Kimi Räikkönen snabbast i historien…

Kimi Räikkönen tog idag sin 18:e pole i karriären när han körde F1-historiens snabbaste varv på Monza

Kimi Räikkönen tog idag sin 18:e pole i karriären när han körde F1-historiens snabbaste varv på Monza

Kimi Räikkönen har nu kört det snabbaste varvet i Formel 1-historien när han idag tog pole position, hans 18:e i karriären, på Monza inför Italiens GP. Varvtiden som blev 1.19.119 är ca 4 tiondelar snabbare än det tidigare rekordet som innehades av Juan Pablo Montoya från 2004. Frågan är dock inte Kimi får tacka teamet och Sebastian Vettel för detta då vår analys ändå är att Ferrari körde Kimi bakom Vettel under båda försöken i Q3 för att om möjligt ta hela första startled. Farten från Vettel har hela helgen sett ut att vara tillräckligt för första startled medan Räikkönen varit aningen bakom både Sebastian men också Lewis Hamilton. Smart jobbat av Ferrari som därmed, om man går i mål på samma position, har chansen att ta 10 poäng på Hamilton och därmed krypa närmare i förar-vm igen efter Italiens GP. Allt detta naturligtvis om Ferrari byter position på sina förare i racet vilket man nästan får förutsätta att de gör.

Lewis Hamilton bjöd sannerligen upp till dans men hade tyvärr inte samma support från Valtteri Bottas även om man försökte göra något liknande med Bottas före Hamilton på banan för att försöka få upp Lewis före Ferraribilarna. Det lilla övertag Ferrari verkar ha gjorde att Mercedes misslyckades med sin taktik och som bekant är banposition väldigt viktigt här på Monza och om inget oförutsett händer så får Hamilton väldigt svårt att vara bättre än 3:a i morgon. Det som kan göra skillnad är en monsterstart från Lewis upp i ledning, då ändras förutsättningarna igen. Ferrari har hittills varit väldigt snabba av linjen, många gånger bättre än Mercedes på det området också.

Bakom giganterna Ferrari och Mercedes låg som väntat Red Bull men som knappast kan vara nöjda med att vara nästan 1,5 sekunder från pole. Självklart är detta en motorbana och Red Bull har inte den bästa motorn men avståndet känns ändå i största laget.

Bäst av resten blev Haas Romain Grosjean en dryg tiondel före Renaults Carlos Sainz. Enbart 6 poäng skiljer de här båda teamen åt i konstruktörsmästerskapet i kampen om fjärde platsen och även här kan det bli oerhört spännande i morgon. Haas hade övertaget inför kvalet då Nico Hülkenberg i den andra Renaultbilen hade bestraffning för både motorbyte och startkraschen senast och startar sist. Kevin Magnussen misslyckades dock med att ta sig ur Q2 efter en tilltrasslad situation ut på det sista försöket i andra kvalrundan mellan honom själv och Fernando Alonso. Fernando låg bakom Magnusson ut på det sista varvet och försökte utnyttja danskens slipstream men av någon anledning kom Alonso för nära in i första kurvan och försökte då köra förbi Magnussen vilket fick till följd att bådas varv blev förstörda. Båda är uppkallade till domarna för att förklara sig och vad detta leder till är i nuläget inte känt. Haas teamchef Günther Steiner och Mclarens dito Zak Brown hade en hetsig diskussion nere i depån efter det som hände, mest ilsken såg, av förklarliga skäl, Steiner ut att vara då han har mest att förlora på det som hände.

Sauber fick inte till det alls i dagens kval med båda bilarna utslagna ur Q1. Det var länge sedan man råkade ut för något sådant och min/vår analys är att teamet tvingades köra sin bakvinge med lite för mycket downforce för att säkra upp att det som hände båda bilarna med DRS under FP2 inte hände igen. Uppenbarligen försökte man inledningsvis köra vingen så mycket nertrimmad att gapet blev för mycket på marginalen och det övre vingplanet vek upp sig för mycket i den höga farten. Med lite mer vinkel på övre vingplanet minskar den risken men genererar samtidigt mer luftmotstånd och i detta jämna startfält åker man därför ut i Q1. Framförallt Charles Leclerc var mycket förvånad över att farten saknades men jag tror inte teamet hade något val, säkerheten måst gå först. Att Sauber inte var de enda att köra bakvingen på marginalen visade sig när även Nico Hülkenberg råkade ut för samma sak under FP3.

Ett spännande lopp väntar nu i morgon men där jag inte räknar med att det ska bli någon omkörningsfest. Det är för svårt att ligga bakom en annan bil och för att kunna köra om måste fartskillnaden ut ur t ex Parabolica vara stor för att någon ska kunna attackera in i första chikanen. Det är som vanligt under de inledande varven man har möjlighet att göra något åt sin position sen får man rätta in sig i ledet och istället försöka göra något i samband med depåstoppen.

Resultat kval Italiens GP

1 Kimi Raikkonen Ferrari 1m19.119s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m19.280s 0.161s
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m19.294s 0.175s
4 Valtteri Bottas Mercedes 1m19.656s 0.537s
5 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m20.615s 1.496s
6 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m20.936s 1.817s
7 Carlos Sainz Renault 1m21.041s 1.922s
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m21.099s 1.980s
9 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m21.350s 2.231s
10 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m21.627s 2.508s
11 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m21.669s 2.550s
12 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m21.732s 2.613s
13 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m22.568s 3.449s
14 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m21.888s 2.769s
15 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m21.889s 2.770s
16 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m21.934s 2.815s
17 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m22.085s 2.966s
18 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m22.048s 2.929s
19 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault - -
20 Nico Hulkenberg Renault