Ferrari ”vann” försäsongen?

Ferrari "vann"? årets försäsong

Ferrari ”vann”? årets försäsong

Åtta dagar tester är nu avklarade för Formel 1 och alla ”experter” på utsidan försöker nu tolka all insamlad data för at försöka utröna vem som verkligen var starkast nere i Barcelona. Kolla t ex detta schema som jag såg i morse, loggade s k racesimuleringar gjorda av teamen där man såklart kan se ett visst mönster.

Vidare kan man såklart också få lite svar av de snabbaste tiderna som gjordes under testen där en viss ranking uppstår men problemet med allt detta är att det är för många frågetecken för att denna data ska vara tillförlitlig. Det görs allt från tidskorrigeringar kring de däck som körts och s k fuelcorrection där man försöker räkna om tiden så att den blir jämförd med samma mängd bensin i bilen vilket såklart är omöjligt då ingen utom teamen vet hur tungt man kört respektive run. De som ägnar sig åt detta gör det genom att utgå från att om bilen/teamet/föraren t ex gör en trevarvsstint (konstigt ord som säkert inte finns men ändå) på mjukaste däcken så har han bensin för enbart 3 varv, om man gjorde samma körning men stannade ute i 10 varv så hade man bensin för 10 varv i bilen. Görs sen snabbaste tiden på 10 varvsstinten på första varvet kan man alltså räkna om den genom att ta bort den mängd bensin som krävs för 7 varv, (ca 12 kg i Barcelona) motsvarande ca 0.45 sekunder, vilket då ska jämföras med tiden som gjordes på trevarvsstinten avdragen med de ca 4 tiondelarna. Ni fattar, det finns rätt många parametrar som kan bli fel om man gör den här typen av omräkningar.

Mitt sätt är betydligt enklare, jag använder magkänsla och historik för min bedömning. Garanterat inte mer exakt, snarare tvärtom, men känns bättre för mig mest för att jag inte är någon siffervrängare alls. Oftast blir skillnaden mellan djupanalysen och magkänslan inte speciellt stor vilket troligen kan förklaras i att jag nog använder vissa delar av djupanalyserna för min magkänsla. Poängen som jag ser det är att det inte går att ta alla varv och börja analysera, det fattas för mycket data för att allt detta arbete ska ge en exakt bild, jag tror många av experterna skulle komma fram till samma sak även utan djupanalysen.

Här en sammanfattning hela testens bästa tider, vilket däck och dag den är gjord

1. Sebastian Vettel Ferrari 1m16.221s C5 Fri
2. Lewis Hamilton Mercedes 1m16.224s C5 Fri
3. Charles Leclerc Ferrari 1m16.231s C5 Thurs
4. Valtteri Bottas Mercedes 1m16.561s C5 Fri
5. Nico Hulkenberg Renault 1m16.843s C5 Fri
6. Alexander Albon Toro Rosso-Honda 1m16.882s C5 Thurs
7. Daniil Kvyat Toro Rosso-Honda 1m16.898s C5 Fri
8. Carlos Sainz Jr McLaren-Renault 1m16.913s C5 Fri
9. Romain Grosjean Haas-Ferrari 1m17.076s C5 Fri
10. Lando Norris McLaren-Renault 1m17.084s C5 Thurs
11. Pierre Gasly Red Bull-Honda 1m17.091s C5 Thurs
12. Daniel Ricciardo Renault 1m17.114s C5 Fri
13. Kimi Raikkonen Alfa Romeo-Ferrari 1m17.239s C5 Fri
14. Lance Stroll Racing Point-Mercedes 1m17.556s C5 Thurs
15. Kevin Magnussen Haas-Ferrari 1m17.565s C5 Fri
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo-Ferrari 1m17.639s C5 Thurs
17. Max Verstappen Red Bull-Honda 1m17.709s C3 Fri
18. Sergio Perez Racing Point-Mercedes 1m17.791s C5 Fri
19. George Russell Williams-Mercedes 1m18.130s C5 Thurs
20. Robert Kubica Williams-Mercedes 1m18.993s C5 Fri

