Shakedown för Alfa Romeo racing…

Alfa Romeo Racing och Kimi Räikkönen har gjort en shakedown i Italien

Alfa Romeo Racing och Kimi Räikkönen har gjort en shakedown i Italien

På flygplatsen i Austin på väg tillbaka till Europa och har vinkat av halva Indycardepån, bl a Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist som nu flyger hem till Indianpolis. Det dröjer dock inte länge förrän de är på resande fot igen, Rosenqvist sitter i sin bil igen redan på måndag för test på Sebring och Marcus Ericsson kör igen måndagen därefter, också på Sebring. 

I Europa börjar F1-säsongen kicka igång på allvar med flera team som gjort sina första varv med nya bilen. Mercedes, Red Bull och Toro Rosso var först ut häromdagen och idag rullade årets bil från Alfa Romeo Racing på bana med Kimi Räikkönen bakom ratten. Dagens shakedown gjordes med en speciell Alla hjärtans dag-lack på bilen som fick många att höja ordentligt på ögonbrynen. Till premiären i Melbourne kommer den dock att se mer ”normal” ut med likande färgschema som förra året. Formel 1-testerna drar igång nästa vecka, som vanligt på Circuit de Catalunya Barclelona

Det som stack ut än mer än lacken var framvingen på Alfa Romeos bil, en helt annan design mot de av konkurrenternas bilar vi sett. Ser nästan ut som att den breddning som skett i reglementet av framvingen är gjord men där de övriga vingelementen har samma storlek som förra året. Återstår att se om det fungerar men vingen skulle inte sitta där om det inte vore ett koncept man tror på.

Mclarens utmanare för 2019 MCL34

Mclarens utmanare för 2019 MCL34

Idag har också Mclaren visat upp sin utmanare för året, snygg tycker jag med den orange/blå lacken rent färgmässigt. MCL34, som årets bil heter, hade en lite speciell design runt sina bargeboards som inte alls såg ut som de traditionellt gjort/gör och det är ett väldigt viktigt område på bilen aerodynamiskt för luftflödet längre bak längs bilen. Mclaren har som vanligt pressen på sig att leverera en bil som är mer konkurrenskraftig men man betonar att det fortfarande pågår en uppbyggnadsprocess som måste få ta lite tid. Två starka kort ansluter under året med nye Tekniske direktören James Key (närmast från Toro Rosso) och Andreas Seidl som managing director för Formel 1-teamet (tidigare Porsche och WEC). Dessa två är riktigt bra värvningar som garanterat kommer göra nytta när de väl får börja jobba fullt ut.