Lewis Hamilton snabbast i hundradelsdrama på COTA…

Lewis Hamilton snabbast i ett mycket spännande och jämnt kval inför USA:s GP

Lewis Hamilton snabbast i ett mycket spännande och jämnt kval inför USA:s GP

Lewis Hamilton var snabbast i dagens kval till USA:s Gp på ett nytt prydligt banrekord men det satt hårt åt med Sebastian Vettel enbart 6 hundradelar bakom och med Kimi Räikkönen ytterligare 9 tusendelar efter Vettel. Valtteri Bottas i den andra Mercedesbilen hade inte samma fart rätt ordentlgit distanserad 38 hundradelar bakom Hamilton i pole.

Detta ger ett intressant läge inför racet i morgon med Kimi Räikkönen i första startled snett bakom Hamilton men med start på ultrasoft medan de övriga förarna i toppteamen, Hamilton, Vettel, Bottas och Ricciardo startandes på supersoft, en gummiblandning hårdare däck. De mjukaste däcken kan ge Kimi en fördel i starten och jag blir inte förvånad om han leder ut på första varvet men framförallt kan han vara väldigt aggressiv mot Hamilton i starten och kanske tvinga fram ett misstag av britten som kan öppna upp för Vettel från femte rutan. Allt detta gör att jag tror på ett väldigt spännande race i morgon men att något ska rubba Lewis Hamilton från att säkra VM-titeln här eller i Mexiko tror jag däremot inte på men vi får ta vad vi kan med läget som är i VM-tabellen.

Red Bull var oväntat långt efter idag över sekunden från pole med Daniel Ricciardo och en Max Verstappen som körde sönder sin bil, i slutet av Q1, över kerben i utgången av kurva 15 och startar därmed racet nere från P13. Redan innan kvalet hade Red Bull velat lite fram och tillbaka med vilken motorspec man skulle använda, under gårdagens blöta körning var körbarheten ett stort problem med spec C som man ursprungligen planerat att använda denna helg. Detta fick till följd att man, då regn väntades även idag, ämnade köra spec-B istället men när vädersituationen förändrades till det bättre så föll valet återigen på spec-C som är mer kraftfull och i torrt inte lika känslig när det gäller just körbarheten.

I mittfältet var det Esteban Ocon som gjorde det bästa jobbet knappt före Nico Hülkenberg och Romain Grosjean. Charles Leclerc lyckades inte förbättra sin fina tid från Q2 och startar P9, faktum är att även om han upprepat den tiden en gång till hade han ändå inte varit bättre än 9:a. Starkt av Nico Hülkenberg att komma så högt upp efter att ha varit på vippen att åka ut redan i Q2 med enbart 2 tusendelar tillgodo på 11:an som var Carlos Sainz i den andra Renault-bilen. I kampen om 7:e plats i förar-vm ser det ut att kunna bli en glimrande fight i morgondagens race.

Marcus Ericsson hade inget lyckat kval och startar loppet preliminärt från 17:e rutan. Ericsson hade som vanligt på lördagarna under säsongen klart sämre fart än Leclerc och var inte glad i intervjun som gjordes efter att han blivit utslagen redan i Q1. Han menade att han gjort ett bra varv, att bilen kändes bra men tiondelarna kom ändå inte vilket givetvis är grymt frustrerande. Det är onekligen lite märkligt att det alltid skiljer så mycket mellan Leclerc och Ericsson under just lördagarna, teamet har en har en hel del jobb att göra där kan jag tycka då bilen uppenbarligen är snabb nog för att vara topp 10 i kval, inte bra att slänga bort goda chanser till nya VM-poäng för BÅDA bilarna på det sättet.

Resultat kval USA:s GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m32.237s -
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m32.307s 0.070s
3 Valtteri Bottas Mercedes 1m32.616s 0.379s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.494s 1.257s
5 Sebastian Vettel Ferrari 1m32.298s 0.061s
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m34.145s 1.908s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m34.215s 1.978s
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m34.250s 2.013s
9 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m34.420s 2.183s
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m34.594s 2.357s
11 Carlos Sainz Renault 1m34.566s -
12 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m34.732s -
13 Max Verstappen Red Bull/Renault - -
14 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m35.294s -
15 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m35.362s -
16 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m35.480s -
17 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.536s -
18 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m35.735s -
19 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda - -
20 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda