Red Bull lever upp till favoritskapet…

Red Bulls Daniel Ricciardo toppade båda dagens träningspass i Monaco

Red Bulls Daniel Ricciardo toppade båda dagens träningspass i Monaco

Red Bull visade under dagens båda träningspass att man har ett paket som fungerar väldigt bra på denna trånga stadsbana. Dubbelt i topp med sina bilar både i FP1 och FP2 talar sitt tydliga språk och dessutom med en 3-4 tiondelar tillgodo på Ferrari och Mercedes med deras respektive snabbaste bilar.

Max Verstappen och Daniel Ricciardo bytte plats med varandra flera gånger under passet längst upp i tidlistan men det var till slut Daniel Ricciardo som slog till med den senaste noteringen av nytt banrekord på 1.11.8. Jag skriver senaste för banrekordet kommer kommer ryka all världens väg igen på lördag i kvalet, det är jag tämligen säker på.

Det kommer säkert bli tightare tidsmässigt i kvalet än vad vi såg idag men jag undrar om Mercedes och Ferrari verkligen har det som krävs för att utmana om pole denna helg och med tanke på hur bra det även såg ut under racesimulationernna för Red Bull så tror jag att det blir knepigt att slå dem på söndag också.

Bakom toppteamen var det Renault och Mclaren som tog hand om plats 7-10, tämligen väntat det också. Haas som var fjärde snabbaste team i Barcelona senast såg svagare ut än vi vant oss vid, något man också flaggat för i försnacket inför denna helg. Haas har en bil som är bra aerodynamiskt på snabbare banor men saknar en hel del på en långsam bana som här i Monaco. Vi såg samma tendens i Baku där aerodynamiken inte heller är helt avgörande för prestandan på banan.

Sauber är med i matchen i nedre delen av mittfältet, framförallt med Charles Leclerc som var tämligen klart före Marcus Ericsson i båda dagens träningspass. I FP2 såg det initialt bättre ut för Ericsson som dock råkade ut för misständning på sin för helgen nya motor från Ferrari och fick avsluta sin kvalsimualtion i förtid, ett problem som hade med mjukvaran att göra och lätt åtgärdat för resten av träningspasset. Frågan är om det ändå räckt till för att slå Leclerc idag som rider vidare på sitt goda självförtroende efter två raka poänggivande helgern. Superviktigt för båda förarna att på lördag lyckas få till sina varv för även om racefarten som vanligt var helt ok är banposition såklart extremt viktigt här och avgörande för slutresultatet. Det det handlar främst om är få bukt med grainingbekymren som drabbar alla mer eller mindre på hypersoft men som verkar vara extra tufft för Ericsson så här långt åtminstone. I övrigt var det inte en alltför oroad Marcus Ericsson inför lördagens FP3 och kval trots en sista plats idag.

Angående däcken så verkar det glädjande nog som att hypersoft inte går att köra i all evighet och att crossover för ultrasoft, eventuellt också supersoft, kommer efter tiotalet varv. Min förhoppning är att det kan bli tal om två depåstopp på söndag, det skulle verkligen göra skillnad för spänningen och inte bara ge kökörning hela vägen till målflagg när alla gjort sitt annars enda stopp för nya däck.

Resultat FP2 Monacos GP

1 Daniel Ricciardo Red Bull/Renault 1m11.841s - 33
2 Max Verstappen Red Bull/Renault 1m12.035s 0.194s 41
3 Sebastian Vettel Ferrari 1m12.413s 0.572s 42
4 Lewis Hamilton Mercedes 1m12.536s 0.695s 34
5 Kimi Raikkonen Ferrari 1m12.543s 0.702s 36
6 Valtteri Bottas Mercedes 1m12.642s 0.801s 38
7 Nico Hulkenberg Renault 1m13.047s 1.206s 30
8 Stoffel Vandoorne McLaren/Renault 1m13.077s 1.236s 40
9 Fernando Alonso McLaren/Renault 1m13.115s 1.274s 42
10 Carlos Sainz Renault 1m13.200s 1.359s 34
11 Brendon Hartley Toro Rosso/Honda 1m13.222s 1.381s 47
12 Sergio Perez Force India/Mercedes 1m13.370s 1.529s 39
13 Esteban Ocon Force India/Mercedes 1m13.382s 1.541s 47
14 Pierre Gasly Toro Rosso/Honda 1m13.410s 1.569s 32
15 Sergey Sirotkin Williams/Mercedes 1m13.547s 1.706s 44
16 Kevin Magnussen Haas/Ferrari 1m13.572s 1.731s 41
17 Charles Leclerc Sauber/Ferrari 1m13.575s 1.734s 45
18 Romain Grosjean Haas/Ferrari 1m13.763s 1.922s 37
19 Lance Stroll Williams/Mercedes 1m14.011s 2.170s 34
20 Marcus Ericsson Sauber/Ferrari 1m14.173s 2.332s 46