Lewis Hamilton dominant i Ungern…

Lewis Hamilton dominerade Ungerns GP

Lewis Hamilton dominerade Ungerns GP

Lewis Hamilton kunde ta en enkelt seger i dagens Ungerska GP efter att ha kontrollerat händelserna från start till mål ifrån pole position. Desto mer dramatiskt blev det där bakom med Ferrari som valt lite olika strategi för sina förare där Kimi Räikkönen startade på ultrasoft och Sebastian Vettel inledde på soft.

Kimi Gick in tidigt gjorde att Mercedes gick in och täckte upp med ett tidigt stopp för Valtteri Bottas. Just detta blev avgörande för fighten om pallplatserna bakom Hamilton där Mercedes försökte köra Bottas till mål på soft, en hela 55 varv lång avslutande stint för finländaren. Ferrari lät Vettel göra en längre stint på soft och hade så när kommit ut före Bottas efter depåstoppet men några lite långsammare varv p g a varvningar just innan stoppet och ett lite för långsamt depåstopp gjorde att Bottas höll positionen före Sebastian. Vettel insåg vilket läge han hamnat i och tvingades vänta ut att Bottas däck började krokna vilket de gjorde mot slutet. När Vettel väl fick chansen dök han på insidan in i kurva 2 och tryckte sig förbi men först efter att Bottas försökt kontra genom att bromsa så sent som möjligt. Bottas hade lite för hög fart och fick inte riktigt stopp på bilen och körde in i Vettel och skadade framvingen vilket i sin tur gjorde att även Kimi Räikkönen kunde gå förbi.

Ferrari hade med Räikkönen valt en tvåstoppstrategi som funkade rätt så bra med tanke på att Valtteri höll nere farten framför Vettel och var ikapp de två ungefär samtidigt som Bottas däck började tappa grepp. Valtteri Bottas tappade sedan ytterligare en placering när han även blev omkörd av Daniel Ricciardo som dock fick försöka två gånger för att komma förbi. Vid det första försöket missbedömde Bottas farten in i kurva 1 och körde rätt så kraftig in i sidan på Ricciardo som låg på utsidan och såg ut att kunna komma om.

Både Ricciardo och Bottas fick mer skador på bilen men inte värre för Red Bull-föraren än att han kunde köra ikapp Bottas igen och då ta sig förbi. Bottas har eventuellt en bestraffning att vänta för kollisionen med Ricciardo men kanske klarar sig då han till slut ändå tappade placeringen. Bottas var inte riktigt med på att han gjort något fel men på tv-bilderna var det rätt tydligt att han kört fortare in i kurva 1 än vad han hade grepp för och rätt tydligt vållade sammanstötningen. Incidenten med Bottas och Vettel var också på gränsen men där mer åt raceincidenthållet. Oavsett vad en besviken Bottas efter målgång som nog kände att han idag tappade en rätt säker andraplats med den strategi teamet valde.

Bakom toppen gjorde Pierre Gasly en väldigt stark insats idag men en klar 6:e plats i mål före Magnussen, Alonso, Sainz och Grosjean på de avslutande poängplatserna.

Stoffel Vandoorne såg länge ut att vara på väg mot efterlängtade VM-poäng efter några riktigt tuffa helger men fick tyvärr bryta med en trasig växellåda.

Marcus Ericsson, och Sauber överlag, hade en tuff eftermiddag med småkollisioner för båda bilarna redan på första varvet där Charles Leclerc smäll tog så illa att han tvingades bryta direkt. Marcus Ericsson körde ihop med Daniel Ricciardo in i kurva 1 direkt efter start och tappade många platser och efter detta var det inget att göra. Teamet tog in Marcus för medium när Max Verstappen parkerade sin bil redan efter 7 varv och tävlingsledningen valde att använda virtuell säkerhetsbil en kort stund. Efter detta blev det ett race där det enbart handlade om att hålla liv i däcken till målflagg och visst tog han sig i mål men enbart före de båda Williamsbilarna. Tråkigt sätt att avsluta innan sommaruppehållet för både förarna och teamet, det flyt som framförallt Charles Leclerc haft ett tag nu verkar ha tagit slut med två dåliga helger i rad nu för Monegasken.

Avslutningsvis kan vi konstatera att tålamodet verkar ha tagit slut för Max Verstappen angående Renaults motor som återigen gav upp för Max i dagens race. Det var hårda ord efter målgång där han kritisk både mot hållbarheten men han sa även att den är ”super slow”. Det är inte utan att man kan hålla med honom, Renault borde göra ett bättre jobb med sina motorer som helt klart är på efterkälken mot Ferrari och Mercedes när det gäller prestanda och när det gäller tillförlitligheten så saknade den uppenbart också.

Mercedes går nu in i sommaruppehållet med ledning både i konstruktörs- och förarmästerskapet vilket säkert känns väldigt bra. Ferrari däremot har lite att fundera på under sommarledigheten, inte minst med tanke på att man även tappat sin starke ledare högst upp, Sergio Marchionne. Ingen tror att detta ska få några egentliga återverkningar på verksamheten på kort sikt men det återstår att se.

Resultat Ungerns GP

1 Lewis Hamilton Mercedes 70 1h37m16.427s
2 Sebastian Vettel Ferrari 70 17.123s
3 Kimi Raikkonen Ferrari 70 20.101s
4 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 70 46.419s
5 Valtteri Bottas Mercedes 70 50.000s
6 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 70 1m13.273s
7 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 69 1 Lap
8 Fernando Alonso McLaren/Renault 69 1 Lap
9 Carlos Sainz Renault 69 1 Lap
10 Romain Grosjean Haas/Ferrari 69 1 Lap
11 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 69 1 Lap
12 Nico Hulkenberg Renault 69 1 Lap
13 Esteban Ocon Force India/Mercedes 69 1 Lap
14 Sergio Perez Force India/Mercedes 69 1 Lap
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 68 2 Laps
16 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 68 2 Laps
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 68 2 Laps
- Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 49 Not running
- Max Verstappen Red Bull/Renault 5 Power Unit
- Charles Leclerc Sauber/Ferrari 0 Collision