Törstig Ericsson i Formel 1…

Marcus Ericsson i den extrema värmen i Ungern utan dricka med sig i bilen

Marcus Ericsson i den extrema värmen i Ungern utan dricka med sig i bilen

Dagen efter säsongen hittills ”hetaste” lopp, kanske inte så mycket för det som hände på banan men för den extrema värmen med 35 grader i luften under stora delar av gårdagens race. Under inledningen av loppet kunde vi höra intensiv radiotrafik, delvis förvirrad konversation, mellan Kimi Räikkönen och teamet angående hans drickanordning. Kimi frågade om den var inkopplad och teamet svarade att man glömt att koppla in den vilket naturligtvis inte var bra med tanke på de yttre förutsättningarna. Kimi sa efter loppet att detta självklart inte var idealiskt men samtidigt inte något större problem och såg ju utifrån ut att klara av att köra de 70 varven ändå.

När detta kom ut och diskuterades på diverse twitterkonton efter loppet kom Marcus Ericsson med beskedet att han sen två år tillbaka valt att inte ha någon drickabehållare i bilen av viktskäl. Flaskan, eller behållaren med tillhörande pump (eller hur den nu fungerar) väger ca 1,5 kg och då Marcus tillhör den lite tyngre skaran av förare på gridden har han alltså valt bort att ha dricka under racen för att kanske, i bästa fall, tjäna några hundradelar varje varv vilket över ett helt lopp blir lite tid trots allt.

Att Marcus Ericsson kör utan dricka var för många en nyhet, för mig också, troligen för att han helt enkelt inte velat berätta om detta. Inte för att det är någon superhemlighet att hålla på men samtidigt inget att skylta med heller. Att bli uttorkad under ett lopp kan såklart få konsekvenser för den egna prestationen men Ericsson menar att så länge han dricker mycket inför och i övrigt ser till att vara i toppform så är detta inget problem. Nästa år försvinner problemet då alla förare kommer att väga lika mycket, 80 kg, då en ny regel säger att om man inte når upp till 80 kg ska ballast fästas på stolen som tillsammans med förare inte får understiga dessa 80 kg. Ett fullständigt rimligt beslut från FIA som det tagit alldeles för lång tid att ta men från 2019 gäller denna nya regel vilket jag berättat tidigare här på bloggen.

I övrigt kan rapporteras att räddningen av Force India eventuellt kan ha stött på lite bekymmer. För att Force India ska kunna tillgodoräkna sig de intjänade bonuspengarna från Formel 1 under nytt ägarskap så måste samtliga team vara överens om detta vilket inte ser ut att ske. Teamen som motsatt sig detta är Mclaren, Renault och Williams och man ställer sig såklart frågan varför. Till att börja med vill de väl få tillgång till pengarna själva men det kan finnas annat underliggande också och det är kanske ingen tillfällighet att det är just dessa team som sätter sig på tvären.

Det senaste ryktet gör gällande att Williams är på väg att tappa Mercedes som motorleverantör och Renault nämns som ersättare och självklart vill Renaultteamen sätta lite extra press på vad som verkar vara på väg att bli ett Mercedes B-team i allt större utsträckning, på samma sätt som Sauber och Haas är det till Ferrari. Det kan även vara så att Williams sätter sig på tvären för att inte tappa supporten från Lawrence Stroll som ryktas vara väldigt intresserad av att investera i det nya styret av Force India och därmed flytta sin son Lance dit.

Om Williams tappar Strolls pengar är man i en väldig svår sits som kan få stora konsekvenser för framtiden och man blir även helt i händerna på den ryska och, åtminstone ryktesmässigt, tvivelaktiga banken SMP vilket kanske inte heller är önskvärt. Det börjar för övrigt låta som att en annan rysk förare kan vara på väg till Williams om detta skulle ske nämligen F2-föraren Artem Markelov, som av en händelse även är knuten till Renault. Ja ni fattar, det är mycket som pågår bakom kulisserna just nu och denna höst blir väldigt intressant att följa även vid sidan av banan.