Ovisst efter fredagens körning i Abu Dhabi…

Valtteri Bottas snabbast den första dagen i Abu Dhabi

Valtteri Bottas snabbast den första dagen i Abu Dhabi

Året sista race ser, efter dagens körning, ut att kunna bli en oviss historia. Mercedes var snabbast med Valtteri Bottas i topp efter kvalsimuleringen men väldigt knappt före Red Bull och Max Verstappen. Det var överlag jämnt i toppen med enbart tre tiondelar mellan de sex förarna i de tre toppteamen efter kvalsimuleringarna.

Såg lite annorlunda ut när man körde sin fulltankstester och främst på den mjukaste gummiblandningen. Hypersoft ser återigen ut att vara ett väldigt skört däck där de flesta klagade på graining fram (högerdäcket) vilket snabbt påverkade varvtider negativt och tämligen mycket. Bäst på att hålla liv i hypersoft såg Red Bull ut att vara medan Ferrari såg ut att lida mest av fenomenet med att översta lagret av gummi rullar av (graining). Detta gör att söndagens race kan bli spännande och för Red Bull gäller det nu att klura ut hur man på bästa sätt kan utnyttja den här fördelen. Tyvärr för Red Bulls del så tror jag de får svårt att var med och slåss om de allra främsta startpositionerna, tror att både Ferrari och Mercedes har mer marginal än Red Bull när racemotorerna sitter i alla bilar från i morgon.

Banan här i Abu Dhabi är extremt svår att köra om på och banposition är därför av yttersta vikt men samtidigt vill man inte tvingas gå i depå för tidigt och hamna i trafik. Just detta är nog vad Red Bull hoppas ska ske för de övriga toppkonkurrenterna och genom att själva sträcka ut sin första stint kunna slippa detta och därmed har en fördel resten av racet. Det som talar mot att detta ska räcka är att samtliga bilars i de tre toppteamen är så mycket snabbare än resten av startfältet och därmed inte har några andra framför sig efter tidigarelagt första depåstopp än de övriga bilarna i toppen. I en fight på banan har nog Mercedes och Ferrari en fördel av att vara snabbare rakt fram och då blir Red Bull sårbara om nu lyckas ta sig upp i täten efter den första stinten.

Jag tycker det verkar upplagt för ett bra race på söndag tack vare ovan nämnda saker med reservation för att det ändå är för svårt att köra om på banan.

Mittfältet toppades idag av Haas som för en gång skull såg bra ut även på den allra mjukaste gummiblandningen. Romain Grosjean hade ett par tre tiondelar till godo på Nico Hülkenberg och teamkompisen Kevin Magnussen, som för övrigt inte klarat gå vidare från Q1 någon gång tidigare i år när man kört med hypersoft.

Sauber såg lite tröga ut idag och där får man hoppas de kan hitta lite mer fart till i morgon. Charles Leclerc var ganska klart snabbare än Ericsson och såg även aningen starkare ut under racesimulationen. Fredag är dock fredag och det är först i morgondagens kval vi verkligen får svaret på hur starka man kan vara, kampen om P7 i konstruktörs-vm är i allra högsta grad levande mellan Force India och Sauber som dock måste ta in 6 poäng på Force India på söndag om det ska bli en placering upp.

Apropå Force India har Haas lämnat in en protest mot teamet för att man inte har byggt sin egen bil man tävlar med vilket man måste i Formel 1. Det är lite komplicerat detta och frågan handlar om Force India ska få tillgodogöra sig de pengar man har rätt till baserat på placeringen i konstruktörs-vm. Haas hävdar är att det var ”gamla” Force India som designat årets bil och eftersom teamet, vid ägarbytet, blev ett ”nytt” team mitt under säsongen, och fick börja om från noll poäng i konstruktörs-vm, så menar Haas att Racing Point Force India därmed inte konstruerat sin bil och därmed inte har rätt till några pengar från Formel 1. Frågan har behandlats av domarna på plats men något besked om vad som händer i frågan får vi inte förrän i morgon då man behöver kvällen och lite extra juridisk konsultation för att kunna komma fram till något utslag i frågan. Skulle domarna gå på Haas linje är det ändå inte säkert att frågan är utagerad då det sannolikt kommer att överklagas av Force India och tas till nästa instans som troligen är en skiljedomstol.

Resultat FP1 Abu Dhabis GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m38.491s - 27
2 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m38.945s 0.454s 19
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m39.452s 0.961s 29
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m39.543s 1.052s 26
5 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m40.102s 1.611s 26
6 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m40.235s 1.744s 21
7 Kimi Raikkonen Ferrari 1m40.417s 1.926s 24
8 Sebastian Vettel Ferrari 1m40.453s 1.962s 21
9 Carlos Sainz Renault 1m40.588s 2.097s 21
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m40.663s 2.172s 24
11 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m40.671s 2.180s 17
12 Nico Hulkenberg Renault 1m41.023s 2.532s 24
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m41.075s 2.584s 23
14 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m41.137s 2.646s 26
15 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m41.493s 3.002s 22
16 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 1m41.662s 3.171s 24
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m41.928s 3.437s 22
18 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m42.114s 3.623s 22
19 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m42.313s 3.822s 16
20 Robert Kubica Williams/Mercedes 1m42.992s 4.501s 26

Resultat FP2 Abu Dhabis GP

1 Valtteri Bottas Mercedes 1m37.236s - 37
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m37.280s 0.044s 32
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m37.428s 0.192s 31
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m37.443s 0.207s 35
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m37.461s 0.225s 40
6 Sebastian Vettel Ferrari 1m37.569s 0.333s 39
7 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m38.060s 0.824s 30
8 Nico Hulkenberg Renault 1m38.230s 0.994s 36
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m38.318s 1.082s 30
10 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m38.402s 1.166s 33
11 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m38.506s 1.270s 32
12 Carlos Sainz Renault 1m38.511s 1.275s 37
13 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m38.725s 1.489s 35
14 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m38.806s 1.570s 31
15 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m38.831s 1.595s 33
16 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m38.957s 1.721s 35
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.502s 2.266s 36
18 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m39.938s 2.702s 18
19 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m40.046s 2.810s 33
20 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m40.935s 3.699s 39