Lång väntan på en ny seger över för Kimi Räikkönen i USA…

Kimi Räikkönens långa väntan på en ny seger i Formel 1 är äntligen över

Kimi Räikkönens långa väntan på en ny seger i Formel 1 är äntligen över

Det gick 113 race innan Kimi Räikkönen kunde ta en ny seger, hans 21:a i karriären, och den kom idag i Austin efter mycket övertygande körning. Starten på ultrasoft visade sig bli bra med tanke på banposition då han, med det något bättre greppet från ultrasoft, lyckades klämma sig förbi Lewis Hamilton in i första kurvan. Nästa avgörande läge var varven i slutet på sin stint på ultrasoft där han lyckades hålla Hamilton, i det läget på nya soft, längre bakom sig än man trodde var möjligt. Hamilton fick således aldrig den lucka han behövde för att göra ett stopp till och komma ut i ledning när Kimi kom ut efter sitt stopp. När Lewis andra set softdäck dessutom föll ifrån mot slutet så tappade han än mer avgörande tid och fick idag nöja sig med att bli trea. Med Sebastian Vettel fyra i mål betyder det att VM-fighten lever en helg till med fem poängs marginal.

Sebastian Vettel hade återigen ett race med ett misstag som fick stora konsekvenser. I kamp med Daniel Ricciardo på det första varvet såg han inledningsvis ut att rätt så enkelt gå förbi in i kurva 12 men en lite för sen inbromsning gjorde att Ricciardo kunde kontra och in i kurva 17, med Ricciardo utanför sig, understyrde Vettel ut i Red Bull-förarens bil med lätt kontakt och en snurrig som följd. Efter detta fick han jaga ordentligt för att ta tillbaka all tappad mark och mot bakgrund av detta är en fjärde plats i mål ett väldigt bra resultat.

Valtteri Bottas jobb denna helg var att täck upp bakom Lewis Hamilton men verkade inte trivas med bilen denna helg där han hela tiden varit klart bakom Lewis Hamilton. I racet lyckades Max Verstappen göra en s k undercut och ta sig förbi och när Vettel attackerade på slutet kunde han inte heller stå emot och en femte plats för Bottas idag är faktiskt underkänt i mina ögon. Faktum är att båda Mercedes-förarna idag gick mål på placeringar sämre än startpositionen vilket inte tillhör vanligheterna.

En som definitivt får godkänt idag är Max Verstappen, en mycket mogen körning idag från 18:e startrutan till andraplats i mål är inget annat än briljant.

En annan sak som gjorde dagens race var bristen på torrträning, jag är helt övertygad om att detta hade en mycket avgörande påverkan på slutresultatet. Att komma till rasen mindre väl förbredda är helt klart något som gör loppen mer intressanta och mindre förutsägbara och något FIA och Liberty bör titta på för framtiden.

Kampen om mittfältet van Renault klart idag med Nico Hülkenberg och Carlos Sainz 6:a respektive 7:a. Mycket stark helg av båda förarna som gör att Renault nu drar ifrån Haas i konstruktörs-vm och där Hülkenberg är ensam 7:a i förar-vm.

Marcus Ericsson gjorde ett klassiskt ”Ericsson-race” med start på hårda däck och en 12.e plats i mål. Som Marcus sa själv hade det kunnat bli än bättre om han inte gjort ett dåligt förstavarv och hamnat sist. Strategin fungerade väl ok där man hela racet låg och kampade med Brendon Hartley som var på omvänd strategi med start på supersoft och avslutning på soft. Hartley stoppade några varv inna Ericsson som där tappade lite tid på Nya Zeeländaren men detta tog Marcus tillbaka när han gjort sitt eget stopp men farten fanns i slutänden inte för att komma förbi även om det var nära några gånger. Charles Leclerc bröt för andra racet i rad efter kontakt med Romain Grosjean på första varvet och även om han kunde fortsätta ett tag var skadorna på bilen för stora för att det skulle gå att fortsätta, han var dessutom i det läget väldigt långt efter.

Romain Grosjean var i mina ögon vållande till kollisionen med Leclerc och riskerar nu en bestraffning i efterhand. Romain har just nu 9 straffpoäng på licensen och får han 3 till för dagens incident blir han avstängd nästa race i Mexiko. Charles Leclerc och Romain Grosjean är i skrivande stund hos domarna och det blir spännande och se vad utgången blir. Grosjean har varit avstängd tidigare under sin karriär när han under säsongen 2012 var inblandad i mängd incidenter som slutligen kulminerade med kraschen i Belgiens GP med avstängning ett race som följd.

Apropå besök hos domarna har även Esteban Ocon kallats upp tillsammans med representanter för teamet för att bilen inte haft en bränsleflödesmätare som överensstämt med reglementet. Bränsleflödet på en Formel 1-motor är begränsat till 100 kg/tim och kontrolleras med en flödesmätare som kollas av FIA

Resultat USA:s GP
Aktuell VM-ställning hittar du här.

1 Kimi Raikkonen Ferrari 1h34m18.643s
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1.281s
3 Lewis Hamilton Mercedes 2.342s
4 Sebastian Vettel Ferrari 18.222s
5 Valtteri Bottas Mercedes 24.744s
6 Nico Hulkenberg Renault 1m27.210s
7 Carlos Sainz Renault 1m34.994s
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m39.288s
9 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m40.657s
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m41.080s
11 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1 Lap
12 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1 Lap
13 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1 Lap
14 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1 Lap
15 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1 Lap
16 Lance Stroll Williams/Mercedes 2 Laps
- Charles Leclerc Sauber/Ferrari Retirement
- Daniel Ricciardo Red Bull/Renault Retirement
- Romain Grosjean Haas/Ferrari Collision
- Fernando Alonso McLaren/Renault Collision