Paddy Lowe har ”bett om ledigt”…

Williams Paddy Lowe har tagit ledigt

Williams Paddy Lowe har tagit ledigt

Efter en tids spekulationer kom igår beskedet att Williams tekniske direktör Paddy Lowe ”take a leave of abcence”, han tar lite ledigt med andra ord. Bakgrunden är förstås teamets stora problem redan innan säsongen satt igång med en bil som inte var klar till testerna drog igång och väl på banan alldeles för långsam. Ledningen hos Williams, med t f teamchefen Claire Williams i spetsen, har inte velat peka ut någon syndabock men tveklöst vilar ett tungt ansvar på Paddy Lowe i detta fallet och nu får han alltså gå.

Självklart en tufft beslut som inte gör det lättare att komma ur den knepiga sits teamet hamnat i, med allt sämre ekonomi och för andra året i rad en icke konkurrenskraftig bil. För mig var det ganska väntat att Paddy Lowe till slut skulle få gå, redan under fjolåret var det starka rykten om att han skulle får sparken, jag tror att det som räddat honom fram till nu är att han även är delägare i teamet, vilket han krävde att få bli när han lämnade Mercedes.

Första gången jag hörde talas om att Lowes riskerade att få sparken var före sommaruppehållet förra säsongen och det som främst ifrågasattes var inte hans tekniska kompetens utan han mer hans förmåga att leda. Att teamet inte hann producera det som krävdes för att bygga ihop en bil till årets försäsong är ett typiskt ledarbekymmer där någon (läs Paddy Lowe) inte tryckt på knappt i tid för produktion. Varför det dröjde kan man bara spekulera i, vi kommer knappast få någon exakt redogörelse från teamet.

Min egen bild av Paddy Lowe är en tillbakadragen, lite blyg person som verkligen inte är ute efter att stå i rampljuset utan mer vill verka i det tysta. Jag tror säkert att han är mycket duglig och kompetent men har nog underskattat både sin egen och Williams förmåga att leverera på den nivå som var målsättningen. När Lowe gick till Williams från Mercedes lämnade han en gigantisk, välsmord, maskin där han bara var en av många som kunde ta de svåra besluten. Hos Williams blev han tvungen att göra det själv på ett helt annat sätt och om man betänker att Mercedes kanske har 20-30 hungriga ingenjörer på varje post som Williams kanske har en enda, och dessutom med den absolut senaste tekniken tillgänglig, så förstår man omställningen, en omställning han  uppenbart inte klarat speciellt bra.

Detta är mycket tufft på det personliga planet för Paddy Lowe men som jag skrev tidigare, väldigt tufft också för teamet vid absolut sämsta tänkbara tidpunkt bara någon vecka innan premiären. Att det behöver innebära någon total katastrof visade dock Sauber förra säsongen när deras tekniske direktör Jörg Zander lämnade hastigt, då efter premiärtävlingen i Melbourne. Sauber fick sedan klara sig utan någon på den posten till man kom överens med Ferrari om att släppa Simone Resta som anslöt till sommaren och då självklart utan något större inflytande över förra årets bil. Williams får ut och jaga nu för att så snabbt som möjligt hitta någon beredd att ta uppdraget, kanske nyss nämnde Jörg Zander kan bli aktuell

Just ja, glömde en sak:) Vi sänder även Indykvalet på lördag med start 20.30!