Antonio Giovinazzi klar för Sauber 2019…

Antonio Giovinazzi kör för Sauber 2019

Antonio Giovinazzi kör för Sauber 2019

Så kom beskedet från Sauber, vem som blir teamkamrat till Kimi Räikkönen nästa säsong och det blir italienaren Antonio Giovinazzi som därmed tar över Marcus Ericssons plats i teamet till 2019. Beskedet kommer efter veckor av spekulerande om vem/vilka som skulle köra för Sauber nästa säsong. När det för någon vecka sedan visade sig att Kimi Räikkönen och Charles Leclerc byter plats till nästa år drogs snaran åt för Marcus Ericsson, speciellt då det stod klart att flytten som Räikkönen gör är helt hans eget beslut. Ferrari hade därmed möjlighet att vara med och på allvar förhandla om den andra platsen inom ramen för det samarbete som Ferrari och Sauber har.

Självklart ett tråkigt besked för alla (åtminstone de flesta) svenska F1-fans då vi troligen inte har någon svensk på startlinjen när nästa säsong drar igång i Melbourne nästa år i mars. Jag har redan argumenterat för hur jag sett på saken att placera Giovinazzi i Sauber nästa säsong och min uppfattning har inte ändrats men tyvärr får man ändå säga att resultaten som sticker ut det där lilla extra saknats för Ericsson under de fem år han varit i Formel 1 och förr eller senare betyder det att  man kommer till en punkt där platsen hamnar hos någon annan.

Ur ett Sauberperspektiv är det också svårt att inte gå sin motorleverantör till mötes en sådan här gång. Hur det än är med Ericsson och hans fart på banan så blir den en parentes när man sätter sig vid förhandlingsbordet och fleråriga sponsor- och motoravtal kommer upp, då hamnar liksom en svensk Formel 1-karriär i skymundan, det är bara att acceptera. Att man väljer Gioviazzi före Ericsson är helt enkelt ett ”boardroom decision” och inget som är baserat på vem av förarna som är snabbare än den andra. Ska vi vara ärliga har Giovinazzi fått rätt många chanser att visa vad han går för utan att imponera. De två racen 2017 för Sauber blev ingen lyckad sejour och inhoppen han gjort under FP1 har inte heller varit något speciellt att skriva hem om, vare sig de han gjorde för Haas eller de han kört för Sauber.

Sett till hur Ferrari haft tillgång till en av platserna i Sauber kan vi nu också konstatera att det inte är Antonio Giovinazzi som ”tar” Marcus Ericssons plats. I själva verket är det Kimi Räikkönens val att förlänga karriären som sätter de stora käpparna i hjulet för Marcus och en fortsättning i Formel 1. Jag har inte riktigt trott på att Kimi tagit detta beslut på egen hand utan haft Ferrari bakom sig som velat ha honom kvar i Formel 1 för att sälja Alfa Romeo hårdare. Det mesta pekar dock mot att Kimi helt enkelt inte vill sluta köra ännu och Sauber fanns som alternativ och ut åker då Ericsson som annars troligen behållit sin plats på gridden även 2019.

Vad är då chanserna för Marcus Ericsson att hitta en plats någon annanstans?

Jag har skrivit det förr att det var Sauber eller inget som gällde denna gång och det gäller fortfarande. Marcus chanser att få köra Formel 1 igen är små, mycket små. Istället blir det nu leta alternativ utanför Formel 1 och det mest uppenbara som även de övriga ”flyktingarna” tittar på är förstås Indycar. Indycarsäsongen är precis avslutad och det finns fortfarande gott om tid att sondera terrängen, frågan är bara vad som krävs för att vara aktuell.

Först och främst gäller nu att göra en stark avslutning på året även om det såklart kommer kännas väldigt tungt att köra vidare med dagens besked från Sauber. Samtidigt är detta en realitet som Marcus levt med egentligen varje säsong han varit i Formel 1 och han har varit väldigt medveten om att detta skulle kunna ske.

En liten tröst är att Marcus Ericsson får rollen som tredjeförare och visst finns en lite chans till comeback om t ex Giovinazzi eller Räikkönen får problem av något slag under nästan säsong