Mercedes svåra att slå i Montreal?

Red Bull var snabbast men Mercedes och Lewis Hamilton imponerade mest

Red Bull var snabbast men Mercedes och Lewis Hamilton imponerade mest

Red Bulls Daniel Ricciardo sa efter gårdagens båda träningspass att Mercedes blir svåra att slå denna helg i Montreal. Kan bara hålla med, även om det var Red Bulls Max Verstappen som var snabbast igår så imponerade Mercedes och främst Lewis Hamilton med sina varvtider som i huvudsak gjordes på de hårdare gummiblandningarna jämfört med t ex Verstappen som noterade sin bästa tid på hypersoft. Ferrari ska inte heller räknas bort där Kimi Räikkönen var näst snabbast, också han på hypersoft, lite trögare såg det ut att vara för Sebastian Vettel men jag är säker på att när det drar ihop sig till kval idag är även han med i leken på allvar. Jag räknar helt kallt med att samtliga tre toppteams förare kommer att vara inblandade i en fin fight om de främsta startpositionerna i dagens kval med  favoritskapet på Lewis Hamilton.

Lite intressant är också att Mercedes inte valde att köra sina kvalsimulationer på hypersoft, man valde istället ultrasoft för detta dels för att Mercedes valt så få hypersoft till denna helg men troligen också för att man tittar på att eventuellt kvala i Q2 på ultrasift och därmed starta racet på de däcken och då troligen inte köra hypersoft överhuvudtaget. Mercedes har inte fungerat speciellt bra på hypersoft så här långt och baserat på detta så är ett sådant beslut, om man nu tar det, så överraskande men inför denna helg var annars Mercedes övertygade om att man nu förstår varför bilen inte fungerat på topp på de mjukaste däcken och att man gjort vissa förändringar för att åtgärda detta. Nu kommer Mercedes köra Q3 på hypersoft men måste då få till det för att kunna utmana om pole och ännu har vi inte sett hur formen ser ut när de mjukaste däcken sitter på.

Bakom toppen fortsätter det att vara hur jämnt som helst där Romain Grosjean toppade i ”div 2″ ked sjunde tid med enbart en halv sekund ner till Stoffel Vandoorne på 16:e plats vilket egentligen säger allt. Grosjean som f ö körde på den groundhog som syntes i bild en stund under FP2 och som orsakade stora skador på framvingen, den enda nya framvingen som enligt uppgift fanns tillgänglig för Grosjean denna helg. Nu har jag dock läst vissa mediarapporter om att teamet ändå har en i reserv. Det sas innan gårdagens båda träningar att det var stor försiktighet som gällde för Haas båda förare då det enbart fanns ett tillgängligt uppdateringskit per bil denna helg.

Mitt i det tighta mittfältet hittar vi också Sauber med Charles Leclerc P11 och Marcus Ericsson P15. Det skiljde ca 2 tiondelar till Leclercs fördel som fortsätter visa fin form. Det var annars tämligen positiva omdömen kring bilen efter gårdagen med enbart lite småjusteringar kvar att göra. Riktigt kul att Sauber är med så bra, det finns goda chanser till Q2 avancemang idag för båda förarna och det vore önskvärt om Ericsson drog det längsta strået, mest för att få tillbaka lite självförtroende när det det gäller de snabba kvalvarven.

Två team hade en förhållandevis tung fredag i Montreal. Renault hade tekniska problem på Nico Hülkenbergs bil i FP1 och ingen körning för tysken. I FP2 var det istället en avåkning tidigt i passet som stökade till det för Carlos Sainz och höll honom resten av träningen i garaget. Sedan var det Williams som verkligen krisar med sin bil just nu vilket får återverkningar på förarna och deras förtroende för hur bilen fungerar. Lance Stroll var givetvis angelägen om att visa vad han går för här på hemmaplan vilket slutade med en touch med muren i ”the wall of champions”. Bilen ser väldigt oberäknelig ut och vållar förarna stora problem just nu, detta understryktes av att även Sergei Sirotkin snurrade av i kurva 6 och backade in i barriären. Visst, Williams har kanske inte den bästa föraruppställningen men det är inte deras fel att man är det långsammaste teamet just nu, det stora bekymret är bilen som man totalt misslyckats med till årets säsong.

Resultat FP2 Kanadas GP

1 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m12.198s - 39
2 Kimi Raikkonen Ferrari 1m12.328s 0.130s 42
3 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m12.603s 0.405s 17
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.777s 0.579s 39
5 Sebastian Vettel Ferrari 1m12.985s 0.787s 24
6 Valtteri Bottas Mercedes 1m13.061s 0.863s 40
7 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m13.620s 1.422s 34
8 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m13.747s 1.549s 40
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m13.754s 1.556s 40
10 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m13.866s 1.668s 30
11 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m13.884s 1.686s 39
12 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m13.889s 1.691s 42
13 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m13.956s 1.758s 39
14 Nico Hulkenberg Renault 1m13.967s 1.769s 37
15 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.108s 1.910s 41
16 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m14.167s 1.969s 14
17 Carlos Sainz Renault 1m14.433s 2.235s 9
18 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m14.486s 2.288s 39
19 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m14.703s 2.505s 40
20 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m14.782s 2.584s 35