Lewis Hamilton fredagssnabbast i Österrike…

Lewis Hamilton toppade tidlistan i Österrike

Lewis Hamilton toppade tidlistan i Österrike

Lewis Hamilton var snabbast den första dagen inför Österrikes GP men lite förvånande med en tid gjord på den hårdaste gummiblandningen, soft. Det var överlag en lite konstig första dag här på Red Bull Ring där det var tämligen stor spridning på hur man fick däcken att fungera. Lewis Hamilton var ute på ultrasoft men lyckades aldrig förbättra sig på det mjukaste däcket för helgen, ultrasoft.

Det ser generellt ut som om topp tre efter kvalsimuleringarna även är starkast när bilarna kördes i racetrim med väldigt jämna och bra tider från samtliga tre. Hamilton var den som körde minst antal varv på ultrasoft och kanske har lite större problem att få just dessa däck att fungera tillfredställande. Valtteri Bottas och framförallt Sebastian Vettel däremot såg ut att trivas bättre på dessa däck där främst Vettel gjorde imponerande bra tider tidigt med upptanknad bil, på ultrasoft, då bilen rimligen är som tyngst.

Red Bull och Kimi Räikkönen sladdade lite tidsmässigt både i kval- och i racetrim. Nu hade man lite olika testprogram med jag undrar om framförallt Red Bull verkligen kan vara med och slåss om pallplatserna denna helg, troligen inte om vi baserar detta på vad som hände idag.

I mittfältet ser Haas ut att vara det starkaste teamet med Romain Grosjean och Kevin Magnussen på plats 7 och 8 med Pierre Gasly och Stoffel Vandoorne som avslutade topp 10. Pierre Gasly hade ett kortare avbrott i körningen under FP2 när han körde sönder hjulupphängningen över banmarkeringen mellan kurva 9 och 10 men teamet fick snabbt tillbaka bilen in i depån och skadorna var inte allvarligare än att fransmannen hann ut igen mot slutet av det andra träningspasset.

Sauber hade en ganska bra dag där förarna var relativt nöjda med balansen och placerade sig som 12:a och 14:e efter kvalsimuleringarna. Mer oroande var att man inte fick ultrasoftdäcken att fungera speciellt bra med upptankad bil, 4-5 varv fungerade det hyfsat men sedan droppade däcken av dramatiskt för båda förarna. Tycker ändå det ser lovande ut för resten av helgen med rimlig chans till avancemang till Q2 för både Ericsson och Leclerc. Marcus Ericsson fortsätter att jobba med att få bilen mer som han vill ha den och det går åt rätt håll. Tidigare har man jobbat väldigt mycket med att få bilen att rotera bättre men det har skett på bekostnad av stabiliteten under inbromsning något man nu verkar ha kommit till rätta med bättre.

Vill också nämna Fernando Alonso som inte var bättre än P19 efter kvalsimuleringen. Mclaren har sett ut att jobba hårt idag med att försöka förstå bilen bättre främst med hjälp av Fernando Alonso och jag tror det var på bekostnad av Alonsos möjligheter att göra en konkurrenskraftig tid på ultrasoft. Jag tror inte att Fernando Alonso är en halv sekund långsammare än Stoffel Vandoorne på den mjukaste gummiblandningen och rimligen ska även Alonso kunna var med och slåss om en plats topp 10 i morgon.

Renault är ett annat team som sett ut att ha det lite trögt under dagen. Den nya uppdaterade MGU-K som man använder från denna helg plus ett nytt kvalmode på motorn bör rimligen göra att de är starkare än P11 och P15 som det blev för Sainz och Hülkenberg idag.

Nyckeln till att vara snabb verkar onekligen vara att få ultrasoft att vara i arbetsfönstret, lyckas man med det kommer varvtiden. Problemet verkar dock vara att just det däcket peakar inom ett väldigt snävt arbetsfönster och jag gissar att samtliga team kliar sig lite i huvudet kring den data man fått under dagens körning och försöker nu klura ut hur man löser detta till i morgon.

Resultat FP2 Österrikes GP

1 Lewis Hamilton Mercedes AMG Petronas Motorsport Mercedes 1m04.579s - 37
2 Valtteri Bottas Mercedes AMG Petronas Motorsport Mercedes 1m04.755s 0.176s 42
3 Sebastian Vettel Scuderia Ferrari Ferrari 1m04.815s 0.236s 53
4 Daniel Ricciardo Aston Martin Red Bull Racing Red Bull/Renault 1m05.031s 0.452s 48
5 Max Verstappen Aston Martin Red Bull Racing Red Bull/Renault 1m05.125s 0.546s 48
6 Kimi Raikkonen Scuderia Ferrari Ferrari 1m05.265s 0.686s 42
7 Romain Grosjean Haas F1 Team Haas/Ferrari 1m05.429s 0.850s 38
8 Kevin Magnussen Haas F1 Team Haas/Ferrari 1m05.559s 0.980s 41
9 Pierre Gasly Red Bull Toro Rosso Honda Toro Rosso/Honda 1m05.758s 1.179s 31
10 Stoffel Vandoorne McLaren F1 Team McLaren/Renault 1m05.930s 1.351s 47
11 Carlos Sainz Renault Sport Formula One Team Renault 1m05.999s 1.420s 38
12 Charles Leclerc Alfa Romeo Sauber F1 Team Sauber/Ferrari 1m06.096s 1.517s 30
13 Esteban Ocon Sahara Force India F1 Team Force India/Mercedes 1m06.133s 1.554s 43
14 Marcus Ericsson Alfa Romeo Sauber F1 Team Sauber/Ferrari 1m06.199s 1.620s 29
15 Nico Hulkenberg Renault Sport Formula One Team Renault 1m06.273s 1.694s 42
16 Sergey Sirotkin Williams Martini Racing Williams/Mercedes 1m06.326s 1.747s 49
17 Brendon Hartley Red Bull Toro Rosso Honda Toro Rosso/Honda 1m06.332s 1.753s 55
18 Sergio Perez Sahara Force India F1 Team Force India/Mercedes 1m06.354s 1.775s 48
19 Fernando Alonso McLaren F1 Team McLaren/Renault 1m06.429s 1.850s 33
20 Lance Stroll Williams Martini Racing Williams/Mercedes 1m06.626s 2.047s 44