Lewis Hamilton i pole position för 80:e gången i karriären!

Lewis Hamilton tog idag sin 80:e pole i karriären

Lewis Hamilton tog idag sin 80:e pole i karriären

Det var ett svårkört kval idag inför Japans GP där regnet hela tiden hängde i luften. Regnet spelade också en avgörande roll i Q3 när det hela skulle avgöras där Ferrari blev den stora förloraren. Ferrari tog fel beslut när man skickade ut sina båda förare på intermediates i tron att banan var för blötför torrdäck i inledningen av Q3. Tyvärr för Ferrari var så inte fallet vilket fick till följd att man tappade ett varv och sedan missade fönstret när banan var i bäst kondition. När man väl hade torrdäcken på började det nämligen regna igen och enbart Kimi Räikkönen fick till ett någorlunda varv som räckte för 4:e startposition. Sebastian Vettel orkade bara med 9:e tid och har en väldigt tuff eftermiddag framför sig i morgon och dagens resultat är tämligen signifikativt för Ferrari just nu som inte får något att stämma, vare sig på banan eller vid depådisken.

Mercedes å andra sidan gjorde allt rätt både när det gäller strategin men framförallt bakom ratten där Lewis Hamilton tog sin 80:e pole position i karriären och med Valtteri Bottas närmast bakom. Ingen annan kunde hota och det är ingen tvekan längre vilket team som har den bästa bilen just nu.

Red Bull maximerade sitt paket idag, åtminstone med en bil och startar 3:a med Max Verstappen. Att man är chanslösa mot Mercedes visste man på förhand men att chansen fanns att kunna utmana Ferrari. Nu fick man som sagt lite hjälp av att Ferrari ställde till sig för sig själva men stark av Verstappen att kvala in topp 3 före de båda Ferrari-bilarna. Max har nu kvalat ut Daniel Ricciardo de 11 senaste helgerna vilket talar sitt tydliga språk om läget i Red Bull just nu även om Verstappen just idag fick hjälp att göra det när Ricciardos motor inte fungerade som den skulle. Daniel Ricciardo gav ifrån sig ett ursinnigt vrål när han gick mot den mixade zonen, fortfarande med hjälmen på, ordentligt irriterad över att inte få chansen i dagens kval. Vad som händer med Ricciardos motor och om den går att få ordning på till racet eller behöver bytas ut är i nuläget inte känt, det kan bli tal om bestraffning om ett motorbyte krävs.

Vinnare i dagens kval i övrigt blev Haas Romain Grosjean som inte bara skaffade sig ett utomordentligt läge i racet med start från femte rutan vilket var ”bäst av resten”. Romain startar även loppet på soft då han lyckades kvala sig vidare till sista kvalrundan på det däcket vilket jag bedömer som en klar fördel då det däcket sett väldigt bra ut under träningarna.

Några som garanterat också är väldigt nöjda just nu är Toro Rosso som fick med sig båda bilarna till Q3 och startar 6:a och 7:a. Just idag var det Brendon Hartley som drog det längsta strået och han var strålande glad i den mixade zonen efteråt. I intervjun sa han att det faktiskt var lite känslosamt på invarvet tillbaka till depån. Det har varit en tuff säsong så här långt med mycket som gått emot honom och dagens resultat var något av revansch från hans sida och kan mycket väl vara det som räddar honom kvar i Formel 1 även nästa säsong. Resultatet för Toro Rosso är också en stor framgång för Honda som denna helg kör sin senaste version av motor som testades redan i Sotji men som behövde lite mer intrimning innan den kunde debutera fullt ut här på Hondas hemmaplan.

För Marcus Ericsson hade helgen fram till kvalet sett väldigt stark ut, ungefär som i Sotji. Men i dagens kval gick det käpprätt åt skogen redan i Q1 uppe i Dunlop corner där Marcus enligt egen utsago tog med sig lite mycket fart och även missbedömde greppet en aning vilket resulterade i en avåkning och sönderslagen bil. Inte mycket mer att säga om den saken förutom att det visar väldigt tydligt hur saker och ting snabbt kan gå från dåligt till ännu värre. Bara för Marcus nu att köra igenom morgondagens race, några förhoppningar om poäng eller i övrigt framskjuten placering har åtminstone inte jag och knappast Marcus heller. Marcus startar nu snett bakom Stoffel Vandoorne, en annan det knappat flyter på för, och det är tätt tydligt vilka förare på gridden som inte tycker Formel 1 är så kul just nu.

Apropå Mclaren så har det visat sig att man missat deadline för att beställa däck till Japans GP och därmed fick en s k default tilldelning från Pirelli vilket i sin tur gjort att man fått lägga om sitt testprogram för helgen där t ex Fernando Alonso gick in i dagens kval utan att ha gjort ett enda varv på supersoft. Mclaren själva vill inte erkänna att man missat någon deadline men däckvalet med 4 medium, 5 soft och enbart 4 set supersoft skvallrar om motsatsen. Kan dock förstå att man inte vill bekräfta denna miss offentligt, det lyser inte direkt av ordning och reda om teamet efter en sådan tabbe.

Resultat kval Japans GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m27.760s -
2 Valtteri Bottas Mercedes 1m28.059s 0.299s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m29.057s 1.297s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m29.521s 1.761s
5 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m29.761s 2.001s
6 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m30.023s 2.263s
7 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m30.093s 2.333s
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m30.126s 2.366s
9 Sebastian Vettel Ferrari 1m32.192s 4.432s
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m37.229s 9.469s
11 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m29.864s -
12 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m30.226s -
13 Carlos Sainz Renault 1m30.490s -
14 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m30.714s -
15 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault - -
16 Nico Hulkenberg Renault 1m30.361s -
17 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m30.372s -
18 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m30.573s -
19 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m31.041s -
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m31.213s