Så vem vann då försäsongen enligt magkänslan och lite sunt förnuft? Jag har Ferrari längst upp. Snabbaste tid under testerna är en sak men framförallt en bil som väldigt lätt fick upp i fart direkt när började rulla på banan. Båda förarna så ut att ha bra balans i bilen, inte förrän man började provocera bilen med olika inställningar, i slutet av vecka 1, fick man någon negativ reaktion. Några små grejer inträffade, en trasig fälg (enligt teamet själva) skickade Vettel ut i barriären i snabba kurva 3 och ett krånglande avgassystem för Leclerc höll honom i garaget längre än man önskat, i övrigt rullade det på riktigt bra.

För mig är Mercedes just nu bakom Ferrari, körde ett helt annat testprogram än Ferrari där man  använde första veckan för att göra alla systemtester för att till vecka 2 komma med den bil man tänker sig att köra i Melbourne. Mercedes jagade egentligen aldrig några varvtider men vissa uttalanden från förarna gör ändå att jag leds att tro det finns saker att fila på. Valtteri Bottas var egentligen den enda under hela testen som hade synpunkter på däcken med graining som det största bekymret. Lewis Hamilton sa lite kryptiskt att det var en helt annan känsla i årets bil jämfört med förra årets utan att specificera närmare om det även betydde bättre. Hamilton sa även att han tror Ferrari har såpass stort försprång som ca en halv sekund, dock ska sådan uttalanden tas med en stor nya salt då han gärna lägger pressen på Ferrari och själv får vara lite underdog till premiären. Press är som bekant inget som Ferrari hanterat speciellt bra hittills.

Trea i min ranking är självklart Red Bull. Bytet till Honda har inte gjort paketet sämre, snarare tvärtom och man vann ju race med Renaultmotor förra säsongen och borde vara kapabla till det även i år med Honda bakom ryggen. Max Verstappen ska leda teamet och höll ihop testerna bra, hans nye kollega, Pierre Gasly hade däremot ingen vidare bra försäsong med två rejäla krascher som båda var rena förarmisstag. Inte bra för fransmannen som självklart höll god min men som samtidigt vet att Dr Markos tålamod inte är speciellt långt. Självklart för tidigt att börja spekulera men sett till hur Red Bull agerat bakåt i tiden så kan t ex en succéstart på säsongen för Toro Rossos rookie Alex Albon sätta stor press på Gasly om säsongen börjar tungt för hans del. Ett långskott, jag vet, men inte otänkbart.

Bakom de tre i toppen är det svårare att rangordna teamen, sjukt jämnt och här kan verkligen olika förutsättningar för hur man kört bilarna under testerna spela oss stora spratt. Magkänslan säger dock att Renault toppar mittfältet följt av Alfa Romeo och Haas. Sen tror jag det är väldigt jämnt mellan Toro Rosso och Mclaren med Racing Point strax bakom. Sladdar gör Williams som är ordentligt akterseglade redan och får svårt att hämta hem detta, speciellt då jag inte heller rankar föraruppställningen speciellt högt. George Russell är bra men jag vet också vad det gör med en ung orutinerad förare att köra en bil som inte är konkurrenskraftig, lätt att man försöker kompensera och därmed överkör och då lurar avåkningarna runt hörnet med tappat självförtroende och snabbt en negativ spiral. Robert Kubica är såpass rutinerad att den risken är liten för honom, där är det mer ett stort frågetecken för ans fysiska förmåga. Kan han verkligen prestera på samma villkor som de övriga förarna, om inte och dessutom i en ”dålig” bil blir denna säsong inte rolig.

Tyck till nu och varför inte annorlunda om  du tycker något annat, gärna med en motivering också.