Tillbaka på Paul Ricard…

Massor med inbussade barn på studiebesök på Paul Ricard idag torsdag orsakade ett rejält trafikkaos under förmiddagen

Massor med inbussade barn på studiebesök på Paul Ricard idag torsdag orsakade ett rejält trafikkaos under förmiddagen

Formel 1 är tillbaka i Frankrike för årets 8:e VM-deltävling och om man var orolig för trängseln på infarterna till banan innan vi kom hit så besannades denna oro redan idag torsdag med ett rejält trafikkaos på väg inte till banan i morse. Förklaringen fick vi när vi kom fram, man har bussat in en massa barn från närområdet för studiebesök i depån. Det var utan vidare 100 bussar som skulle in samtidigt som oss, lägg därtill alla som ska campa under helgen som också anlände under förmiddagen så förstår ni att det var lite stökigt. Förutom detta var det tämligen skralt skyltat och inte alltför vänliga vakter som tog emot alla dessa besökare, underkänt för organisationen så här långt. Förhoppningsvis kommer resten av helgen fungera bättre, speciellt med tanke på att alla campare nu är på plats och att alla dessa bussar inte ska upp till banan under resten av helgen.

I övrigt är det inte mycket någon kan säga än om vad som kommer hända under helgen. Marcus Ericsson har förberett sig genom att köra F2-simulator hos ART, Saubers teamchef Fred Vasseur deläger fortfarande ART därmed inte så konstigt att man lät Ericsson köra just deras simulator. Förutom detta har Marcus tillsammans med sina ingenjörer bestämt sig för att backa tillbaka lite när det gäller inställningarna för att försöka komma tillrätta med problemen att få till de riktigt snabba varven i kval. Det gäller främst systeminställningarna typ motorbroms, diffinställningar, bromsbalans och liknande. Marcus kände sig väldigt trygg med känslan i bilen inledningsvis på säsongen men på senare tid har man gått åt ett håll som uppenbart passat Charles Leclerc väldigt bra men som snarare jobbat i motsatt riktning för Marcus Ericsson.

Det är bra att man tar tag i detta nu och verkligen gör allt som går för att hitta rätt igen. Det är naturligt att saker och ting förändras i takt med att bilen uppdateras osv, speciellt som den andre föraren får det att stämma, men om det inte funkar som planerat för båda får man inte vara rädd att backa tillbaka till det man vet fungerar. Om det sedan räcker för att vara snabbare än Leclerc igen lär visa sig men att inte göra något och bara hoppas det fungerar bättre på nästa bana håller inte.

Sauber kommer hit med ett tämligen stort uppdateringspaket, delvis på aerosidan med bl a ett nytt golv. Vidare finns lite nya mekaniska detaljer också som förhoppningsvis också ska göra bilen starkare. Alltid välkommet med uppdateringar, inte minst aerodynamiskt då den här banan är väldigt krävande i det avseendet.

När det gäller racingen den här helgen finns det mycket som talar för att det inte blir någon omkörningsfest. Banans layout med många svängar i varandra och utan några riktigt hårda inbromsningar gör att det blir väldigt knepigt att få till omkörningar. Det faktum att startfältet också är väldigt jämnt komplicerar saken ytterligare, inte lätt att köra om en konkurrent om det bara skiljer enstaka tiondelar i varvtid. Omdömet är annars gott för banan som har flera väldigt tekniska partier med möjlighet till lite olika spår, det man möjligen kan hoppas på är att däcken slits lite mer än vad vi sett de senaste helgerna vilket skulle kunna ge en viss variation i racet. Vi kör för första gången denna säsong i väldigt varma förhållanden, just idag är det en bit över 30 grader och den nylagda asfalten är väldigt svart och kommer bli rejält varm vilket kanske kan påverka däcken lite mer. Tyvärr talar simulatorerna för däckslitaget om motsatsen med mestadels körning på supersoft och soft och en enstoppare, troligen även för de som är tvungna att starta på ultrasoft.