I’m back – med trimmad blogg!

Premiär för Racingbloggen

Hallå alla, gott nytt år och förhoppningsvis med nyladdade batterier!

Bloggen är tillbaka men från 2019 i lite annan skepnad då vi bestämt oss för en breddning från enbart Formel 1 till att även täcka in annan racing (se sidnavigationen), t ex Indycar som av förklarliga skäl blir väldigt intressant att följa i år. Racingbloggen, som är det nya namnet, kommer försöka uppdatera så brett som möjligt men med huvudfokus såklart på Formel 1 (som jag jobbar vidare med på Viasat) och Indycar (med Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson. Kan även utlova lite spännande saker i F1-podden också när det gäller bevakningen av Indycar, några riktigt bra grejer på gång där.

När det gäller just Indycar så finns inga nyheter kring eventuella tv-rättigheter för Sverige. Indycar själva presenterade nyligen ett nytt heltäckande tv-paket där man kommer finnas hos NBC och om jag förstått det rätt så kommer det att finnas ett Indycar pass att köpa som gör det möjligt att streama säsongen men detaljerna för detta är inte presenterade ännu. Min förhoppning är dock att någon svensk kanal, helst Viasat såklart, väljer att köpa in rättigheten då det enligt min mening är öppet mål på detta med två svenska toppförare i mästerskapet.

För egen del har jag precis beställt biljett till Texas för den kommande Indycartesten som ska köras på COTA 12-13 februari vilket känns väldigt spännande. Blir första gången på väldigt många år som jag ser Indycar på nära håll.

I Formel 1 världen har det också hänt en del och den stora grejen är förstås att Ferrari sparkat Maurizio Arrivabene som teamchef och ersatt honom med tekniske direktören Mattia Binotto. Inte så förvånande med denna rockad då Ferrari sällan låter sina chefer sitta kvar om de inte lyckas med sitt jobb. Omsättningen på teamchefer hos Ferrari har varit extremt hög med fyra sparkade de fem senaste åren vilket för mig säger en hel del om klimatet i teamet och som samtidigt är deras stora svaghet. Med Binotto vid rodret kan man ju hoppas att det blir ett ”mjukare” klimat där man vågar ta ut svängarna lite mer och låter kreativiteten flöda av lust istället för rädsla. Binotto jämförs med Ross Brawn och vad han åstadkom under sin tid i Ferrari är ju känt även om framgångarna långt ifrån berodde enbart på honom.

Det är en del nyheter inför F1-säsongen 2019

Det är en del nyheter inför F1-säsongen 2019

Får ofta frågan vad som är nytt inför 2019 och F1.com var vänliga nog att göra en sammanfattning av det nya inför årets F1-säsong