Mick Schumacher mot F1…

Mick Schumachers väg till Formel 1 ser utstakad ut

Mick Schumachers väg till Formel 1 ser utstakad ut

Det är väl ingen tvekan om att vägen nu ser utstakad ut för Mick Schumacher när det gäller Formel 1. I helgen körde han inte bara ROC han berättade också att han numera tillhör Ferrari Driver Academy, vet faktiskt inte om han valde att gå dit eller om han blev vald att komma dit av Ferrari. Skulle gissa att han haft många intressenter när det gäller fortsättningen av hans karriär där Mercedes borde har varit intresserade med pappa Michaels kopplingar till Mercedes i slutet av sin aktiva karriär. Å andra sidan finns lika tydliga kopplingar till Ferrari där Michael Schumacher var mest framgångsrik och när det nu även står klart att Mick även tillhör Allsport management under ledning av Nicolas Todt, son till nuvarande FIA-presidenten tillika Teamchef för Ferrari när Schumacher härjade som värst, så blir kopplingen till Ferrari ännu tydligare.

Motorvägen står alltså vidöppen för Mick Schumacher med körning i F2 med Prema kommande säsong och troligen fritt fram hos Sauber när han bedöms redo. Mick gör alltså samma resa, med undantag för att inte köra GP3 men väl F3 EM, som Charles Leclerc och går det riktigt bra i F2 kan det bli F1 redan 2020. Vem han i sådant fall skulle ersätta är bara onödigt att gå in på, det får visa sig under 2019 hur de båda förarna i Sauber presterar först.

Apropå Sauber så fick jag frågan av någon för inte så länge sedan vilket team som kommer överraska 2019 och jag svarade Sauber. Jag verkar inte vara ensam om den åsikten där vi i Autosport kan läsa att några av förarna i konkurrerande mittenteam (Bl a Sergio Perez och Carlos Sainz) tror mycket på att Sauber kan bli riktigt starka under kommande säsong. Främst handlar det såklart om att man fått ordning på ekonomin som gjort att man stärka upp personellt och att man kan använda sina faciliteter fullt ut. Även ankomsten av Fred Vasseur nämns som en anledning och hans insats ska verkligen inte underskattas även om jag mer tror på att de ökade resurserna är den stora anledningen.

Slänger avslutningsvis med veckans F1-poddavsnitt där bl a ovan nämnda ämne diskuteras men där du framförallt får en lång intervju med Eje Elgh, så lång att den måste delas upp i två, del 2 kommer nästa vecka.