Sebastian Vettel mästerlig i Montreal…

 

Sebastian Vettel i pole position inför Kanadas GP

Sebastian Vettel i pole position inför Kanadas GP

Det blev karriärens 54:e pole för Sebastian Vettel när han idag var snabbast av samtliga i kvalet till Kanadas GP, dessutom på ett nytt prydligt banrekord. Kampen om första startposition blev dock stenhård och delvis lite oväntat resultat där Valtteri Bottas var snabbaste Mercedes mindre än en tiondel bakom Vettel och 8 hundradelar före Max Verstappen som också överraskade med ett väldigt snabbt varv på slutet. Riktigt kul också med en bil från vardera av de tre toppstallen längst fram vilket borgar för ett otroligt spännande race där inget team kan kontrollera händelserna helt.

Lewis Hamilton räckte för en gång skull inte till med några små misstag på sina avgörande varv, tänker främst på hårnålen innan långa rakan som Hamilton aldrig riktigt fick till. Lewis var ca tre tiondelar långsammare än Vettel från hårnålen längs långa rakan till mål, det är så otroligt viktigt att få till den inbromsningen och rotera bilen smidigt för att inte tappa längs hela långa rakan vilket var fallet för Hamilton idag.

De två återstående förarna bland toppteamen, Kimi Räikkönen och Daniel Ricciardo, startar i tredje startled. Daniel Ricciardo har haft lite småbekymmer med bilen under helgen och det kändes som han led lite av för knappa förberedelser medan Kimi Räikkönen gjorde ett misstag på sitt sista försök och avbröt det varvet tidigt med för lite tid kvar för att hinna ett till.

För racet för nu en annan intressant omständighet där Ferrari och Mercedes kvalade sina bilar på ultrasoft i Q2 och därmed startar på det däcket medan Red Bull gick för start med hypersoft. Att inleda på den mjukaste gummiblandningen kan var en fördel i själva starten med något bättre grepp av linjen vilket Max Verstappen, som vanligtvis är väldigt startsnabb, kanske kan utnyttja. Rickard Rydell sa i vår sändning att det är en liten chansning att starta på hypersoft då man troligen behöver komma in tidigare för nya däck en de som startar på ultrasoft och därmed tappar banposition. Räddningen skulle kunna vara en tidig säkerhetsbil och chansen/risken för detta är stor då 12 av de senaste 20 loppen här haft minst en säkerhetsbilsperiod men timingen för när det eventuellt sker blir då avgörande, jag är lite osäker på om Red Bull verkligen valde rätt taktik.

Bakom toppteamen stod Renault och Force India för starka prestationer med sina bilar med till Q3 där Nico Hülkenberg var främst i av bilarna i mittfältet med 7:e tid. Bra gjort av Renaultteamet att ha båda sina bilar i Q3 med tanke på att helgen varit lite stökig fram till kvalet startade.

Godkänt idag också till Kevin Magnussen som studsade tillbaka i kvalet efter en tämligen tung fredag, även Brendon Hartley och Charles Leclerc stod för starka prestationer. Sämre såg det ut för Mclaren där Fernando Alonso och Stoffel Vandoorne var långsammast i Q2, inte riktigt vad de hade hoppats på gissar jag med uppdaterad motor från Renault denna helg. Uppenbart att Mclarens bekymmer ligger djupare än vad som driver bilen framåt.

Nattsvart var det idag för Marcus Ericsson som fortsätter sin kräftgång i kval med att idag ta i lite för hårt och slå i muren på ett av varven i Q1. Jag har inga problem med att han får stryk av Charles Leclerc i kvalen, det är en extremt stark förare som det absolut inte är någon skam att ta stryk av. Problemet är mer att Marcus tidsmässigt verkar vara så långt från vad bilens uppenbara potential är och det är något som nu snabbt måste åtgärdas. Tålamodet är inte långt i Formel 1 och för att skapa lite arbetsro så måste det snart bli ordning på kvalen från Marcus Ericssons sida.

Nattsvart är närmast ett understatement när det gäller Romain Grosjean som efter att ha sett väldigt stark ut under träningarna inte ens kom ut på banan i dagens kval med ett riktigt motorhaveri direkt när han svängt ut ur garaget i depån. Det vill sig helt enkelt inte för Romain i år och detta sätter givetvis hans mentala kapacitet på stora prov, lätt att för eller senare tappa gnistan med återkommande motgångar av den typ Grosjean råkat ut för i år. Lite roligt också att det var Marcus Ericsson som låg precis bakom Grosjean när han svängde ut ur garaget så haveriet kan väl knappast ha varit någon annans fel är Ericssons:) #blameericsson

Resultat kval Kanadas GP

1 Sebastian Vettel Ferrari 1m10.776s -
2 Valtteri Bottas Mercedes 1m10.857s 0.081s
3 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m11.096s 0.320s
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m11.227s 0.451s
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m11.095s 0.319s
6 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m11.281s 0.505s
7 Nico Hulkenberg Renault 1m12.038s 1.262s
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m12.084s 1.308s
9 Carlos Sainz Renault 1m12.238s 1.462s
10 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m12.671s 1.895s
11 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m12.606s -
12 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m12.635s -
13 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m12.661s -
14 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m12.856s -
15 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m12.865s -
16 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m13.047s -
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m13.590s -
18 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m13.643s -
19 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.593s -
20 Romain Grosjean Haas/Ferrari