Sista veckan…

Kan det bli en sprakande avslutning på årets säsong i Abu Dhabi?

Kan det bli en sprakande avslutning på årets säsong i Abu Dhabi?

Det börjar dra ihop sig för säsongsavslutning med årets sista race nere i Abu Dhabi och som vanligt lite vemodigt när man snart ska gå i vinteride. Men innan vi stänger F1-säsongen 2018 så har vi fortfarande ett lopp kvar att köra och med alla mästerskap nu avgjorda så får vi ställa förhoppningarna till att racet som sådant blir en sprakande historia.

Tyvärr är väl inte Abu Dhabi och Yas Marina Circuit den bästa banan för en massa omkörningar, speciellt inte med rådande reglemente men hoppet är det sista som överger en. Jag tror på en bra fight rak genom hela fältet och ser bl a fram mot den mellan Sauber och Force India om P7 i kontruktörsmästerskapet. Bara 6 poäng nu mellan Force India på 7:e plats och Sauber som jagar därbakom. Sauber hängde mer eller mindre av Toro Rosso senast och kan nu istället gå på attack och skulle man lyckas bli 7:a har teamet gjort en av de större transformeringar som vi sett från en säsong till en annan av ett team på mycket mycket länge i Formel 1. Bara framstegen som gjorts under årets säsong är anmärkningsvärt och att Force India är oroliga hördes på kommentaren från deras teamchef Ottar Szafnauer där han menade att Sauber varit ledande när det gäller utvecklingen av årets bil, t o m starkare än de tre toppteamen i det avseendet. Och då menade inte Szafnauer från 2017 – 2018 utan under året säsong där man var långsammast vid årets början men nu inte långt från att vara fjärde snabbaste teamet i Formel 1 med en tävling kvar att köra.

Joel Eriksson blev VM-tvåa i Macau

Joel Eriksson blev VM-tvåa i Macau

För egen del spenderades helgen med att bl a kommentera Macaus GP, den 65:e upplagan, där Joel Eriksson gjorde ett nytt försök att vinna denna klassiker. Det blev en andra plats för Tommelillaföraren då inget fanns att göra åt Daniel Ticktum som vann racet ganska komfortabelt. Red Bullföraren Ticktum är nu enbart 5 poäng från att ha de 40 poäng som krävs för superlicens och därmed möjlighet att köra Formel 1 kommande säsong om en sådan öppning skulle komma i Toro Rosso. För att få ihop dessa 5 poäng måste Ticktum nu hitta något mästerskap som pågår under vintern och som kan ge honom det han behöver. Baserat på hur han körde i helgen så verkar han helt klart mogen för att ta steget upp rent körmässigt, hur mogen han är i övrigt är väl mer tveksamt och även Red Bull själva tycker nog att ha har en del kvar utanför bilen att fila på om jag tolkar Christian Horners kommentarer om Ticktum från tidigare i år fritt.

Oavsett hur det gick i gårdagens race i Macau är det ändå absolut viktigast att ingen bli mer skadad i den våldsamma avåkningen som 17-åriga tyskan Sophia Flörsch råkade ut för i början av racet. I mer än 270 km/t körde hon in i bilen framför, som börjat sakta ner för en felaktigt visad gulflagg, på väg fram mot Lisboakurvan och tappade all bromsverkan på bilen. Baklänges kom hon i väldig fart och träffade kerben på insidan vilket i sin tur gjorde att hon blev luftburen och flög över en annan bil, över barriären, genom staketet och in i en fotografbunker. Två fotografer, en funktionär, Sophia själv och föraren av bilen hon flög över, Sho Tsuboi, fördes alla till sjukhus där det bl a konstaterades att Flörsch fått en fraktur på ryggraden som hon idag opererats för. På det hela taget verkar det ändå gått förhållandevis bra för samtliga inblandade där det inte var långt ifrån att vi fick en krasch med dödlig utgång.

 

Macau är ett väldigt speciellt ställe med farter i början på varvet som kanske är i högsta laget för en stadsbana med allt vad det innebär i form av brist på riktiga avåkningszoner. Lisboakurvan är också ökänd för att skörda offer men då oftast när alla fått ner farten ordentligt. Gårdagens krasch startade i ett tidigare skede innan den inblandade bilen börjat bromsa ordentligt, Flörsch fart strax innan kraschen uppmättes till 276,2 km/tim. Samtidigt är det just farten som attraherar förarna och derby är alltid en balansgång mellan fart och säkerhet och jag undrar om inte gårdagens incident kommer få konsekvenser för banans layout framöver men något som tar ner farten lite tidigare innan själva bromsningen till Lisboa. Framförallt måste FIA noga undersöka om det verkligen var så att det felaktigt visades gulflagg vilket åtminstone var vittnesmålet från Kinesiske föraren Guan Yu Zhou som såg vad som hände på nära håll.