Arrangörsoro över F1:s framtid med Liberty

Arrangörerna av F1-loppen vill ha mer inflytande

Arrangörerna av F1-loppen vill ha mer inflytande

FOPA, Formula One Promotors Association, har i ett uttalande uttryckt sin oro över hur deras syn på hur Liberty Media driver Formel 1 framåt. Uttalandet kom efter att 16 av kalenderns arrangörer (de som ingår i FOPA) träffats i London igår och där fick man fram till följande innehåll för sitt statement.

FOPA:s statement som kom igår

FOPA:s statement som kom igår

Oron för att TV-sändningarna hamnar i betal-tv är inget nytt och det är heller ingen ideal situation för den generella spridningen av Formel 1 till publiken vilket man från arrangörshåll är oroade över. Å andra sidan jobbar Liberty hårt på att hitta den tappade tv-publiken på annat håll via sociala medier och lättad hållning kring hur innehåll från F1 får spridas.

Arrangörerna är även bekymrade över bristen på tydlig information kring nya initiativ i Formel 1och en brist på involvering av F1-arrangörerna när det gäller eventuella nyheters införande, man vill helt enkelt ha större inflytande på det nya som kommer. Inget konstigt med detta, självklart vill arrangörerna ha mer att säga till om men om de får större inflytande med detta uttalande återstår att se.

Sista punkten handlar om att man inte vill att det kommer nya race på kalendern på de existerande loppens bekostnad, samtidigt säger man man sig vara uppmuntrad av de nya alternativa businessmodeller som peresenteras till nya prospekt för framtida lopp. Lite motsägelsefullt kan man tycka men också en rimlig synpunkt från de existerande arrangörernas synpunkt, att inte få in nya lopp som tar ”deras” publik.

Avslutningsvis vill arrangörerna, på väg in i en ny säsong, ha en mer samarbetsvillig approach från F1 kring hur man ska utveckla produkten framåt där man vill erbjuda sin erfarenhet och expertis inom ramen för partnerskapet med FIA och Formel 1.

Ska man sammanfatta detta så känns det som att man från arrangörshåll inte längre vill vara ett typ av bihang utan mer delaktig i utvecklingen av sporten då man trots allt är den som faktiskt ser till att det finns någonstans att köra loppen. Kan tycka detta är en rimlig synpunkt och något Liberty bör ta fasta på, utan hyfsat nöjda arrangörer blir det inga race att köra.

Självklart är detta en mycket mer komplicerad fråga än vad som kan täckas in i kort pressmeddelande och i ett blogginlägg men det man vill uppnå är starten på en dialog som förhoppningsvis kan leda till något bra/bättre i framtiden.

Nikita Mazepin under försäsongstesterna i Barcelona 2018

Nikita Mazepin under försäsongstesterna i Barcelona 2018

Vidare från den förunderliga F1-världen är nyheten om att ryske föraren Nikita Mazepin (tvåa i GP3 2018 med ART och testförare för Force India i Formel 1) kommer köra F2 kommande säsong parallellt med ett privat testprogram i en Mercedes W08 från 2017. Mazepin gör en liknande satsning som den Lance Stroll gjorde inför sin debut 2017 då man köpte in två Williamsbilar från 2014 för att kunna testa så mycket som möjligt inför starten av säsongen 2017. Skillnaden för Mazepin är att han får en mer uppdaterad bil att köra med då skillnaden mellan 2014 och 2017 för Stroll var betydligt större än den som blir för Mazepin i en bil från 2017 och vad han nu ämnar köra framöver. Helt klart är att Mazepinsatsningen inte lämnar något åt slumpen när det gäller förberedelser och jag gissar att man ämnar försöka ta sig in i F1 så snabbt som möjligt, kanske redan till 2020.

Angående Mazepin som förare så trodde jag inte det skulle bli något när jag såg honom för ett par säsongenr sedan men andraplatsen i GP3 förra året är ett starkt resultat som han förhoppningsvis kan bygga vidare på under 2019 i F2. En topp-3 placering totalt i F2 tror jag räcker för att man ska försöka nå F1 redan till 2020 och det blir såklart svårt men inte omöjligt om han är bra nog.

Här också veckans avsnitt av F1-podden med bl a del 2 av vår långa intervju med Eje Elgh