens race. Tittar man på den preliminära startuppställningen så är en annan egenhet att förarna i grupp 1 som inte gjorde någon tid i vissa fall ändå startar före Ericsson. Reglerna är sådana att grupp 1 tar det ojämna ledet och grupp 2 det jämna och då flera i grupp 1 inte hade någon registrerad tid så rankades de i den ordning de skulle kvalat baserat på tiden i FP3 och startar då efter placering i den gruppen vilket för t ex Marco Andretti, en av dem som orsakade rödflagg, betyder att han startar P17 i samma led som Ericsson.

När det gäller de svenska chanserna i kvällens race så har Felix Rosenqvist en mycket bra möjlighet att blanda sig i kampen om topp 3, kanske t o m om segern. För Ericssons del tror jag topp 10 får vara ett första delmål om han klarar sig undan trubbel under de inledande varven. Efter detta kan allt hända, en gulflagg (caution) vid ”fel” tillfälle för täten så kan det snabbt vara fördel för någon på en alternativ strategi längre bak i startfältet.

Avslutningsvis några ord om gårdagens sändning där många hört av sig om både det ena och det andra. Det vi sände igår var den amerikanska produktionen från NBC rakt av till skillnad mot den som vi sänder ikväll som är en s k international feed. Det var en del inkörningsproblem med t ex ljudspår från USA som inte alls var som utlovat, detta var t ex skälet till att radiotrafik inte gick ut som det skulle och det blev lite dålig timing i överlämningarna till intervjuer på plats. Vi gjorde så gott vi kunde med knapphändig information och de förutsättningar som gavs. Till nästa gång vet vi lite mer vad vi ska skjuta in oss på för att få ordning på allt detta. Jag vet att några tycker vi borde överväga att köra som Nascar med amerikansk kommentator och bara täcka under reklamen, detta är i nuläget inget som kanalen överväger då man vill svensk kommentering med två svenskar i startfältet och jag tror det kommer bli väldigt bra bara det första inkörningsproblemen är undanstuvade.

Resultat kval Indycar St Petersburg

Skärmavbild 2019-03-10 kl. 09.50.47

 

Blogginlägget postades i IndyCar.