Mclaren fortsätter omstruktureringen…

James Key flyttar från Toro Rosso till Mclaren

James Key flyttar från Toro Rosso till Mclaren

På plats i Budapest för Ungerns GP, de sista racet innan sommaruppehållet. Varmt som f-n och allt det där, inget nytt under solen.

En hel del nyheter i övrigt dock med det tragiska beskedet att Ferrarichefen Sergio Marchionne gick bort i veckan efter komplikationer som stött till vid en axeloperation han varit tvungen att göra. Ett chockbesked för Ferrari, FCA och egentligen hela Italien. Marchionne var en populär ledare som åstadkommit stora saker under den tid han varit ansvarig. Ferraripersonalen bär sorgband denna helg för att visa respekt för det som hänt och en flagga hänger dessutom på halvstång på deras hospitality i depån. Hur Marchionnes bortgång kommer at påverka saker och ting är för tidigt att svara på, det mesta talar för att de beslut som är tagna på kort sikt inte ändras när det gäller Formel 1-teamet, vad som sker på lite längre sikt får avvakta och se.

Mclaren fortsätter sin omstrukturering när det gäller ledningen av teamet. Den senaste rekryteringen är Toro Rossos tekniske direktör James Key som nu får samma roll hos Mclaren. En tung värvning som säkert kostat en hel del pengar, folk med Keys kompetens växer inte på träd och hans resultat tillsammans med Toro Rosso har gjort honom väldigt attraktiv på marknaden. När han börjar sin nya anställning hos Mclaren är än så länge inte känt, troligen blir det s k ”garden leave” resten av denna säsong och kanske en bit in på nästa år också innan han kan börja jobba fullt ut för sitt nya team.

James Key är bara 46 år men har ändå varit med länge och anses av de flesta vara en av de mest talangfulla ingenjörerna i depån. Karriären tog fart på riktigt säsongen 1998 som lärjunge under Gary Anderson i Jordan-stallet och Key blev kvar i teamet genom alla dess olika skepnader (Midland, Spyker och Force India) innan han till säsongen 2010 flyttade till Sauber och lyckades få ordning på det teamet som varit i något av ett fritt fall efter att BMW klivit av som ägare. Till säsongen 2012 lämnade James Key Sauber för Toro Rosso där han varit fram till nu och lyckats väldigt bra med att designa och utveckla konkurrenskraftiga bilar. James Keys främsta egenskaper säg vara hans förmåga att med små resurser göra stora saker. Keys ankomst till teamet är väldigt goda nyheter för Mclaren som därmed kan tänkas övertala Fernando Alonso att stanna kvar några säsonger till. Alonso har nyligen sagt att de nya reglerna för däck från säsongen 2021 inte är intressant för honom då han inte kommer köra Formel 1 då. Säsongerna 2019 och 2020 kan dock fortfarande vara intressant för spanjoren, speciellt om han nu känner att Mclaren kan bygga en konkurrenskraftig bil igen under ledning av James Key.

För Toro Rosso är däremot tappet av James Key är stort bakslag som blir svårt att fullt ut täcka upp för. Självklart har inte Key varit ensam i organisationen men att någon internt kan ta över rollen känns inte sannolikt och jakten på en ersättare har börjat och det talas bl a om att ett byte med Mclarens chief engineering officer Matt Morris, som med Keys ankomst nu blir entledigad, kunde vara en lösning.

Lite Saubernyheter också där det denna helg är Charles Leclerc som är ”petad”, ett intressant ordval som användes flitigt i svensk media förra helgen när Marcus Ericsson fick vila under FP1 när Antonio Giovinazzi istället körde. Har dock inte läst något liknande när det denna helg är Charles Leclerc som lämnar ifrån sig bilen till Giovinazzi under FP1.

Sauber fortsätter komma med lite nyheter på bilen här Ungern även om Fred Vasseur, i Tyskland, sagt att man nu slutar utveckla årets bil och istället flyttar fokus mot nästa års utmanare. Sauber C37 kommer denna helg ha ett uppdaterat golv och en uppdaterad bakvinge, lite nya ändplattor på bakvingen och lite nya småvingar på golvet. Detta kommer som ett komplement till det relativt stora uppdateringspaket som fanns med till Tyskland med bl a nya luftintag till kylarna speciellt framtagna för de varmare racen under säsongen för maximal kylning. Både Haas och Sauber har dessutom nya motorer i båda bilarna redan från FP1 och det ska då enligt uppgift vara en rätt rejäl boost. Lite osäker på hur det ligger till hos Ferrari som har kommit lite i otakt med sina båda bilar där Vettel tog motor nr 2 i Kanada men där Kimi tvingades ta sin andra några race tidigare och är dessutom redan på sin tredje turbo. Senast Ferrari tog en ny motor i bruk lät man Haas och Sauber använda den senaste versionen en helg innan man själva gjorde det som ett slags test och troligen gör man lika denna gång.

Apropå Ferrari är det många som försöker ta reda på hemligheten kring Ferraris fina fart på banan just nu och det senaste försöket till förklaring är att man med testen av nytt avgassystem senast i Tyskland testat en ”blown wing” lösning där man försöker använda avgaserna för att få bättre downforce, eller snarare mindre luftmotstånd från bakvingen på raksträckorna. Sedan tidigare har det också framkommit att Ferrari har hittat något med motorns ERS som fungerar väldigt effektivt, exakt hur det fungerar är svårt att riktigt få redan på men har med motorenhetens MGU-H och turbo att göra på något sätt. Även om flera team ställer sig frågande till hur det fungerar så är iallafall FIA nöjda med Ferraris lösning som sägs vara helt i linje med gällande reglemente.