Bästa fredagen på länge för Marcus Ericsson…

Marcus Ericsson hade en riktigt bra fredag i Ryssland

Marcus Ericsson hade en riktigt bra fredag i Ryssland

Vilken intressant fredag det blev inför Rysslands GP och främst det andra träningspasset när vi se bilarna försöka hantera däcken på bästa sätt under sina racesimuleringar. Redan efter första passet hördes rapporter om graining (när yttersta lagret av slitbanan på däcket rullar av) både på hypersoft och ultrasoft och det var sannerligen ett problem när förarna skulle köra lite längre distanser andra halvan av det andra passet. Sällan har jag sett så stora tidsskillnader som idag, dels mellan gummiblandningarna men också mellan de olika bilarna, allt beroende på bra man lyckats få bilen och körningen att jobba däcken.

I täten ser det onekligen ut som om Mercedes vill försöka köra första stinten på söndag med ultrasoft där Hamilton körde merparten av sin racesimulering på den blandningen och han gjorde det väldigt bra med klart övertag på konkurrenterna som främst såg ut att vara Max Verstappen. Max har, tillsammans med Daniel Ricciardo, sin motorbestraffning och la därför fullt logiskt huvudfokus på ultrasoft. Hamilton däremot vill nog som sagt försöka köra genom Q2 på ultrasoft för att få starta på det däcket och sen gå över till hypersoft mot slutet när banan greppat upp mer och bilen är lättare. Det intressanta inträffade mot slutet när Hamilton och Verstappen bytte till de mjukaste däcken, då skiljde helt plötsligt två sekunder i varvtid mellan Hamilton och Verstappen till Max fördel. Helt klart bättre däckhantering på hypersoft för Red Bull jämfört med Mercedes vilket är väldigt intressant, nästan lite synd att Red Bull blir tvungna att starta längst bak vilket gör att de får svårt att verkligen slåss framme i täten.

Ferrari startade dagen bra med Sebastian Vettel snabbast under FP1 men i det andra passet fanns inte riktigt farten vare sig under kvalsimuleringarna eller när man testade att köra bilen i racetrim. Nu är det som vanligt svårt att dra för stora växlar på fredagens körning men tendensen är ändå oroande för Ferrari där Kimi Räikkönen också hade svårt att hänga med längst fram. En klar uppryckning krävs inför morgondagen för Ferrari har helt enkelt inte råd att tappa mer poäng nu om man ska någon chans på årets VM-titlar

Marcus Ericsson gjorde sin absolut bästa fredag på väldigt länge med bra fart både i kval och racetrim. 10:e tid efter kvalsimuleringarna följdes upp med en otroligt bra racesimulering där han var grymt stabil på både hypersoft och softdäcken. Det verkade som om Marcus inte alls hade samma problem som många andra med graining och det speglade av sig i farten på banan. Satt länge och jämförde med t ex Kevin Magnussen som körde ungefär lika många varv som Ericsson på hypersoft och det verkade som om dansken verkligen hamnade i grainingträsket då tiderna flera varv var 3.4 sekunder långsammare än de Marcus gjorde. Magnussen kom visserligen igenom det värsta men jag skulle uppskatta att Magnussens stint på hypersoft var åtminstone 15-20 sekunder långsammare än Ericssons vilket talar sitt tydliga språk.

Att Marcus Ericsson gjorde en stark fredag visade sig också internt i teamet där han, trots att han missade FP1, var klart snabbare än Charles Leclerc på racesimuleringen men också aningen snabbare i kvaltrim. Nu är det dock bara fredag än så länge och det verkliga jobbet börjar först i morgon men just nu känns det som att detta kan bli en riktigt bra helg, speciellt som det är lite bortfall i toppen i morgondagens kval med Red Bulls bestraffningar och väldigt bra chans att ta sig till Q3. Just detta faktum gör att farten vi idag såg på hypersoft är extremt viktig, avancemang till sista kvalrundan med start topp 10 och med Marcus som idag såg ut att kunna hålla liv i sina hypersoftdäck gör att chansen till poäng ökar dramatiskt. Det är nästan lite ironiskt att vi ser denna fina fart bara några dagar efter beskedet att han inte fått förnyat kontrakt inför 2019.

Graining var alltså nyckelordet idag men vi räknar med att detta problem ska minska allt eftersom helgen rullar på. Normalt blir bekymren med att gummit rullar av mindre ju mer man kör på banan och bilden från idag kan ändras drastiskt bara över natten. Utmaningen för teamen är att inte förhasta sig när det gäller inställningarna på bilen utan lita till den data man sedan tidigare. kan mycket väl vara så att en bil som idag såg mer eller mindre okörbar ut fungerar alldeles utmärkt på söndag då banan greppat upp sig mer. I kvaltrim är bekymret mindre, där vet de flesta vad som krävs men samtidigt måste huvudfokus på inställningarna ligga på söndagens race då inget får ändras på bilarna mellan kval och race. Blir spännande detta!

Resultat FP1 Rysslands GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m34.488s - 19
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m34.538s 0.050s 22
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m34.818s 0.330s 23
4 Valtteri Bottas Mercedes 1m34.999s 0.511s 28
5 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m35.524s 1.036s 11
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m35.663s 1.175s 24
7 Kimi Raikkonen Ferrari 1m35.696s 1.208s 19
8 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m36.196s 1.708s 21
9 Nico Hulkenberg Renault 1m36.274s 1.786s 18
10 Antonio Giovinazzi Sauber/Ferrari 1m36.712s 2.224s 22
11 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m36.816s 2.328s 23
12 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m36.944s 2.456s 25
13 Lando Norris McLaren/Renault 1m37.022s 2.534s 25
14 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m37.054s 2.566s 24
15 Artem Markelov Renault 1m37.183s 2.695s 22
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m37.187s 2.699s 27
17 Nicholas Latifi Force India/Mercedes 1m37.206s 2.718s 24
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m37.225s 2.737s 25
19 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m37.944s 3.456s 28
20 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m39.137s 4.649s 13

Resultat FP2 Rysslands GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m33.385s - 35
2 Valtteri Bottas Mercedes 1m33.584s 0.199s 33
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m33.827s 0.442s 32
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m33.844s 0.459s 37
5 Sebastian Vettel Ferrari 1m33.928s 0.543s 33
6 Kimi Raikkonen Ferrari 1m34.388s 1.003s 31
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m35.122s 1.737s 30
8 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m35.137s 1.752s 28
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m35.147s 1.762s 33
10 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m35.295s 1.910s 35
11 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m35.331s 1.946s 33
12 Carlos Sainz Renault 1m35.341s 1.956s 37
13 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m35.432s 2.047s 32
14 Nico Hulkenberg Renault 1m35.568s 2.183s 35
15 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m35.911s 2.526s 35
16 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m36.024s 2.639s 29
17 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m36.074s 2.689s 34
18 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m36.617s 3.232s 31
19 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m36.861s 3.476s 39
20 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m37.001s 3.616s 35