Tropisk hetta på Silverstone…

I helgen hör och ser du en längre intervju med Marcus Ericsson som Björn Wirdheim gjort

I helgen hör och ser du en längre intervju med Marcus Ericsson som Björn Wirdheim gjort

Vi framme vi det avslutande racet i F1-historiens första ”tripleheader”, Storbritanniens GP på Silverstone. Även om det emellanåt varit varmt här tidigare upplagor också så tror jag nog ändå att helgens lopp kommer bli ett av de varmaste med väntade temperaturer upp mot 30 grader och och inte en regndroppe i sikte.

Banan som sådan är nyasfalterad med en liknande asfalt som den vi sett på Paul Ricard och i Barcelona. Pirelli använder för tredje och sista gången denna säsong däcket med den tunnare slitbanan, gissningsvis p g a den nylagda asfalten. Med tanke på problemen senast i Österrike med blistrande bakdäck är detta nog ett välkommet val för teamen. Med hit till Silverstone har också Pirelli valt att ta med det näst hårdaste däcket i sitt sortiment, blåmärkta HARD. Nu tror ingen att det blir speciellt mycket körning på just det däcket men kanske kan det bli aktuellt att använda det om någon väljer en riktig långstint i racet. Bedömningen är dock att det hårda däcket är lite för långsamt baserat på hur man upplevde det däcket förra året då det användes som medium.

Som bekant har man även till denna helg infört en tredje DRS-zon och den är över start och mål och i teorin då även genom kurva 1 och 2. Dock är de flesta förarna osäkra på om någon verkligen vågar/kan köra med öppen vinge genom de två första svängarna då det är på marginalen att köra fullt därigenom med vingen stängd. Om man aktiverar DRS på start o mål så stängs vingen automatiskt om man lyfter av och inte kör fullt, fick idag veta att vingen stängs så fort man inte håller full gas, alltså inte bara manuellt eller när man trampar på bromsen, därför så är även jag tveksam till om någon verkligen klarar att köra hela den nya DRS-zonen med funktionen aktiv. Möjligen kan någon av bilarna i de tre toppteamen ha tillräckligt med downforce för att i kval klara detta men det blir i sådana fall verkligen på håret, i racet blir det sannolikt inte aktuellt över huvudtaget.

En annan sak med Silverstone som flera förare påpekat är att även om det är många väldigt snabba svängar som kräver mycket av bilens downforce så är det med nuvarande bilar många av kurvorna som tas ”flat out” vilket på ingenjörsspråk då inte är någon kurva. T ex sa Kevin Magnussen, som kör en bil vars aerodynamiska kvalitéer numera är väl kända, att man för deras del mer fokuserar på de långsamma partierna där han man varit långt ifrån lika starka, m a o så är Silverstone på pappret inte en highspeedbana längre – baksidan med att bilarna har FÖR effektiv aerodynamik. Hade gärna sett att det var mer på marginalen genom flera av kurvorna även om t ex komplexet genom Becketts fortfarande är väldigt tufft. Det blir mer däcken som begränsar när det gäller kurvhastigheten än körförmågan i en bil som balanserar på gränsen.

Vidare kan vi rapportera att Mercedes är osäkra på om Valtteri Bottas motor fick överhettningsskador senast vilket nu kontrolleras inför/under FP1. Renaults Nico Hülkenberg klarar sig också utan bestraffning då motorns MGU-H klarade sig oskadd trots förra helgens spektakulära turboras. Den turbo som gick sönder för Hülkenberg tillhörde inte den uppdatering som infördes i Österrike utan var av samma spec som den som havererade för Daniel Ricciardo i Kina. Motorn i övrigt ska, enligt Renaults Cyril Abiteboul, vara i sin ordning att använda denna helg. Kan även meddela att Max Verstappen var mycket nära att råka ut för samma öde som Ricciardo gjorde i Österrike där en 3D-printad avgasklämma gick sönder.

Självklart är det denna helg mycket fokus på Mclaren efter att teamets Racing Director Eric Boullier lämnat teamet på, som man säger, egen begäran och med omedelbar verkan. Är dock mer troligt att han helt enkelt fått sparken vilket det ryktas om att han skulle få  den senaste tiden. Gissningsvis är detta ett första steg i att få lite ordning på Mclaren för att på sikt bli konkurrenskraftiga igen. Boulliers tjänst delas nu upp på fler personer där Gil De Ferran tar posten som Sporting Director och där tidigare chefsingenjören Andrea Stella blir Performance Director och mer tydligt totalt ansvarig för bilens utveckling.

Gil De Ferran, som arbetat en tid för Mclaren på konsultbasis, sägs vara mer socialt bevandrad där han enligt en person i teamet jag pratat idag har en stark egenskap i att han får personalen att känna sig bekväm och må bra. De Ferran var under Fernando Alonsos Indy500-äventyr spanjorens förarcoach och jag tror att Alonso har haft en hel del att säga till om när det gäller denna omstrukturering som nu börjat inom Mclaren-organsiationen. Gil de Ferran har haft rollen som Sporting Director i Formel 1 förr, först hos BAR och senast hos Honda mellan 2005 och 2007.

Mclaren menar att oordningen på ledarsidan är en stor anledning till att man, trots stora resurser, ännu inte nått upp till den nivå där man kan utmana om pallplatser och segrar vilket självklart är målet. Blir nu spännande och se hur stark position Mclarens VD Zak Brown har, även han har omgetts av rykten om att vara på väg att bytas ut men sitter som det verkar för tillfället säkert.

Marcus Ericsson kommer hit till Silverstone med en bra känsla i kroppen. Det fina resultatet senast i Österrike var mycket välkommet och planen är att bygga vidare på detta i helgen. Några saker talar till Ericssons fördel, dels gillar han banan och dess layout med många snabba utmanande svängar men också att det kommer köras på lite hårdare gummiblandningar på Silverstone. Det ingen hemlighet att Ericsson har svårare att hitta den rätta känslan i de mjukaste däcken denna säsong, här på Silverstone är soft det mjukaste däcket och i Österrike var Marcus en av dem som faktiskt trivdes bättre ju hårdare däck han körde. Fortfarande finns dock frågetecknen kring den senaste tidens svaga resultat i kval och där jobbas det hårt på att hitta fler saker som gör Ericsson mer bekväm med bilen i kvaltrim. En längre intervju med Marcus Ericsson om säsongen så här långt som Björn Wirdheim gjort hör och ser du i våra sändningar i helgen.