Sista rycket för Ferrari…?

Socchi Autodrom står för femte gången som värd för Rysslands GP i Formel 1

Socchi Autodrom står för femte gången som värd för Rysslands GP i Formel 1

Racevecka igen, denna gång ska vi till Ryssland och Sotji som fått flytta till hösten i år. Inget favoritställe på kalendern men samtidigt så kommer alla minnen från mitt första olympiska spel på plats tillbaka och faktum är att själva anläggningen och banan är riktigt bra.

Tyvärr är läget i VM inte så gynnsamt för oss som vill ha en fight om årets VM-titel ända till det avslutande racet i Abu Dhabi. Lewis Hamiltons ledning på 40 poäng blir ytterst svårt för Sebastian Vettel att göra något åt, i just Ryssland har dessutom Mercedes vunnit samtliga race som körts på Socchi Autodrom. Jag tror inte att Vettel och Ferrari har råd att tappa mer poäng nu, man måste börja plocka in nu om det ska finnas någon chans att vinna någon av VM-titlarna

Det konstiga är dock att Mercedes och främst Lewis Hamilton aldrig riktigt trivts på den här banan med sitt låga grepp och väldigt släta asfalt. Det med anledning av just dessa förutsättningar som Pirelli även denna helg väljer att köra hypersoft, det är för övrigt exakt samma gummiblandningar som i Singapore. Enligt Pirelli är banan inte speciellt hård på däcken, nyckeln är att inte stressa höger framdäck för mycket genom långa kurva 3 och därefter se till att du inte överstressar bakdäcken i den långsamma avslutande sektorn. Trots mjuka däck blir det ändå knappast mer än ett depåstopp i racet, teamen har i år lagt ner ett enormt jobb på däckshantering för att försöka göra så få besök i depån som möjligt vilket gjort att vi fått enstoppsrace i stort sett varje helg.

Jag tror och hoppas att vi slipper ett race som det vi såg i inledningen av Singapores GP där det var ren fikakörning de första 10 varven, allt iscensatt av Lewis Hamilton som ville hålla ihop fältet så länge som möjligt för att minimera risken för en undercut vilket han också lyckades med. Banan i Sotji är mer omkörningsvänlig och mer aggressiv körning för position i början av racet kan löna sig i slutänden.

För Saubers del så väljer man att köra Antonio Giovianzzi istället för Marcus Ericsson i FP1. Innan någon skenar iväg och tror detta har något med beslutet kring vem som kör nästa säsong så kan jag säga att detta är, precis som senast Ericsson var ”petad” något som varit bestämt sedan länge. Som jag berättat tidigare så har Giovinazzi enligt sitt kontrakt rätt till sex FP1-körningar, tre i vardera bil. Det enda som förvånat mig en aning är att det varit så långt mellan gångerna men det har gissningsvis med vilka banor som valts ut och var det drabbar de ordinarie förarna minst.

Angående beslutet vem som ska bli teamkamrat till Kimi Räikkönen nästa säsong så dröjer det nog ett tag till innan vi vet hur man bestämt sig för att göra. Gissar att det nu är en förhandling mellan Sauber och Ferrari om vilket som är bäst väg framåt för båda parter. Det är inte bara en förarplats i potten, framtida motorkontrakt och Alfa Romeos involvering framöver är säkerligen saker som först måste hanteras. Först därefter vet vi om t ex Ferrari bedömer det värt att köra Antonio Giovinazzi i Formel 1 något/några år eller om han eventuellt gör mer nytta som simulatorförare, båda sakerna går nämligen inte att förena under en säsong. Det är som sagt inte gratis för Ferrari att köra Giovinazzi i Sauber och det kan mycket väl tänkas att man tycker sig spendera tillräckligt ändå och behåller honom för andra uppdrag. Att Antonio Giovinazzi skulle vara en framtida Ferrariförare ser jag inte framför mig vilket också är en aspekt att ta hänsyn till. Platserna i Ferrari är troligen stängda i 4-5 år framåt och då känns det ju inte meningsfullt att köra Antonio i säg två år för att sedan släppa honom fri, vad skulle poängen med detta vara?