Lewis Hamilton förlänger med Mercedes…

Lewis Hamilton kör vidare för Mercedes fram till 2020

Lewis Hamilton kör vidare för Mercedes fram till 2020

Det var har varit en bra dag i värmen på Hockenheim. Jag är såklart medveten om att det är varmt hemma också men det är definitivt inte svalare här nere i Tyskland.

Dagens stora grej är självklart att Lewis Hamilton, föga förvånande, förlängt sitt kontrakt med Mercedes ytterligare två år fram till 2020. Ett kontrakt som sägs vara värt ca 40 miljoner pund per år, runt en miljard svenska kronor, för två ytterligare säsonger med Mercedes, en summa som är den hittills största inom Formel 1. Är en förare verkligen värd så mycket pengar? Ja uppenbarligen, jag tror inte Mercedes skulle spendera dem annars. Att kontraktet är över de två kommande säsongerna och inte längre  hänger nog ihop med att det blir ett nytt reglemente från 2021 och jag gissar att båda parter vill ha dörren öppen för eventuella förändringar om det skulle visa sig bli nödvändigt.

Intervju med Valtteri Bottas idag

Intervju med Valtteri Bottas idag

Den stora frågan är nu vad som händer med Valtteri Bottas, blir han också kvar två säsonger till? Jag hade intervjutid med finländaren idag på eftermiddagen och på frågan om han har en plan B om Mercedes inte förlänger hans kontrakt så svarade han leende nej. Jag tolkar det som att kontraktet redan är påskrivet och kommer offentliggöras inom kort, allt annat vore en stor överraskning.

Valtteri Bottas är för övrigt en mycket behaglig person som alltid känns ärlig när man får chansen att sitta ner och snacka en stund. En del tycker kanske han är en aning slätstruken och så kanske det är men jag har inga som helst problem med det, speciellt när man jämför med en del andra förare i depån.

Nico Hülkenberg har jag som bekant inte alltid stått på så god fot med. Idag visade han återigen hur arrogant han kan vara när han i den mixade zone fullständigt ignorerade vår danska kollega när hon ställde några frågor om Tysklands Grand Prix och dess framtid. Mitt i hennes andra fråga bara avbröt han henne och knallade iväg, vi hade då stått och väntat i uppemot en timme i stekande solsken på att få ställa våra få frågor. Det är kanske inte så förvånande att intresset har varit svalt för Formel 1 i Tyskland de senaste åren med sådana ”hemmaprofiler” att hänga upp intresset kring.

Marcus Ericsson ska inte köra morgondagens första träningspass och ersätts då av Italienaren Antonio Giovianzzi, något som varit bestämt sen i februari. Det var faktiskt Marcus själv som valde just Tyskland för detta inhopp då han bedömer att det inte är en alltför stor nackdel att missa 90 minuters körning just här. Marcus verkar annars vara väldigt laddad om än samlad och kämpar vidare med att hitta rätt känsla i bilen. Man fortsätter att testa lite grejer som ska göra honom mer bekväm över ett varv, främst på de mjukaste däcken som denna helg är ultrasoft. Sauber har också en del uppdateringar till denna helg, främst runt luftintagen till kylarna som ser ut att vara lite större denna helg, troligen för att förbättra kylningen för mer effekt ur motorn. Kylningen är även viktig i den extrema värmen som dock kommer lindras en aning genom helgen.