Tufft läge för Toto Wolff…

Mercedesjunioren George Russel under en test för Mercedes, men blir det så mycket mer än tester för Russel i framtiden?

Mercedesjunioren George Russel under en test för Mercedes, men blir det så mycket mer än tester för Russel i framtiden?

Kommer en artikel om dagen nu från olika mediaoutlets om läget Mercedes juniorprogram hamnat i och svårigheten i att ”hitta” en plats på gridden för Esteban Oron nästa säsong. Senast idag har Autosport skrivit om varför Mercedes inte kommer köpa några platser på nästa års grid åt sina juniorer.

Toto Wolff säger bl a att det är en farlig väg att gå om man öppnar ”dammluckorna” och köper platser åt sina juniorförare. Ett mycket märkligt uttalande då det är precis vad han gjort hittills, för både Pascal Wehrlein och Esteban Ocon. Vidare är han bekymrad över att inte ha samma möjlighet som Red Bull som har Toro Rosso för inslussning av sina juniorer, eller ett liknande samarbete som Ferrari har med Haas och Sauber. Även detta är lite underligt då t ex Haas mig veterligen inte har några som helst skyldigheter att köra någon förare med Ferrarikoppling, givetvis kan det ändå bli aktuellt i framtiden men då kostar det såklart pengar – man köper således en plats på gridden. Samma sak med Sauber som självklart har en stark koppling till Ferrari men den som tror det är gratis för Ferrari att köra en av sina juniorer i teamet är galet ute, självklart är en sådan plats något man på ena eller andra sätta måste betala för.

Mercedes har sina ”allierade” i Force India och Williams och kan mycket väl använda dessa team för inskolning av juniorer. Båda teamen är i behov av pengar och tar gladeligen emot en Mercedestalang (Vem skulle inte ta emot en Mercedesjunior som rimligen är snabb som sjutton) men gör det givetvis till ett pris, ett pris som nu verkar vara för högt för Toto Wolff och Mercedes.

Jag tror Toto Wolffs frustration över läget just nu ligger i att hans egna överordnade inte längre är beredda att lägga några mer pengar på juniorförarna och därför är det stopp. Att sedan gå ut och gnälla över paydrivers är ett jäkla sätt då han och Mercedes jobbar precis på samma sätt som alla andra. Finansiering behövs alltid över hela gridden och varför skulle t ex Mercedes vara bättre på att bedöma vilka som är duktiga talanger än privata alternativ som inte är kopplade till en stor tillverkare.

Summan av kardemumman är att förare som George Russel och Esteban Ocon har små möjligheter att slå sig in/stanna kvar i Formel 1. Nu är inte dessa förare helt utan ansvar för sin situation då de lagt hela sin karriär i Mercedes händer utan att bygga upp en egen infrastruktur, man har lagt alla sina ägg i samma korg. Jag vet att t ex Esteban Ocons pappa är ute och fiskar efter en manager som kan rädda vad som räddas kan men det känns som han är lite sent ute för detta. George Russel, som eventuellt vinner F2 i år och därmed har kört färdigt i det mästerskapet, har också en knepig sits. Russel har inte tagit sig in i F1 ännu och jag gissar att retoriken från Wolff just nu gör att även han börjar bli lite orolig över framtiden, med all rätt.