Daniel Ricciardo snabbast i Monaco…

Daniel Ricciardo slog nytt banrekord när han tog pole position till Monacos GP

Daniel Ricciardo slog nytt banrekord när han tog pole position till Monacos GP

Daniel Ricciardo levde upp till favorittrycket inför dagens kval och gjorde det med det snabbaste varvet som någonsin körts här Monaco, oavsett bankonfiguration. Det har känts hela helgen, genom alla träningspass, att Red Bull har greppet över de övriga och utan Max Verstappens krasch i FP3 hade de säkert haft hela första startled. Nu visar ändå Verstappens krasch att det väldigt snabbt kan gå fel också även om man har en snabb bil men med det självförtroende som Ricciardo har just nu är risken ändå liten att han råkar ut för något liknande i racet. Intressant också att Daniel Ricciardo inte kört något på de övriga gummiblandningarna så där finns kanske ett litet frågetecken att ta hänsyn till. En viktig detalj i racet blir att få hypersoftdäcken att fungera så länge som möjligt i morgon men baserat på torsdagens racesimulationer så har Red Bull hyfsad kontroll där också.

Enda orosmomentet för Daniel Ricciardo är nu att inte råka ut för samma strul som senast han startade längst fram här i Monaco 2016. Efter kvalet märktes det tydligt att han är medveten om att bara halva jobbet är gjort än så länge, mycket ligger fortfarande i händer på teamet som också måste leverera på högsta nivå om det ska bli han första seger i Monacos GP, i så fall första gången då han startar topp 3 under hela hans karriär i Formel 1.

Sebastian Vettel var näst snabbast och sa själv efteråt att han kom så nära som var möjligt, ca 2 tiondelar bakom Ricciardos fantastiska banrekordtid. För Vettel blir det att försöka hänga på i racet och se till att Red Bull och Ricciardo är satta under press hela tiden. Första stinten blir nyckeln till ett bra resultat, tvingas man in för tidigt finns risk att hamna i trafik efter stoppet och då försvinner mycket varvtid. Både ultrasoft och supersoft har säkert livslängd för att klara hela distansen men jag tror ändå inte att de utanför topp 10 i kvalet, som troligen startar på ett hårdare däck, kommer kunna hota då täten troligen kommer ha en tillräckligt stor lucka för att komma in och ut igen framför. Risken är självklart en säkerhetsbil vid fel tillfälle men klarar man sig från detta under de första 20 varven är läget för täten sannolikt under kontroll.

Lewis Hamilton var inför helgen helt klar över att Red Bull skulle ha ett övertag vilket också visade sig stämma. Mercedesförarna var ute i Q2 och kände på ultrasoft för att skaffa sig en bild om det skulle vara möjligt att ta sig vidare till Q3 på det däcket vilket dock visade sig vara omöjligt. Hamilton fick nöja sig med tredje startposition och det var nog så bra det kunde bli denna helg, starkt ändå att klara åtminstone Kimi Räikkönen.

I mittfältet var det som vanligt tätt och jämnt med Esteban Ocon som ”bäst av resten”. För förarna bakom toppteamen (plats 6-10) kan det dock bli knepigare att behöva starta på hypersoft och hålla undan för de som kan välja startdäck som är hårdare. De precis utanför avancemang till Q3 har en klar fördel mot de som just tog sig vidare och måste starta på hypersoft, utfallet av detta blir väldigt intressant att följa i morgon, Nico Hülkenberg som startar 11:a är nog inte helt ledsen över sin startposition av just den anledningen.

För Marcus Ericsson fortsätter det gå tungt, återigen klart slagen av Charles Leclerc. Duger självklart inte att var fyra tiondelar bakom även om Marcus Ericsson blev snuvad på sitt sista försök när just Charles Leclerc bromsade på sig i kurva 1 precis framför Ericsson på banan, en gulflagg som kostade Ericsson hans avslutande försök. Det finns helt enkelt inte marginal att ”köra in sig” för länge innan man verkligen försöker få till ett snabbt varv, risken för gulflagg här i Monaco är för stor och det fick Ericsson idag bittert erfara.

Charles Leclerc å andra sidan bara surfar vidare på en rejäl framgångsvåg och visar nu helg efter helg vilken bra förare han är. Självklart är det en härlig känsla att få köra här i sin hemstad för Charles men också mycket press som han hanterat på bästa sätt så här långt.

Resultat kval Monacos GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m10.810s -
2 Sebastian Vettel Ferrari 1m11.039s 0.229s
3 Lewis Hamilton Mercedes 1m11.232s 0.422s
4 Kimi Raikkonen Ferrari 1m11.266s 0.456s
5 Valtteri Bottas Mercedes 1m11.441s 0.631s
6 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m12.061s 1.251s
7 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m12.110s 1.300s
8 Carlos Sainz Renault 1m12.130s 1.320s
9 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m12.154s 1.344s
10 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m12.221s 1.411s
11 Nico Hulkenberg Renault 1m12.411s -
12 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m12.440s -
13 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m12.521s -
14 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m12.714s -
15 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m13.179s -
16 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m13.265s -
17 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m13.323s -
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m12.728s -
19 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m13.393s -
20 Max Verstappen Red Bull/Renault