Magiskt polevarv av Lewis Hamilton i Singapore…

En lättad Lewis Hamilton efter att ha gjort ett av sina bästa kvalvarv i karriären

En lättad Lewis Hamilton efter att ha gjort ett av sina bästa kvalvarv i karriären

Varvet runt Marina Bay Street Circuit ikväll som gav Lewis Hamilton pole position inför Singapores GP kommer garanterat bli ett sådant varv som det kommer pratas om länge på samma sätt som vissa Ayrton Sennas kvalvarv emellanåt lyfts fram. Detta var något av det bästa jag sett genom alla mina år som Formel 1-kommentator.

Kvalet började dock lite konstigt för Mercedes som inför den här helgen valt minst antal hypesoft-däck och därför tvingades köra igenom Q1 på ultrasoft och det var inte med många tiondelar tillgodo som Hamilton och Bottas tog sig vidare. Med detta ”hinder” undanröjt rullade det dock på bra och väl i Q3 plockade Lewis Hamilton fram allt han hade av körkunskap under sitt första försök där tiden 1.36.015 är hela 3,5 snabbare än fjolårets poletid av Sebastian Vettel.

Ferrari gick in i kvällens kval med gott självförtroende efter att främst Vettel hittat farten igen efter en mindre bra fredag. I FP3 var Vettel en halv sekund snabbare än Hamilton och jag det var rätt många, inklusive Ferrari själva, som trodde detta skulle bli en hyfsat enkel pole för Sebastian men när allt var över var det en rejält besviken Vettel som kunde konstatera att blivit totalt utklassad av Hamilton.

Inte blev blev det bättre för Ferrari att Red Bull visade sig ha maskerat sin form väl under helgen fram till kvalet. Max Verstappen gjorde en enastående insats och startar morgondagens race från P2 efter ett varv 3 tiondelar långsammare än Lewis men lika mycket före Sebastian Vettel. Grymt starkt av Verstappen som hela helgen klagat på att motorn spelat honom en massa spratt med dålig körbarhet, för övrigt något även Daniel Ricciardo haft synpunkter på, men trots detta näst snabbast i kvalet.

Det var idag överlag stora skillnader i varvtid mellan många av förarna inom samma team där t ex Valtteri Bottas får stryk av Hamilton med nästan 7 tiondelar, Daniel Ricciardo ungefär lika långt efter Max Verstappen, Kevin Magnussen en sekund bakom Romain Grosjean och Marcus Ericsson 7 tiondelar bakom Charles Leclerc. Det säger en del om hur svårt det är att få ihop ett perfekt varv här i Singapore med alla detaljer rätt, lyckas man med det samtidigt som den andra bilen gör någon liten miss så blir skillnaderna stora då marginalerna på just den här banan inte finns på samma sätt som på en konventionell bana.

Marcus Ericsson gjorde ett ok kval med tanke på hur det avslutande träningspasset såg ut. Man hade inför dagen gjort några ändringar på bilens inställningar som inte fungerade plus att Marcus hade dålig timing med trafik under FP3 och det såg allt annat än ljust ut inför kvalet . Till kvalet hade man dock ändrat tillbaka och då fungerade det betydligt bättre. Marcus skuggade Leclerc tidsmässigt ända fram till sista försöket i Q2, där gjorde Charles ett bättre jobb och var bara två tiondelar från att gå till Q3 medan Marcus inte kunde förbättra sig på sitt avslutande försök.

Nu är det inte alls säkert att en start i fjärde eller femte led är så mycket bättre än start i sjätte eller sjunde led vilket bl a illustrerades av Fernando Alonsos ”nice” över radion efter Q2 när han fick reda på att han var 11:a och och inte vidare till Q3. Att få välja däck i starten i morgon är en rätt stor fördel då hypersoft har visat sig var snabbt inledningsvis för att sedan tappa ganska snabbt och mycket. Jag tror de som hamnade just utanför topp 10 i kvalet har en rätt stor fördel av att kunna starta på en hårdare gummiblandning och därmed tjäna banposition på de som tvingas gå in tidigt då hypersoftdäcken börjar tappa. Frågan är bara om man ska chansa på soft eller gå för det mer troliga som är ultrasoft, det blir något för teamens strateger att fnula på under kvällen och natten.

En annan sak att ha med sig inför taktikmötet ikväll är sannolikheten för säkerhetsbil i början av racet, skulle detta inträffa kan en start på hypersoft vara smart även längre bak för att sedan dyka in lägga på soft och sedan försöka köra så länge det bara går och bara eventuellt ta ett set hypersoft mot slutet igen. Hur som helst skulle en start på hypersoft med en tidig säkerhetsbil och byte till soft i teorin betyda att man är klar i depån men den fördel detta betyder i form av vunnen banposition.

Resultat kval Singapores GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 1m36.015s -
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m36.334s 0.319s
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m36.628s 0.613s
4 Valtteri Bottas Mercedes 1m36.702s 0.687s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m36.794s 0.779s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m36.996s 0.981s
7 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m37.985s 1.970s
8 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m38.320s 2.305s
9 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m38.365s 2.350s
10 Nico Hulkenberg Renault 1m38.588s 2.573s
11 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m38.641s -
12 Carlos Sainz Renault 1m38.716s -
13 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m38.747s -
14 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m39.453s -
15 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m39.691s -
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m39.644s -
17 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m39.809s -
18 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m39.864s -
19 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m41.263s -
20 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m41.334s