Så var det bara fem kvar…

Japans GP denna helg och bara fem race kvar att köra säsongen 2018

Japans GP denna helg och bara fem race kvar att köra säsongen 2018

Fem race återstår av säsongen 2018, vad snabbt det gått! Tycker inte det är länge sedan vi stod och raka av snö på bilen i Barcelona den första testveckan. Hur som helst så är vi framme vid Japans GP som alltid en favorit hos förarna men även hos många av fansen med sina speciella layout i form av en 8, om än något deformerad.

Vädret har varit en snackis och ni som lyssnat på podden (ni får annars chansen längst ner i detta inlägg) vet att Erik berättade att prognoserna talar om rätt mycket regn under helgen då det är tyfonsäsong därborta, jag väljer dock Ejes spådom, ser man havet från kommentatorsläktaren så klarar vi oss från regnet, ”gammalt Elghordspråk”. Just nu när jag kollar prognosen är det 70% risk för regn fredag, 90% lördag men 0% söndag ser även ut att bli varmt och fuktigt med upp mot 30 grader på söndag.

Apropå Eje Elgh så gör han comeback i kommentatorshytten denna helg. Eje har som de flesta märkt valt att trappa ner en aning i år efter lite smärre hälsoproblem i våras, problem som dock är åtgärdade nu. Viasat kör en lite mindre produktion i helgen från Japans GP där bl a jag sitter hemma och kommenterar och då Eje ändå är på plats så tar han expertrollen denna helg medan Björn och Rickard vilar.

Läste annars en intressant sak idag där Sergio Perez fortfarande är lite tagen efter Rysslands GP där han satt fast i trafik hela racet (han var sannerligen inte ensam) och säger nu att man i kval behöver runt 7 sekunders lucka för att inte påverkas av bilens framför och den turbulenta luft den skapar. Perez menar att banposition rent allmänt är extremt viktigt numera och i kval en lucka tillräckligt stor för att kunna få ut max av bilen, alternativet är Monza där man snarast MÅSTE ha hjälp av en annan bil för att ta pole.

Allt detta är givetvis inget nytt, alla vet om problemet och vi diskuterar även detta i podden. Det finns vissa banor under säsongen som är värre än andra där Barcelona och Sotji har visat sig vara bland de värsta. Om vi tar Monza som exempel igen så visade Lewis Hamilton under Italiens GP med all önskvärd tydlighet att det går att följa tätt inpå på vissa banor och han visade också i Sotji hur man ska ta sig an problemet att ta sig förbi på banor där det är svårt att följa en annan bil, full attack så fort du får chansen. Just denna taktik gjorde att Hamilton vann i Ryssland (nåja, han fick lite hjälp att vinna av samma skäl, det gick inte att köra om) och att Charles Leclerc blev 7:a (vinnare i B-ligan). Tror t ex inte att Sauberbilen var snabbare än Haas och Force India i Ryssland men banpostionen som Leclerc skaffade sig mot Magnussen gjorde allt och samma sak där, Leclerc satte allt på ett kort vid den omkörningen. Om han inte tagit sig förbi Magnussen hade det blivit ett helt annat race för ”Challe” och det är den insikten och förmågan att läsa situationen som imponerade på mig, resten av racet blev en relativt lätt historia mot P7 i mål.

Vi får nu se hur bilarnas aerodynamik påverkar på Suzuka, banans layout är knappast omkörningsvänlig som den är och går det dessutom inte att följa en annan bil blir det kvalet och fria vare runt depåstoppen som avgör.

Här är som utlovat veckans F1-podd