Daniel Ricciardo snabbast i Mexiko…

Daniel Ricciardo mycket nöjd med pole position i Mexikos GP

Daniel Ricciardo mycket nöjd med pole position i Mexikos GP

Det blev som väntat Red Bull som tog pole position här i Mexiko. Teamet har varit snabbast genom hela helgen och följde upp det med riktigt starka varv även i kvalet. Mer oväntat då att det blev Daniel Ricciardo som drog det längsta strået och därmed snuvade Max Verstappen på möjligheten att bli den yngsta polesittern i historien. Om Daniel Ricciardo var jublande glad var Verstappen desto mer missnöjd, tyckte hela kvalet var skräp med främst hans motor som inte gör vad han vill. Max klagade mest på att motorbromsinställningarna inte var som han vill ha dem med för mycket upplåsning bak. Detta hänger ihop med ERS och BBW där man använder motorbroms för att ladda upp MGU-K på bästa sätt och att få detta att harmonisera med de fysiska bromsarna bak är svårt att få till. Uppenbart var detta inte något större bekymmer för Ricciardo som var mer nöjd med hur det fungerade, skiljer kanske en aning i körstil mellan Ricciardo och Verstappen vilket gör att man påverkas lite olika. I slutänden var de närmast oskiljaktiga tidsmässigt och det känns som Red Bull ändå fick ut max av sitt paket idag.

Lewis Hamilton fick idag nöja sig med tredje tid och efter en problemfylld fredag utan någon fart så får han vara nöjd med detta resultat. Att starta rakt bakom pole är troligen inte heller någon nackdel i morgon där han bör kunna utnyttja suget bakom Ricciardo ner mot första kurvan. Skulle inte bli förvånad om Red Bull får svårt att försvara sina båda positioner under första varvet.

Sebastian Vettel är en annan som såg bättre ut idag mot gårdagen när man fick bättre ordning på däckshanteringen. P4 i dagens kval är kanske inte vad man önskat sig men sett till helgen i övrigt ändå ett ok resultat. Samma för Vettel som med Hamilton, goda möjligheter att ta sig förbi Red Bull ner mot första kurvan  där framförallt Ferrari varit klart snabbare än konkurenterna.

Bakom hittar vi sedan Valtteri Bottas och Kimi Räikkönen som ungefär som vanligt fick se sig slagan av sina teamkamrater med några tiondelar.

Bäst av resten blev Renault med Nico Hülkenberg knappt före Carlos Sainz. Nico ser ut att kunna koppla ytterligare grepp om sjunde platsen i förar-vm och kan Sainz hänga på så stärker även Renault som team sina chanser att bli fyra i konstruktörs-vm.

Sauber blev P9 och P10 med Leclerc 3 tiondelar före Marcus Ericsson. Bra gjort av båda som jag upplever tog ut vad som finns i Saubers paket just nu. Att Marcus återigen blir slagen av Leclerc är inget att säga om och för första gången på länge var avståndet fram inte speciellt stort. Det är kort och gott väldigt bra att kvala in topp 10 i detta startfält.

Tyvärr är det ingen fördel att starta på hypersoft och det blir svårt att försvara positionerna topp 10 i morgondagens race där framförallt Force India blir att räkna med. Både Ocon och Perez offrade idag avancemang till Q3 för att istället får fritt däckval till racet. Force India hade troligen varit snabbare än både Renault och Sauber i Q3 om man använt en konventionell taktik i Q2. Jag tror att även Renault får se upp med Force India i morgon, start på supersoft/ultrasoft, vad man nu väljer, är en klar fördel mot de som startar på hypersoft framför.

Besvikelsen idag måste Haas bli, ingen av bilarna vidare till Q2 och en jobbig eftermiddag i morgon. Det är nog som Romain Grosjean sa efteråt att teamet inte riktigt klurat ut just den här banan där man inte får däcken att fungera lika bra som de man vanligtvis tävlar mot kring poängplatserna. Inte blev det bättre för Grosjean att han dessutom har tre platser nerflyttning efter racet senast och incidenten med Leclerc på första varvet.

Resultat kval Mexikos GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m14.759s -
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m14.785s 0.026s
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m14.894s 0.135s
4 Sebastian Vettel Ferrari 1m14.970s 0.211s
5 Valtteri Bottas Mercedes 1m15.160s 0.401s
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m15.330s 0.571s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m15.827s 1.068s
8 Carlos Sainz Renault 1m16.084s 1.325s
9 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m16.189s 1.430s
10 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m16.513s 1.754s
11 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m16.844s -
12 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m16.871s -
13 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m17.167s -
14 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m17.184s -
15 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m16.966s -
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m17.599s -
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m17.689s -
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m16.911s -
19 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m17.886s -
20 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda